NIEPOKÓJ. Nowoczesność w świetle anachronicznych konfiguracji doświadczenia nieswojości
Przegląd
- Typ: Książka naukowa
- Marka: Wydawnictwo UJ
Sebastian Brejnak
NIEPOKÓJ
Nowoczesność w świetle anachronicznych konfiguracji doświadczenia nieswojości
ISBN: 978-83-233-4726-2
Liczba stron: 296
Format: 15,8×23,5 cm
Język publikacji: polski
Nowoczesny podmiot, prezentujący się innym i samemu sobie jako „podmiot pewny siebie” (wedle celnego określenia Jeana Beaufreta), podszyty jest nieusuwalnym niepokojem, który w tym samym stopniu stanowi energetyzujący bodziec do działania oraz nieustających poszukiwań, co blokuje możliwość osiągnięcia zaplanowanych (niekiedy utopijnych) celów i satysfakcji z własnych (nie)dokonań. Brejnak rozwija tę myśl, pokazując intrygująco, ale i przekonująco, jak ponad chronologią historycznoliterackich wydarzeń, poza odrębnościami literackich prądów, kierunków i poetyk nowoczesności, a także pomimo granic między odmiennościami sztuk, kultur, wiedzy, zawiązuje się i rozpościera „tkanka” niepokoju, którą przeniknięte jest doświadczenie nowoczesne.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Nycza
Ta książka pod wieloma względami przypomina znakomite dzieło Reinharda Kuhna The Demon of Noontide. Ennui in Western Literature – chodzi mi głównie o tematyczne ujęcie problemu, skalę referencji tekstowych, szerokie spojrzenie na analizowane zagadnienie, syntetyczność koncepcji, ale też o sposób prowadzenia narracji, która zarówno wciąga, jak i niepokoi czytelnika.
Z recenzji prof. dra hab. Adama Dziadka
Sebastian Brejnak (ur. 1994 w Ostrowi Mazowieckiej) – doktorant kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, poeta (tomik Kodeina w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2017), wokalista, autor muzyki i tekstów (Bluebird, Apple Fields), chórzysta i solista (KChA, Camerata Jagellonica). Laureat XXIV edycji Konkursu Prac Magisterskich im. Jana Józefa Lipskiego; wyróżniony w XIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. Jacka Bierezina. Publikował m.in. w „Ruchu Literackim”, „Kontekstach Kultury”, „Kontencie”.