GUS: Dynamika sprzedaży detalicznej we wrześniu 2023 roku

Sprzedaż detaliczna[1] w cenach stałych we wrześniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 4,1% we wrześniu 2022 r.). W porównaniu z sierpniem 2023 r. również notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,3%. W okresie styczeń-wrzesień[2] 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 3,4% (w 2022 r. wzrost o 6,8%).

We wrześniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 16,3% wobec wzrostu o 25,2% przed rokiem). Zmniejszenie sprzedaży zaobserwowano również w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 16,0%), „meble, rtv, agd” (o 12,2%) oraz „pozostałe” (o 9,7%) . Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały niewielki spadek o 0,1%. Spośród prezentowanych grup znaczący wzrost raportowały jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 9,8%) oraz paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 7,5%).

źródło GUS

 

We wrześniu w porównaniu z sierpniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,2% w sierpniu 2023 r. do 8,3% we wrześniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,1% przed miesiącem do 24,3%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 17,7% do 17,8%) . Spadek udziału wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (z 15,7% do 15,6%).

źródło GUS

 

 

 

źródło GUS

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: GUS