Platon podsumował rok 2022 

Przegląd

Blisko 70 nowych dostawców, ponad 370 nowych klientów w portfolio i nowe wyłączności.

  • W 2022 roku Platon zanotował wzrost wartości sprzedaży o 8 proc. rok do roku. Dotyczył on większości kanałów i był wynikiem m.in. kontynuacji strategicznych współprac i dalszego rozwoju platformy e-commerce, która zanotowała dynamikę na poziomie 23 proc.
  • W 2022 roku Platon nawiązał kolejne współprace dystrybucyjne, również na zasadzie rynkowej wyłączności, co w sumie umożliwiło poszerzenie katalogu do blisko 20 mln egzemplarzy książek.
  • Spółka koncentrowała się także na dalszych usprawnieniach procesów logistycznych i zapowiada kolejne istotne zmiany w obszarach operacyjnych.

Rok 2022 był dla Platon Sp. Z. o.o. kolejnym okresem dynamicznego wzrostu przychodów z działalności podstawowej. Przychody ze sprzedaży towarów sięgnęły 303 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 8 proc. rok do roku i o 27 proc. w porównaniu z 2020 r. Łączne przychody, wraz ze sprzedażą usług, sięgnęły 320 mln zł.

Rośnie udział sprzedaży w kategorii artykułów papierniczych i podręczników: w przychodach ogółem z 6 proc. w 2019 r., 13 proc. w 2021 r., do 16 proc. w 2022 r. Rentowność EBITDA w 2022 r. utrzymywała się na zbliżonym do 2021 r. poziomie ponad 4 proc.

Wzrosty w kilku kanałach i strategiczne partnerstwa

Wzrost dotyczył większości kanałów sprzedaży. W portfolio firmy pojawiło się 370 nowych klientów. Strategicznymi partnerami pozostają Empik, Jeronimo Martins i Lidl. Siłą Platona pozostają także księgarnie: indywidualne i sieciowe, jak również sklepy internetowe oraz biblioteki.

Od wielu lat mocno stawiamy na współpracę z bibliotekami. Uważnie wsłuchujemy się w ich potrzeby, aby stale umacniać te relacje. Nie inaczej traktujemy oczywiście wszystkich naszych Partnerów – staramy się zawsze zapewniać im obsługę na najwyższym poziomie, możliwie szeroką dostępność i szybką realizację zamówień – mówi Paweł Filar, Prezes Spółki Platon.

Od 2022 r. Platon realizuje sprzedaż jako główny dostawca do sieci Lagerdere Travel Retail. Pozostaje również największym partnerem firmy Baltona na wszystkich lotniskach w Polsce. Firma kontynuuje także aktywną współpracę z takimi sieciami marketów jak Auchan, Kaufland, Netto i Dino, Smyk, z asortymentem dla dzieci, a także z Pocztą Polską.

Jednym z filarów współpracy jest platforma e-commerce. Odpowiada za niemal jedną trzecią obrotu spółki, a ubiegły rok przyniósł wzrost dynamiki sprzedaży w tym kanale sięgający 23 proc. Było to możliwe m.in. za sprawą ciągłego rozwoju platformy oraz nowych funkcjonalności dla klientów.

Szerokie grono partnerów i kolejne wyłączności

Platon wciąż poszerza portfolio partnerów, zarówno jeśli chodzi o producentów, jak i wydawców. W ubiegłym roku na współpracę zdecydowało się 70 nowych dostawców. Co więcej, wielu z nich podjęło się współpracy ze spółką na zasadzie rynkowej wyłączności. Wszystko to pozwoliło poszerzyć katalog do blisko 20 mln pozycji.

Platon jest wyłącznym dystrybutorem takich oficyn wydawniczych jak: WAB, Uroboros, Lipstick Books, Galeria Książki, Lekkie, Trefl Books, Wojciech Sumliński Reporter. Tu się czyta, 5Why Promotions, JakBook, PharmDr Monika Koprivova, Crypto-Logic Sp. z o.o., OsnoVa, Wojciech Marzec, Cezary Borowy, All Kids Publishing, Muduko, FLOW, Barbarella.pl, Paweł Motyl Evergreen, EUROGRAF BIS, Szulski i 20 innych, mniejszych Wydawców. W kwietniu do tego grona dołączyła również oficyna Esprit, która wydaje świadectwa, biografie świętych, klasyczne dzieła duchowości chrześcijańskiej oraz poradniki.

Współprace na zasadzie wyłączności są dla nas niezwykle ważne i bardzo nas cieszy, że coraz więcej Klientów decyduje się powierzyć nam kompleksową opiekę nad swoją ofertą. To istotna oznaka zaufania. Wyłączna reprezentacja pozwala nam na szeroki branding i elastyczność, a w rezultacie efektywne działania we wszystkich możliwych kanałach sprzedażowych. Jesteśmy organizacją, która jako jedyna w branży kreuje, kształtuje i pokrywa rynek przy tego typu współpracy – dodaje Paweł Filar.

Dalsze usprawnienia operacyjne

Zanotowane w 2022 roku wzrosty były możliwe między innymi dzięki zwiększeniu liczby lokalizacji magazynowych w magazynie w Macierzyszu (4,5 tys. nowych miejsc kompletacyjnych) i zagospodarowaniu nowej powierzchni (2,1 tys. m2) w magazynie w Ołtarzewie. Zreorganizowany został również proces kompletacji zamówień Empiku centralnego i jest on obecnie realizowany z magazynu w Ołtarzewie.

W najbliższych dwóch latach planowane są kolejne zmiany w obszarach operacyjnych m.in. zwiększenie powierzchni magazynowej do 17 tys. m2, co pozwoli obsłużyć jeszcze większe wolumeny zamówień, przy zachowaniu najwyższego standardu obsługi klientów.

 

 

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: Platon