Do przedszkoli i szkół trafiło blisko 1,5 mln książek
Przegląd
- Typ: Instytucje
- Marka: Ministerstwo Edukacji Narodowej
W poniedziałek Ministerstwo Edukacji i Nauki podsumowało realizację Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w 2022 r. , w ramach którego w 2022 r. zakupiono prawie 1,5 mln książek do przedszkoli, bibliotek szkolnych i pedagogicznych. W programie wzięło udział 2943 placówek wychowania przedszkolnego i ponad 2,8 tys. szkół.
Ministerstwo przypomniało, że w 2022 r. w NPRCz 2.0 na lata 2021-2025, obok bibliotek szkolnych i pedagogicznych, wsparciem objęto też placówki wychowania przedszkolnego. W 2022 r. skorzystały z niego 2943 placówki, do których łącznie uczęszcza 296 075 dzieci.
Liderami w wykorzystaniu środków przez przedszkola są województwa: małopolskie (407 placówek), mazowieckie (361 placówek), śląskie (305 placówek), podkarpackie 301 (placówek). Do placówek wychowania przedszkolnego zakupiono 538 982 książki
W sumie do placówek wychowania przedszkolnego zakupiono 538 982 książki, w tym: 533 805 książek papierowych, 4588 audiobooków, 589 książek elektronicznych.
MEiN poinformował także, że w 2022 r. w programie udział wzięło 2 801 szkół, w tym 2 076 szkół podstawowych i 725 szkół ponadpodstawowych. Najchętniej ze wsparcia korzystały placówki w województwach: lubelskim (443 szkoły), mazowieckim (398 szkół), małopolskim (281 szkół).
W 2022 r. wsparciem w ramach Priorytetu 3 NPRCz 2.0 zostało objętych 2 506 bibliotek szkolnych i 57 bibliotek pedagogicznych (ogółem 2 563 biblioteki). Biblioteki te zakupiły 935 961 książek.
Wśród zakupionych pozycji do bibliotek szkolnych ok. 41 proc. stanowiły lektury szkolne. Najwięcej lektur zakupiły szkoły działające w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą ORPEG (75 proc.) oraz placówki z województwa mazowieckiego. Do wszystkich szkół objętych wsparciem uczęszcza 769 340 uczniów, z tego 393 697 korzystało z nowości wydawniczych zakupionych w ramach programu
Biblioteki szkolne i pedagogiczne, które przystąpiły do programu, mogły przeznaczyć środki na zakup wyposażenia. W bibliotekach pojawiły się m.in. nowe regały biblioteczne, stojaki na książki, pojemniki na karty biblioteczne, lampki biurkowe, przekładki alfabetyczne, podpórki do książek, wózki biblioteczne, tablice informacyjne czy wygodne kanapy. Dokonano również zakupu sprzętu komputerowego, czytników kodów kreskowych, bibliotecznych programów komputerowych czy czytników ebooków.
„Priorytet 3 NPRCz 2.0. cieszył się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza ze strony szkół i placówek wychowania przedszkolnego, które w poprzedniej edycji programu nie były objęte wsparciem. Dla beneficjentów istotne było to, że mogli wzbogacić księgozbiór biblioteczny w nowości wydawnicze, a placówki wychowania przedszkolnego kupić książki dla dzieci, które nauczyciele wykorzystują w realizacji podstawy programowej” – podsumowuje MEiN.
„Nauczyciele bibliotekarze odnotowują wzrost liczby wypożyczeń i poprawę komfortu pracy, a szkoły zgłaszają zapotrzebowanie na organizację zajęć czytelniczych dla dzieci i młodzieży. Nauczyciele pozytywnie odbierają możliwość przeznaczenia środków z programu na unowocześnienie stanowiska pracy bibliotekarza, zwłaszcza na zakup komputera oraz programu komputerowego do obsługi biblioteki” – dodaje.
Celem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa jest poprawa stanu czytelnictwa w Polsce oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Planowany budżet programu na lata 2021-2025 wynosi blisko 1,1 mld zł, z czego 635 mln zł to środki z budżetu państwa.
W NPRCz 2.0 na lata 2021-2025 wyróżniono cztery Priorytety. Priorytet 1: Poprawa oferty bibliotek publicznych – operator: Biblioteka Narodowa; Priorytet 2: Inwestycje w infrastrukturę bibliotek publicznych – operator: Instytut Książki; Priorytet 3: Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych – operator: Ministerstwo Edukacji i Nauki; Priorytet 4: Program dotacyjny dla bibliotek oraz promocja czytelnictwa – operator: Narodowe Centrum Kultury.
źródło PAP