Audiobooki lekiem na pandemię

Audiobooki lekiem na pandemię

Przegląd

Podczas gdy branża książkowa wciąż walczy z pandemią koronawirusa, a niejedno wydawnictwo czy księgarnia znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, rynek audiobooków rozkwita. Jak podaje Empik.com, wyniki sprzedaży książek w marcu 2020 były dwa razy większe niż w marcu zeszłego roku, a aż 20% kupujących wybrało audiobooki i ebooki. W okresie od kwietnia do czerwca do naszego banku głosów PICK A VOICE zgłosiło się 8 nowych wydawnictw, a tylko do końca czerwca nagraliśmy 50% więcej audiobooków niż w 2019 roku.

Wzrost wpływów o 54% i 614 tys. zł zysku

Według danych Empik.com, całkowita sprzedaż książek w marcu 2020 roku wzrosła dwukrotnie w stosunku do sprzedaży z marca zeszłego roku. W czasie gdy sklepy i galerie handlowe były pozamykane, aż 20% wszystkich kupujących zdecydowało się na zakup audiobooka lub ebooka. Ta forma zakupu jest bezpieczniejsza i szybsza. Nie wymaga wychodzenia z domu, a nawet spotkania z kurierem. Jak ocenia Prezes Empiku Ewa Szmidt-Belcarz, wkrótce cyfrowa forma konsumpcji będzie w dużym stopniu wspierać całą branżę. Zmiany widoczne są zwłaszcza w literaturze dziecięcej (+300%) oraz w grupie czytelników w wieku 15-18 lat (+200%). Wszak najprostszym sposobem na znalezienie rozwijającego zajęcia dla swojej pociechy na home office jest włączenie mądrego audiobooka w zabawnej i angażującej interpretacji aktorskiej.

Rynek audiobooków w Polsce rośnie już od dawna. Legimi, czyli jedna z największych polskich abonamentowych platform audiobookowo-ebookowych, w opublikowanym 22 czerwca raporcie podaje, że ich przychód sprzedażowy wzrósł o 54,3% do 17,42 mln zł, a zysk netto z 43,4 tys. zł do 613,9 tys. zł. Audioteka, producent audiobooków i sklep internetowy, zajął 10 miejsce w rankingu Forbes „Najcenniejsze polskie firmy e-commerce 2020” wśród takich tuzów jak Allegro czy Eobuwie, a jego wartość została wyceniona na 148,7 mln zł.

Bez kolejek pod paczkomatem

Gdy z powodu pandemii księgarnie zostały zamknięte, ludzie aktywnie zaczeli robić zakupy w Internecie, m.in. w księgarniach internetowych i aplikacjach, pozwalających dosłownie w kilka minut kupić i zacząć słuchać audiobooka. W czasach social distancingu audiobooki cieszyły się szczególną popularnością, ponieważ zakup takiej książki nie wymaga ani spotkania z kurierem, ani nawet stania w kolejce pod paczkomatem. Dzięki aplikacjom na smartfony, słuchanie audiobooków stało się wygodne i dostępne dla każdego. Czasy audiobooków na kilku płytach CD wożonych w bagażniku samochodu odeszły w niepamięć. Dziś wystarczy player plików .mp3 w telefonie aby rozpocząć słuchanie w dowolnym miejscu i momencie. Polscy słuchacze audiobooków mogą korzystać już z wielu smartfonowych aplikacji, takich jak polskie Audioteka, Empik Go i Legimi, szwedzkie Storytel i BookBeat czy rosyjski LitRes.

Dzięki akcjom promocyjnym organizowanym przez wydawnictwa, próg wejścia i zapoznania się z audiobookami zdecydowanie zmalał, co sprawiło, że rynek zyskał wielu nowych użytkowników. Według Google Trends, jednym z najpopularniejszych tematów wyszukiwania w tym roku obok „audiobook” był „audiobook empik”. Dzięki 3-miesięcznej bezpłatnej subskrypcji, do aplikacji Empik Go dołączyło wielu nowych słuchaczy audiobooków, którzy prawdopodobnie zostaną z aplikacją na dłużej. Również nawyki zakupowe społeczeństwa zmieniły się w trakcie pandemii: wiele osób zwyczajnie nauczyło się robić zakupy w Internecie i korzystać z ułatwiających życie aplikacji, m.in. takich, jak te z audiobookami.

Książki dla dzieci i romanse

Według badań Audio Publishers Association, 50% amerykanów powyżej 12 roku życia przynajmniej raz słuchało audiobooka. 57% stałych słuchaczy audiobooków jest poniżej 47 roku życia. Ewidentnie więc mówimy tu o praktycznie każdym posiadaczu smartfona.

Najpopularniejszymi gatunkami audiobooków nagrywanych w banku głosów PICK A VOICE w 2020 są:

  • książki dla dzieci (22%),

  • literatura obyczajowa i klasyka (14%),

  • erotyki i romanse (12%),

  • poradniki (12%),

  • kryminał (10%),

  • książki religijne (9%).

W 2019 roku były to książki poradnikowe (19%), kryminały (17%) i literatura obyczajowa (10%). Zleceniodawcami są aktualnie 24 polskie wydawnictwa i niezależni autorzy.

Popyt na audiobooki rośnie

Sprzedaż audiobooków w USA w roku 2019 została oszacowana na 1,2 miliardów dolarów (czyli 16% więcej niż w roku poprzednim), a średnia liczba przesłuchiwanych audiobooków wzrosła z 6,8 do 8,1 na rok.

Audiobooki stały się na tyle popularnym tematem, że telewizja CBS poświęciła im cały materiał w swoim niedzielnym porannym show, a Michelle Obama wygrała nagrodę Grammy za nagranie swojej książki „Becoming”.

VIDEO Z NAGRAŃ AUDIOBOOKÓW W STUDIO PICK A VOICE

Unorthodox” D. Feldman czytane przez Magdalenę Schejbal:

WIĘCEJ O NAGRYWANIU AUDIOBOOKÓW  TUTAJ

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: Pick a Voice