O 20% wzrosła sprzedaż książek w czerwcu 2020 rdr wg panelu Nielsen BookScan

+20% wzrosła sprzedaż książek w czerwcu 2020 rdr wg panelu Nielsen BookScan odnotowując sprzedaż znaną ze szczytowych okresów podręcznikowych i świątecznych zakupów. Średnia cena książki powróciła do poziomu sprzed pandemii i urosła z 21 zł do 25 zł. Na liście wakacyjnych lektur króluje polityka i dieta. Nielsen publikuje listę BookScan top 20 z tygodni 25 – 28 (14.06 – 11.07 2020)

Autorem komentarza jest Renek Mendruń, Konsultant z Nielsen BookScan.

Na pierwszym miejscu nowego zestawienia BookScan „Cham Niezbuntowany” Rafała A. Ziemkiewicza (premiera 28 maja), na drugim „Jadłonomia po polsku” Marty Dymek (premiera 3 czerwca) i na trzecim „Ballada ptaków i węży” Suzanne Collins (premiera 17 czerwca).

W drugiej połowie czerwca (tygodnie 25 i 26) zanotowaliśmy niezwykły wzrost wartości i wielkości panelu BookScan przypominający najlepsze tygodnie z 2019 roku ze szczytu sprzedaży podręczników szkolnych i Gwiazdki. Do początku wakacji wyglądało to tak, jakby sprzedaż książek odbiła się od dna pandemii z tygodnia 12 i nieustannie szła do góry, a jedyne wyraźnie słabsze sprzedażowo tygodnie obejmowały Wielkanoc, długi weekend majowy i Boże Ciało. Należy podkreślić, że od dwóch lat dane do panelu niezmiennie dostarcza sześć firm: Book Book, Bookszpan, Glosel, Książnica Polska, Między Kartkami i Świat Książki, a zatem w/w firmy przeżywają wyśmienity czas. Na początku wakacji 2020 (tygodnie 27 i 28) zaobserwowaliśmy wyhamowanie wzrostu, ale i tak w porównaniu z początkiem wakacji 2019 roku nastąpił wzrost panelu BookScan o blisko 20 %.

Wartość sprzedaży rosła w ostatnich tygodniach szybciej niż wolumen sprzedaży, a zatem rosła także średnia cena książki, która – przypomnijmy – na samym początku pandemii spadła do nienotowanego wcześniej poziomu 21 zł. Obecnie średnia cena wynosi ponad 25 i jest po pierwsze wyższa od średniej dla roku 2019, ale po drugie dużo niższa od ceny ze szczytu podręcznikowego i Gwiazdki 2019 roku. Rok 2020 jest zupełnie szalony. Porównania wyników tydzień do tygodnia, miesiąc do miesiąca czy nawet rok do roku mają ograniczony sens. Należałoby najpierw rozłożyć całość na części, a jeszcze wcześniej ustalić metodę głosowania nad sposobem podziału.

Bez wątpienie w ostatnich tygodniach obserwujemy wzrost zainteresowania książkami non-fiction, tylu książek z tej kategorii bardzo dawno nie było na szczytach list sprzedaży. Królują polityka i dieta („Cham Niezbuntowany”, „Prezes i Spółki. Imperium Jarosława Kaczyńskiego” z jednej i „Jadłonomia po polsku”, „Jedz i chudnij z dietą SIRT” i „Dieta SIRT” z drugiej strony). Cały czas wysoko także „Osobisty przewodnik po Pradze”.

Pod koniec czerwca swój czas miały także książki dla dzieci i młodzieży. Prawdopodobnie nauczyciele i rodzice mając dość elektroniki postanowili wręczyć nieco więcej książek na pamiątkę zakończenia roku szkolnego. Na szczytach list pewniaki: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” , „Hobbit, czyli tam i z powrotem”, „Mądre bajki”, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” i „Detektyw Pozytywka” oraz w kategorii dla najmłodszych „Pucio mówi dobranoc”. A jeśli chodzi o „królewską” kategorię fiction, to na wakacje pojadą: „Ballada ptaków i węży” (Suzanne Collins – książka dla młodzieży, ale chętnie czytana także przez dorosłych), „W głębi lasu” (Harlan Coben), „Upiór w ruderze” (Andrzej Pilipiuk), „Prawdziwe kolory” (Kristin Hannah), „Kwestia ceny” (Zygmunt Miłoszewski), „Wyrwa” (Wojciech Chmielarz), „Lot 202” (Remigiusz Mróz) i „Przekręt” (Paulina Świst).

Panel Nielsen BookScan Polska działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.