Książki w pandemii coraz bardziej dostępne

Książki w pandemii coraz bardziej dostępne

Przegląd

Lista Nielsen BookScan top 20 z tygodni 13 – 16 (22 marca – 18 kwietnia 2020) po raz pierwszy obejmuje wyłącznie okres pandemii. W tym czasie czytelnicy kupowali dla siebie głównie książki z gatunku fiction, najchętniej całe serie, a dla dzieci opowieści przygodowe i nowatorskie elementarze. Sprzyjał temu spadek średniej ceny książek, które kosztują teraz ok. 20 zł, a także coraz szersza oferta internetowa, w tym również księgarni stacjonarnych.

Pierwszy pełny miesiąc pandemii pokazuje, że nasze uczucia są stałe. Królują książki z kategorii fiction: sensacja, thriller, erotyka, romans, fantasy i mocna powieść obyczajowa. Książki dla dzieci w dobie izolacji sprzedają się dobrze, trafiają też na szczyty list sprzedaży BookScan. Widać, że uwielbiamy serie, na które mamy teraz więcej czasu. Książki non-fiction przeżywają słabszy czas, ale odnotujmy zainteresowanie tematyką kognitywistyczną.

Na pierwszym miejscu znalazła się “Ekstradycja” Remigiusza Mroza, jedenasty tom w serii #Joanna Chyłka, która miała swą premierę 25 marca. Emocje publiczności są skrajne, ale dominuje uwielbienie. Na świecie trwa moda na debiuty, zatem także wydawca „Ekstradycji”, czyli Czwarta Strona eksperymentuje z debiutami w gatunku rollercoaster z Polski z seryjnym mordercą w tle. Ale na razie mistrz gatunku jest jeden! Przypomnijmy, że w 2019 roku o palmę pierwszeństwa wyrównaną walkę stoczyła Olga Tokarczuk będąca numerem jeden w panelu BookScan pod względem wartości sprzedaży książek i właśnie Remigiusz Mróz, który również zajął pierwsze miejsce, ale pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy.

Seryjni mordercy dobrze wpisują się w zapotrzebowanie na serie, w top 20 mamy ich dziesięć! Joanna Chyłka (Remigiusz Mróz), trylogia erotyczna (Blanka Lipińska), Intensywne doznania (Whitney G., tom pierwszy – witamy), Siedem Sióstr (Lucinda Riley, tom szósty), Wiedźmin (Andrzej Sapkowski), Cykl inkwizytorski (Jacek Piekara, tom 15.), Podróż Cilki (Heather Morris, kontynuacja „Tatuażysty z Auschwitz”). A dla dzieci: Pucio (Marta Galewska-Kustra, tom pierwszy hitowego cyklu), Dziennik Cwaniaczka (Jeff Kinney, tom 14.), Skarpetki (Justyna Bednarek i Daniel de Latour, część pierwsza).

Rynek książek przeżywa rzecz jasna dziwny i trudny czas. Ale czytelnicy także, zatem choć tutaj dwie dobre wiadomości. Pierwsza: książki w ostatnich kilku tygodniach tanieją. Druga: książki są powszechnie dostępne, wszystkie tradycyjne stacjonarne sieci z panelu BookScan sprzedają on-line: BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki. Sklepy taniaksiazka.pl, ksiazkamat.pl oraz swiatksiazki.pl są aktywne z definicji – mówi Renek Mendruń, Konsultant z Nielsen BookScan.

Kliknij na tabelę aby powiększyć obraz:

NIELSEN BOOKSCAN POLSKA

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa ok. 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i trzy księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl, Ksiazkomat.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.
Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).
Dodatkowo Nielsen w  Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale „marketowym” (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z kanału marketowego nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

 

 

Kategorie: Bestsellery