„Jest jak było” – Lista top20 Nielsen BookScan dla pierwszego kwartału 2020 roku

„Jest jak było” – Lista top20 Nielsen BookScan dla pierwszego kwartału 2020 roku

Przegląd

Obraz pierwszego kwartału 2020 jest stosunkowo prosty: już widać skok sprzedaży po ekranizacji książek (Blanka Lipińska i Andrzej Sapkowski), ciągle jeszcze widać efekt Nobla (OIga Tokarczuk) i duże zainteresowanie tematyką obozową (Heather Morris, Magda Knedler), jak zawsze na topach dużo jest sensacji autorów pewniaków (Harlan Coben, Remigiusz Mróz, B.A. Paris) oraz śladowe ilości aktualnej literatury faktu (tym razem Donald Tusk).

Jeśli chodzi o książki dla dzieci to dobrze widać, jak szkoła wpływa na sprzedaż (Rafał Kosik, Justyna Bednarek & Daniel de Latour). Na układ listy top20 wpływa i to, że sprzedaż książek była większa na początku 2020 roku niż na początku pandemii (załamanie rynku w marcu 2020). A zatem relatywnie zyskują ci, którzy byli popularni na początku roku (szczególnie Olga Tokarczuk i Donald Tusk).

Jeśli chodzi o porównanie rok do roku, to tym razem mamy miażdżącą przewagę polskich autorek i autorów (w pierwszym kwartale 2019 roku mieliśmy lekką przewagę autorów obcych) oraz zagęszczenie serii (trylogia erotyczna, saga wiedźmińska, kontynuacja obozowa „Tatuażysta z Auschwitz” i „Podróż Cilki”, rok temu tego zjawiska nie było). Ogólnie w ujęciu rok do roku występuje ten sam przewidywalny zestaw pewniaków: autorów, gatunków i zjawisk, gdzie powtarzają się B.A. Paris, Heather Morris, Remigiusz Mróz, Blanka Lipińska, Justyna Bednarek & Daniel de Latour. Rok temu w top20 pierwszego kwartału w kategorii fiction zmieści się jeszcze Lee Child, Jakub Żulczyk, Lucinda Riley, Katarzyna Puzyńska, George R.R. Martin, w kategorii non-fiction Michelle Obama, Adam Kay, Dominik Szczepański („Czapkins prawdziwa historia”), a w kategorii dla dzieci i młodzieży Janusz Christa („Kajko i Kokosz. Szkoła latania” – lektura szkolna), W. Bruce Cameron (ekranizacja). Wszyscy oni jeszcze powrócą na topy.

Tak naprawdę w pierwszym kwartale 2020 roku nie widać pandemii. „Dżuma” przebiła się do mainstreamowych mediów, ale zainteresowanie tym tytułem na razie można odnotować w warstwie symbolicznej. Rok temu w pierwszym kwartale „Dżuma” znajdowała się na miejscu 1290, w tym roku na 336. Tak samo z „Miłością w czasie zarazy”. Tylko pojedyncze tygodnie w porównaniu rok do roku dają zauważalny skok sprzedaży, i to się nadaje do wybicia na leadach prasowych, ale jest to mały skok (tak w historii czytelnika, jak i w historii tych tytułów). Nie ma przełomu. Prawdopodobnie jako czytelnicy czekamy na rozwój sytuacji i interesujemy się tym samym, co zawsze, tylko bardziej. A zainteresowania wirusologią zaspokajają media i treści on-line namnażające się błyskawicznie.

Renek Mendruń
Nielsen BookScan Polska

 

 

 

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 300 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.
Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).

Kategorie: Bestsellery