Codzienny czas w szkole – premiera w krakowskiej Oficynie Wydawniczej Impuls
Oficyna Wydawnicxza IMPULS poleca Państwa uwadze swoją najnowszą publikację. Jest nią studium Alicjji Korzeniewskiej-Bondar pt. “Codzienny czas w szkole. Fenomenograficzne studium doświadczeń nauczycieli”.
Książka jest o tym, jak nauczyciele doświadczają codziennego czasu w szkole. Przedstawia wielowymiarowość codziennego czasu szkolnego nauczycieli – to, jak postrzegają tempo, planowanie i kontrolę czasu w szkole oraz jego urozmaicenie i wypełnienie. Pokazuje aktywności, którymi wypełniają poszczególne dni, oraz emocje i refleksje rodzące się w związku z ich wykonywaniem. Ponadto opisuje nauczycielskie postrzeganie siebie w szkolnym świecie życia codziennego. Kwestie te zostały zaprezentowane w kontekście problematyki czasu społecznego i jego współczesnych przemian. Ukazując ten szeroki kontekst, kierowałam się stwierdzeniem socjolog czasu Elżbiety Tarkowskiej (1999, s. 351), że większość zjawisk zachodzących w społeczeństwie ma wymiar temporalny, a pojawienie się nowych fenomenów pociąga za sobą zmiany w podejściu do czasu, przekształcając czasową organizację życia codziennego.
Niniejsza książka powstała na bazie wypełnianych przez tydzień Formularzy Opisu Przebiegu Dnia, będących rodzajem pamiętnika czasu (time diary) (Robinson, Godbey 1997, s. 5), oraz semistrukturyzowanych wywiadów o pogłębionym charakterze przeprowadzonych z 20 nauczycielami. Zastosowałam takie podejście, gdyż umożliwia rozpoznanie znaczeń przypisywanych przez ludzi zdarzeniom, procesom i strukturom swego życia (Miles, Huberman 2000, s. 10). Ponadto pozwala dostrzec złożoność i wielowymiarowość tego, co się w szkole dzieje, a co jest udziałem nauczycieli.
Kilka słów o autorce:
Korzeniecka-Bondar Alicj, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań Pedagogicznych Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki wielowymiarowego rozwoju nauczyciela, temporalnego wymiaru funkcjonowania podmiotów szkolnej edukacji, twórczego wiązania teorii i praktyki pedagogicznej, budowania społeczności naukowej uczonych. Jest autorką siedemdziesięciu artykułów naukowych z tych obszarów tematycznych, opublikowanych w czasopismach i pracach naukowych; współredaktorką pięciu książek oraz autorką książki Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jako człowiek budujący. Warunki i możliwości jego kształcenia w uniwersytecie (Trans Humana, Białystok 2006). Od 2014 roku redaktor naczelna półrocznika „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”. Od 2012 roku prodziekan ds. studiów niestacjonarnych na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB. W kadencji 2014–2017 przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Białystok, a od 2017 – wiceprzewodnicząca. W latach 2010–2015 wiceprzewodnicząca Zespołu Samokształceniowego i Samopomocy Koleżeńskiej Doktorów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Od 2016 roku członkini Zespołu Badania Kultury Szkoły przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.