Jak Coca-cola za pomocą outsourcingu, wsparcia rządu, narzędzi rynkowych oraz lobbingu zbudowała globalne imperium. „Obywatel Coke” od 4 września w księgarniach!

Przegląd

4 września do księgarń trafi książka Obywatel Coke Bartowa J. Elmore’a, która wywołała już spore poruszenie wśród dziennikarzy i publicystów ekonomicznych i ekologicznych. Wg Wojciecha Orlińskiego z Magazynu. Książki do czytania „autor próbuje w niej oszacować, jaką cenę płaci lokalna społeczność za różne uboczne skutki działania Coca-Coli takie jak: epidemia otyłości, sprzątanie stosów puszek i plastikowych butelek czy udział w niszczeniu latynoskiego  rolnictwa”. Ta książka to jednak przede wszystkim podróż w czasie, i dążenie do zrozumienia realiów ekonomicznych i ekologicznych, kryjących się za  colą, którą wielu z nas pije codziennie.

 

Książka zajmująco opowiada o tym, jak firma za pomocą outsourcingu, wsparcia rządu, narzędzi rynkowych oraz lobbingu zbudowała globalne imperium. Coca-Cola wyrosła na giganta w czasach, gdy zasoby były ogólnie dostępne, lecz ich obecne braki znacznie utrudniają jej działanie, a produkty firmy dodatkowo wyczerpują bogactwa naturalne naszej planety i pogarszają stan zdrowia jej mieszkańców.

 

Elmore wyjątkowo precyzyjnie opisuje, jak Coca-Cola wykorzystuje wszelkie zasoby publiczne i rządowe interwencje, żeby wzmocnić swoją pozycję na światowych rynkach”. – Beth Macy, „New York Times Book Review”

 

Elmore jak nikt inny pokazuje, że musimy wziąć odpowiedzialność za naszą powszechną słabość do pustych kalorii. Jesteśmy zarówno konsumentami, jak i obywatelami państw, których rządy przyłożyły rękę do tego bałaganu, i dlatego musimy pomóc go posprzątać.– Esther Cepeda, „Roanoke Times”

 

Coca-Cola jest jedną z najpotężniejszych instytucji ekonomicznych naszych czasów, lecz jej wpływ na społeczeństwo i ekologię do tej pory nie był starannie przeanalizowany. Dopiero teraz zdolny młody historyk rzucił światło na korporacyjny kapitalizm, pieczołowicie rozkładając na czynniki pierwsze fundamenty jednej z najcenniejszych światowych marek. Obywatel Coke sprawi, że będziecie mniej pić, a więcej myśleć.– Ted Steinberg, autor Gotham Unbound

 

Bartow J. Elmore dorastał w Atlancie, czyli tam, gdzie narodziła się coca-cola. Jest wykładowcą historii ochrony środowiska i historii biznesu na Uniwersytecie Stanowym Ohio. Obywatel Coke, jego debiut książkowy, został nagrodzony Council of Graduate Schools Gustave O. Arlt Award oraz złotym medalem za najlepsze opracowanie biznesowe w ramach Axiom Business Book Awards

 

Kategorie: Biznes i Ekonomia
Tagi: Rebis