Wystawa „Wszystkie Małgośki Świata” w Bibliotece Narodowej

Przegląd

Bohaterką wystawy jest Maryla Rodowicz, plastyczna opowieść jej wspaniałej historii sugestywnie przenosi nas w świat rozrywki z okresu PRL i później. Ekspozycja prezentuje m.in. stroje estradowe, gitary, fotografie, materiały audiowizualne, płyty, a nawet legendarne czerwone Porsche Artystki z lat 70. W 2013 roku Maryla Rodowicz przekazała swoje archiwum do Biblioteki Narodowej.

W Bibliotece Narodowej jest Archiwum Jazzu Polskiego, które otwarto w 2011 roku przyjęciem spuścizny Krzysztofa Komedy. Następnie BN otrzymała kilkadziesiąt archiwów osobistych polskich muzyków jazzowych, poczynając od tworzących w latach 50. XX w. aż po Włodka Pawlika.

Archiwum Polskiej Muzyki Rozrywkowej, którego powstanie inaugurujemy, zgromadzi spuścizny najwybitniejszych twórców polskiej muzyki, tym razem tej bardziej popularnej: rękopisy, zarówno teksty jak i nuty, nagrania we wszystkich postaciach: płyty, taśmy, wideo; nagrody i wyróżnienia, dokumenty osobiste oraz materiały związane z historią polskiej kultury masowej. Biblioteka Narodowa zwraca się do kompozytorów, autorów tekstów piosenek, piosenkarek i piosenkarzy z zaproszeniem do przekazywania swoich osobistych archiwów.

Maryla Rodowicz jest ikoną polskiej muzyki rozrywkowej. Występowała przed pokoleniami Polaków, zdobywając wiernych zwolenników. Budziła i budzi kontrowersje, nie pozostawia obojętnym. Nadal aktywna twórczo, z sukcesem występowała już w połowie lat 60. na scenach studenckich. Po ogólnopolskim debiucie w Opolu stała się najpopularniejszą polską wokalistką. Jej kolejne piosenki natychmiast zdobywały listy przebojów, często stając się hitami wszechczasów. Współpracowała z najwybitniejszymi kompozytorami i autorami tekstów, występowała z czołowymi muzykami i wokalistami. Do legendy przeszła jej przyjaźń i współpraca z Agnieszką Osiecką: pośród wielu tekstów poetki śpiewanych przez Rodowicz najsłynniejsza jest porywająca Małgośka (muz. Katarzyna Gärtner), która jest motywem przewodnim wystawy.

Stało na estradce dziewczę płowe i speszone, w płachcie czy serwecie, i rozsnuwało przede mną coś, co nazwałabym soc-Ameryką: ni to Kujawy, ni to Ohio, ni to miedza, ni to trakt indiański, (…) ni to z Pewexu, ni to naprawdę. (…) Nie wiem, co to było, ale to było bardzo ładne – pisała Agnieszka Osiecka o swoim pierwszym spotkaniu z Marylą.

Twórczość Agnieszki Osieckiej jest obecna na wystawie w wielu miejscach. Wśród prezentowanych rękopisów i maszynopisów poetki szczególną rolę odgrywa poświęcone wokalistce opowiadanie Marylka, wplecione w teksty kuratorskie tworzące narrację wystawy.

Na wystawie można zobaczyć kilkaset archiwalnych fotografii, kolekcję najważniejszych płyt, kilkanaście oryginalnych kostiumów estradowych, 12 obrazów Edwarda Dwurnika inspirowanych płytami Maryli Rodowicz, archiwalne wycinki prasowe, a także – wyświetlane na ponad 20 ekranach – nagrania z festiwali w Opolu i Sopocie, telewizyjne wywiady, fragmenty filmów i sztuk teatralnych, teledyski. Wśród eksponatów jest legendarne czerwone Porsche Artystki, modfel 911 T 2.2, z  1971 roku.

Wystawa Wszystkie Małgośki Świata jest otwarta dla zwiedzających od 9 lutego do 9 kwietnia, od poniedziałku do soboty w godz. 8.30–20.30 w gmachu głównym Biblioteki Narodowej przy al. Niepodległości 213. Wstęp wolny.

 

za Biblioteka Narodowa

Kategorie: Wydarzenia

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.