Piórko 2016 – II edycja konkursu

Piórko 2016 – II edycja konkursu

Przegląd

18 lutego ruszyła druga edycja konkursu sieci sklepów Biedronka dla pisarzy i ilustratorów – „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Na zwycięzców obu kategorii czeka po 100 tys. zł. Nadesłane prace oceniać będą wybitni eksperci oraz laureatki poprzedniej edycji. Konkurs Biedronki został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Teksty należy przesłać do 29 marca br.

Konkurs „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” jest odpowiedzią na społeczny problem, jakim jest odchodzenie od zwyczaju czytania książek. W tym roku szczególny akcent zostanie położony na podkreślenie roli literatury w umacnianiu i rozwijaniu relacji w rodzinie. Konkurs będzie także formą inspiracji i wsparcia dla autorów tworzących do szuflady.

Nagrodą dla każdego z laureatów – pełnoletniego, debiutującego pisarza i ilustratora – w konkursie „Piórko 2016” jest 100 tys. zł, a także wydanie książki na podstawie ich zwycięskich prac. Publikacja trafi na półki sklepów Biedronka w listopadzie br. w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy.

Nowością w tej edycji projektu jest poszerzenie składu jury oceniającego nadesłane prace o laureatki poprzedniej edycji – Katarzynę Szestak (tekst) i Natalię Jabłońską (ilustracje). W jury zasiądą również znani i doświadczeni eksperci. W pierwszym etapie – dla pisarzy – będą to: dziennikarz Jarosław Gugała, Renata Piątkowska i Rafał Witek – autorzy książek dla dzieci oraz Agnieszka Karp-Szymańska – filolog polski i współzałożycielka portalu CzasDzieci.pl. Natomiast jury oceniające w drugim etapie prace graficzne składać się będzie z takich ilustratorów dla dzieci jak: Bohdan Butenko, Elżbieta Śmietanka-Combik, Katarzyna Nowowiejska i Aleksandra Krzanowska. W obu komisjach zasiądzie także przedstawiciel Jeronimo Martins Polska. Opiekę redakcyjną i wydawniczą nad projektem sprawuje Wydawnictwo Zielona Sowa.

Jak wynika z badań „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”*, opublikowanych w raporcie Instytutu Badań Edukacyjnych, ważną rolę w budowaniu czytelniczych nawyków pełni rodzina. Codzienne czytanie najmłodszym sprzyja budowaniu w nich poczucia wartości książki oraz przekonania, że jest to wartościowy sposób spędzania wolnego czasu. Istotną rolę odgrywa zwłaszcza głośne czytanie dzieciom w wieku przedszkolnym.

– Wspólna lektura opiekuna z dzieckiem pobudza rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, tworzy i pogłębia więź między dzieckiem a rodzicami dzięki wspólnemu przeżywaniu czytanych historii. Poprzez lekturę dziecko poznaje wzory zachowań,  a rodzic ma okazję wytłumaczyć świat emocji, pokazując różne przeżycia bohaterów. Zaszczepia w nim także umiejętność odnajdywania przyjemności w poznawaniu literatury – podkreśla dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.

W przeprowadzonej w 2015 roku pierwszej edycji konkursu zgłoszonych zostało ponad 4 000 prac literackich i ponad 1 000 kompletów ilustracji. Książka dla dzieci pt. „Szary domek” autorstwa laureatek konkursu trafiła do sprzedaży w sklepach Biedronka pod koniec 2015 r. i do tej pory sprzedała się w nakładzie ponad 30 000 egzemplarzy. Dzięki kampanii prowadzonej przez sieć z ideą projektu miało okazję zetknąć się ponad 20 mln Polaków.

Szczegóły konkursu Biedronki „Piórko 2016”, jego harmonogram i regulamin są dostępne na dedykowanej stronie internetowej: www.piorko2016.biedronka.pl.

 

 

 

Kategorie: Nagrody

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.