Komiks na “TOP-ie”? W 2015 r. do sprzedaży w Polsce trafiło 810 komiksów
Przegląd
- Typ: Komiks
Liderem jest w tym segmencie nadal wydawnictwo Egmont Polska (113 albumów, w tym wznowienia). Na drugim miejscu plasuje się wydawnictwo Hachette Polska (54 albumy).
Dysproporcje w ilości wydawanych komiksów pomiędzy kolosami, jak Egmont i Hachette, a wydawnictwami niezależnymi, są coraz mniejsze. W tym roku aż trzy z nich – Timof Comics, Taurus Media i Wydawnictwo Komiksowe – wprowadziły do księgarń ponad 30 tytułów (w tym dodruki i wznowienia). Rynek dynamicznie rośnie, co potwierdza pojawianie się nowych wydawnictw komiksowych, jak Scream Comics czy Znakomite. Obecnie już 9 z nich (Timof Comics, Taurus Media, Wydawnictwo Komiksowe, Kultura Gniewu, Ongrys, Mucha Comics, Elemental, Hanami, Scream Comics) przekroczyło próg 10 komiksów wydanych w ciągu roku. Wspólnie z mniejszymi oficynami (Centrala, Sideca, Gindie, Bum Projekt, Lain Studio, Znakomite) wydały łącznie 203 albumy – w tym 51 polskich i 152 zagraniczne – z czego niemal 20% stanowią wznowienia.
Według informacji uzyskanych od Wojciecha Szota z portalu Gildia.pl, w 2015 r. do sprzedaży w Polsce trafiło 530 albumów komiksowych z rynku europejskiego i USA. To niemal o sto tytułów więcej, niż w roku ubiegłym i ponad dwukrotnie więcej, niż w roku 2013. Doliczając do tego mangi (około 280 pozycji) uzyskujemy zawrotną liczbę 810 komiksów. To prawdopodobnie rekord wydawniczy, który jest efektem ciągłego powiększania się rynku i narastającego zainteresowania komiksem przez wydawców książkowych. Tylko w ostatnim kwartale bieżącego roku komiks znalazł się w ofercie wydawniczej aż 50 różnych wydawnictw. Ten imponujący wynik obejmuje zarówno ekskluzywne wydania w twardych oprawach, skierowane do czytelników dorosłych, jak i komiks dziecięcy w formacie zeszytowym, a także publikacje zbiorowe, wydawnictwa pokonkursowe, katalogi wystaw i ziny.
Komiksowa klasyka cieszy się w naszym kraju niesłabnąca popularnością, ale i debiutujący autorzy mają coraz mniej pod górkę. Młody polski twórca kieruje swoje kroki najczęściej do Timofa lub Kultury Gniewu. Trudno się dziwić, skoro to właśnie komiksy wydawane przez Kulturę Gniewu najczęściej (9 razy w latach 2007-2014) otrzymują nagrody za najlepszy polski album, wręczane podczas festiwali w Łodzi i Warszawie. Z najciekawszych polskich komiksów tego roku należy wymienić Wielką ucieczkę z ogródków działkowych Jacka Świdzińskiego – swoiste domknięcie „trylogii” zrealizowanej przez tego autora w latach 2013-2015. Jego zeszłoroczny album, Zdarzenie 1908, został w tym roku wyróżniony Nagrodą Literacką im. Henryka Sienkiewicza pokonując w rywalizacji m.in. Szczęśliwą Ziemię Łukasza Orbitowskiego, Sto dni bez słońca Wita Szostaka czy Sezon Burz Andrzeja Sapkowskiego. To spore zaskoczenie, przede wszystkim dlatego, że komiks zwyczajowo nie jest rozpatrywany w jednej kategorii z prozą. Tę zmianę w myśleniu uruchomiło zapewne przyznanie nagrody Nike Maciejowi Sieńczykowi w 2013 r.
Artykuły powiązane:
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.