Badania idealo – Zaufanie w e-commerce

Badania idealo – Zaufanie w e-commerce

Przegląd

Najczęściej wykorzystywaną przez sprzedawców oznaką zaufania są opinie klientów. Informacje i odniesienia do wystawianych przez konsumentów recenzji pojawiają się na stronie głównej w 55%, zbadanych przez Idealo, sklepów internetowych.

Najczęściej wykorzystywaną przez sprzedawców oznaką zaufania są opinie klientów. Informacje i odniesienia do wystawianych przez konsumentów recenzji pojawiają się na stronie głównej w 55% zbadanych sklepów internetowych.

Znaki jakości typowe dla polskich i niemieckich sklepów
Znaki jakości są wyróżnieniem przyznawanym sklepom internetowym za ich poważne podejście do klientów. Największą ich ilością mogą pochwalić się polskie sklepy – 86% z nich prezentuje przyznane im znaki jakości na stronach internetowych. Niewiele mniejszą ilością (78%) mogą pochwalić się Niemcy. W przypadku zamykających zestawienie Włoch jest to 14%, co może świadczyć o panującym w tym kraju znikomym zainteresowaniu podobnymi wyróżnieniami.

Wśród międzynarodowych znaków jakości spotykanych w większości zbadanych europejskich sklepów do najczęściej spotykanych należą ponownie Trusted Shops oraz Euro Label. W każdym kraju funkcjonują także inne, narodowe instytucje przyznające tego typu wyróżnienia.

Brytyjczycy stawiają na opinie o sklepach
Informowanie o opiniach wystawianych przez klientów jako formę budowania zaufania najbardziej zdają się doceniać sprzedawcy z Wielkiej Brytanii. To właśnie oni najczęściej – w 90% przypadków – wykorzystują takie informacje, by już na stronie głównej zachęcić klientów do zakupów.

Niewiele rzadziej pojawiają się one w polskich sklepach – 80%. Najmniejsze znaczenie mają w Hiszpanii. Znaleźć je można w jednej trzeciej tamtejszych sklepów.

Formy, w jakich sprzedawcy informują o otrzymanych opiniach na stronie głównej sklepów, są różne. W przypadku polskich firm najczęściej są to odniesienia do innych portali, na których konsumenci mogą pozostawić recenzję.

W celu prezentacji informacji o opiniach często stosowane są też rozwijane lub statyczne wtyczki, w których automatycznie aktualizowana jest procentowa ilość udzielonych pozytywnych opinii. W niektórych przypadkach natomiast są to bannery zintegrowane ze stroną internetową sklepu.

Francuzi stawiają na ochronę danych
Decydując się na zakup w sklepie internetowym, konsumenci muszą liczyć się z przekazywaniem poufnych danych. Od sprzedawców wymaga to bardzo delikatnego podejścia i dokonania wszelkich starań, by informacje były w odpowiedni sposób chronione. Nawet jeśli użytkownicy sami mogą rozpoznać, czy dana strona posiada certyfikat SSL (np. poprzez zmianę protokołu), wiele sklepów dodatkowo informuje na stronie głównej o szyfrowaniu adresu URL.

Tego typu praktyka ma miejsce najczęściej w sklepach internetowych we Francji. 70% sprzedawców nad Sekwaną w bezpośredni sposób informuje o tym fakcie użytkowników. Drugie miejsce pod tym względem zajmuje Polska. W Niemczech natomiast jedna trzecia sprzedawców informuje o certyfikacie SSL – sprawia to tym samym, że to państwo znajduje się na ostatnim miejscu w zestawieniu.


Certyfikaty: Mniejsze znaczenie w większości krajów

Godnym zaufania sklepom przyznawane są także często certyfikaty świadczące o tym, że dany sprzedawca jest sprawdzonym i uczciwym oferentem dóbr i usług. Aby otrzymać tego typu certyfikat, sklepy muszą spełniać szereg wymagań i kryteriów.

W uwzględnionych w badaniu sklepach tylko polskie i niemieckie firmy zdają się przykładać do tego typu certyfikatów większą wagę. W umieszczaniu informacji o ich posiadaniu na stronie WWW ponownie przodują Polacy z 42%, w Niemczech zaś ma to miejsce u 26% sprzedawców. We Francji i Wielkiej Brytanii natomiast żaden ze sklepów nie szczyci się jakimikolwiek certyfikatami.

Nagrody i wyróżnienia najczęściej spotykane w Polsce
Także jeśli chodzi o informacje o przyznanych nagrodach i wyróżnieniach, polscy sprzedawcy plasują się na szczycie zestawienia. 68% z nich umieszcza informacje o nich na stronie głównej. Powodów do pochwalenia się nie brakuje także Niemcom, w których podobną praktykę można znaleźć w 40% sklepów.

W pozostałych krajach natomiast najwyraźniej nie jest to szczególnie imponującym osiągnięciem. Po 6% sklepów umieszcza informacje o nagrodach i wyróżnieniach we Francji, Wielkiej Brytanii oraz w Hiszpanii, zaś we Włoszech jest to tylko jeden ze zbadanych 50 sprzedawców.

Choć informacja o przyznanych wyróżnieniach może sprawić, że klienci chętniej skorzystają z usług danego sklepu, pod uwagę należy wziąć fakt, że pod tym względem na rynku panuje ogromna różnorodność – w samych polskich sklepach uwzględnionych w analizie znaleźć można niemal 40 różnych nagród, z czego połowa nie powtarzała się u więcej niż dwóch sprzedawców.

O badaniu
W badaniach uwzględnionych zostało 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z Idealo w danym kraju. W tym celu spośród 100 sklepów z najwyższą liczbą kliknięć dla każdej witryny (idealo.pl, idealo.de, idealo.co.uk, idealo.fr, idealo.it oraz idealo.es) wybranych zostało 50 sklepów z najwyższą pozycją w rankingu Alexa Traffic Ranks dla danego kraju.

 

źródło: Idealo.pl

 

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.