W tym roku spokojnie powinniśmy osiągnąć 50 mln złotych obrotu na działalności wydawniczej
Przegląd
- Typ: Dystrybutorzy, Wydawnictwa, Wywiady
- Marka: F.K. Olesiejuk, Wydawnictwo Olesiejuk
ŁD: W 2008 roku powiedział nam Pan, że zamierzacie dość poważnie poszerzyć swoją ofertę o audiobooki. Jak wygląda wasza oferta książek w formacie audio? Jak się sprzedają?
KO: Myślę, że przyszły rok będzie szczególnie trudny dla małych i średnich firm działających na rynku wydawniczym. Mówię tutaj zarówno o księgarniach, jak i firmach dystrybucyjnych czy też wydawnictwach. Nowa stawka VAT będzie dla rynku pewną weryfikacją.
MW: Jak Pan ocenia obecną pozycję konkurencyjną FKJO?
KO: Jeśli chodzi o firmy dystrybucyjne uważam, że na rynku nieedukacyjnym funkcjonują dwa kluczowe przedsiębiorstwa. Myślę, że śmiało można do nich zaliczyć FKJO oraz Azymut. Jeśli chodzi o konkurencję, to z pewnością nadchodzą duże zmiany. Wkra ma olbrzymie problemy finansowe i można już śmiało powiedzieć, że zostanie tylko Wikr plus S-7. Na tak bardzo zmieniającym się rynku kluczową rolę odgrywa wsparcie grupy wydawców, z którymi współpracujemy na wyłączność. Podobnie sytuacja wygląda w Azymucie. Dlatego uważam, ze te dwie firmy na pewno sobie poradzą. Natomiast jeśli chodzi o resztę konkurencyjnych podmiotów, to może być różnie.
ŁD: Może przejdźmy teraz do działalności Wydawnictwa Olesiejuk. Od razu zacznę od pytania o planowane obroty za 2010 rok oraz udział tych obrotów w całkowitych przychodach firmy.
KO: Szacujemy, że udział obrotów wydawnictwa w obrocie całkowitym wyniesie w tym roku około 25%. Wydawnictwo zanotuje dość duży wzrost, co nas szczególnie cieszy. Spodziewamy się, że w tym roku spokojnie powinniśmy osiągnąć 50 mln złotych obrotu na działalności wydawniczej.
MW: Jak wygląda obecnie oferta wydawnictwa? Czy weszliście już w kolejne segmenty rynku?
KO: Nasza oferta nadal obejmuje książki dla dzieci oraz tytuły okołoedukacyjne. Z kolei wydawcy, których jesteśmy wyłącznym dystrybutorem nadal nie mają żadnych zastrzeżeń do oferty naszego wydawnictwa.
ŁD: Które tytuły Wydawnictwa Olesiejuk sprzedają się w tym roku najlepiej?
KO: Z pewnością oferta okołoedukacyjna. Często są to nakłady w granicach kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy.
MW: Chciałbym teraz poruszyć temat sklepu internetowego Amazonka . W jakich obszarach współpracujecie z tą witryną? Czy inwestujecie w Amazonkę środki finansowe, czy też obsługujecie ją tylko w zakresie logistycznym?
KO: Na początku chciałbym zaznaczyć, że nie jesteśmy właścicielami sklepu amazonka.pl. Właścicielem sklepu jest osoba fizyczna. Współpracując z nimi uczymy się pełnej obsługi logistycznej. Wspieramy ich, bo zależy nam na tym, aby w przyszłości obsługiwać więcej takich sklepów. Najprawdopodobniej na początku przyszłego roku rozpoczniemy współpracę z kolejnym sklepem internetowym, który w całości będzie obsługiwany przez FKJO. Jeśli chodzi o aspekt finansowy, to Amazonka sama się utrzymuje. My co najwyżej łączymy swoje siły w działaniach promocyjnych. Inwestujemy jedynie w platformę do obsługi tego typu sklepów.
MW: Obecnie obroty Amazonki nie są zbyt obiecujące.
KO: W tym roku Amazonka wypracuje obroty rzędu 3-4 mln złotych. To dosyć duży wzrost. W samym październiku 2010 zanotowała 100 procentowy wzrost w stosunku do tego miesiąca w roku ubiegłym. Sądzę, że czeka ich długa droga, by zająć pozycję wśród wiodących sklepów internetowych, ale jest to jak najbardziej możliwe. Myślę, że dość szybko znajdą się wśród średnich sklepów internetowych oferujących książki, muzykę, multimedia i to tej górnej części tego rankingu.
Artykuły powiązane:
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.