Yiyun Li
Włóczędzy
Seria wydawnicza: Proza Świata
Jej śmierć ma być widowiskiem, w którym system po raz kolejny zwycięży nad krnąbrną jednostką. Życie z pozoru toczy się swoim torem… Z dalekiej stolicy napływają jednak pogłoski o zmianie u politycznych sterów, w Błotnistej Rzece rozpala się nadzieja na rehabilitację Shan. Egzekucja zagarnia w wir niespodziewanych wydarzeń przypadkowych mieszkańców, demokratyczny ferment zatacza coraz szersze kręgi. W mistrzowsko poprowadzonej fabule nic nieznaczące wydarzenia prowadzą do tragicznych konsekwencji. Dziecięcy psikus kończy się aresztowaniem, młodzieńcza miłość – uwięzieniem, małostkowe kłamstwo – skazaniem na śmierć. W Orwellowskim koszmarze nie ma niewidzialnych i niewinnych.
Yiyun Li w surowym stylu, przywodzącym na myśl ducha prozy Orhana Pamuka i J.M. Coetzeego, opisuje życie w wyjątkowym miejscu i w czasie historycznych przemian, kreśląc jednocześnie uniwersalny obraz ludzkich słabości i odwagi.
“Poruszająca i pięknie napisana opowieść Yiyun Li rozgrywa się w późnych latach siedemdziesiątych, gdy w Chinach rozpoczynał się antykomunistyczny ferment, którego rezultatem była masakra na placu Niebiańskiego Spokoju. Horror i absurd komunistycznego reżimu autorka pokazuje z perspektywy mieszkańców miasteczka o nazwie Błotnista Rzeka. Historia zaczyna się w dniu, gdy stracona ma zostać Shan, córka nauczyciela Gu, niegdyś zagorzała zwolenniczka rewolucji kulturalnej towarzysza Mao, która straciła wiarę w system. W rozedrganej atmosferze dnia egzekucji wyzwalają się wspomnienia i dawne urazy, zniszczone przez reżim więzy rodzinne ukazują swoją słabość, zło triumfuje, a drobne przejawy dobra i odwagi wydają się cudem. Maestria autorki polega na tym, że w tej wstrząsającej historii nie ma prostego podziału na katów i ofiary, a egzekucja Shan staje się jedynie jednym z wielu aktów przemocy w świecie wypaczonym i skazanym na zagładę. Włóczędzy Yiyun Li to opowieść o Chinach bez orientalistycznej egzotyki, opowieść o bezimiennej krzywdzie, bólu i śmierci tych, o których nikt się przed nią nie upomniał”.
Joanna Bator
“Jest to książka o utracie, bólu i strachu, w ktorej autorce udaje się zawrzeć tyle nieoczekiwanie tkliwych i finezyjnych nut, że choć lektura staje się nieznośna, nie możemy się od niej oderwać. Nie jest to powieść łatwa w czytaniu, ale niezbędna i do głębi poruszająca”.
Amy Bloom
“Yiyun Li napisała książkę równie ważną politycznie, jak artystycznie. Włóczędzy to ogromne osiągnięcie”.
Ann Patchett
“Ezra Pound powiedział, że literatura to nowina, która się nie starzeje. Trudno byłoby trafniej określić niezwykłą nową powieść Yiyun Li, zatytułowaną Włóczędzy. Jest to książka o zaułku, z którego jednak skręca się w szerszą ulicę, stamtąd zaś widać już całe miasto, a niebawem resztę kraju. Li odnajduje w życiu małych ludzi muzykę i nadaje jej brzmienie symfonii. Ukazuje nam historię i pamięć w najsurowszej, a zarazem najbardziej błyskotliwej postaci, przywodzącej na myśl takich autorów, jak Saramago, Aciman and Coetzee. Włóczędzy to powieść, którą można się delektować i wnikliwie ją omawiać”.
Colum McCann
“Czasem głos i temat są ze sobą w idealnej harmonii, tak jakby autor urodził się specjalnie po to, żeby napisać akurat tę książkę. Yiyun Li przedstawia nam Chiny, jakich większość Amerykanów nigdy nie widziała, lecz jej wrażliwa, a jednocześnie miażdżąca wizja tego, jak ludzie kochają się i wzajemnie zdradzają, byłaby czytelna dla mieszkańców wszystkich krajów na ziemi”.
Nell Freudenberger
“Książka ta przedstawia wstrząsający obraz Chin po rewolucji kulturalnej, splatając w jedną całość losy wielu postaci, które usiłują zadomowić się we własnym kraju. Yiyun Li pisze ze spokojną, niewzruszoną siłą. Jej głos brzmi stoicko, a zarazem rozdzierająco”.
Peter Ho Davies
“Włóczędzy – książka napisana opanowanym, powściągliwym stylem, a zarazem z wielką precyzją i nieubłaganą klarownością – to dzieło wysoce moralne i pełne godności. W dzisiejszych czasach o niewielu autorach można powiedzieć, że są naprawdę poważni, lecz Yiyun Li emanuje powagą, która zaskakiwałaby nawet o osoby dwukrotnie starszej. Od lat nie czytałem tak przykuwającej uwagę kroniki zdrady pod władzą współczesnej dyktatury”.
“The Independent”
“Bardzo utalentowana autorka”.
“The Guardian”
“Li jest zbyt dobrą pisarką, aby miała zostawić czytelnika z tak dwuwymiarowym obrazem świata, choćby był on zbudowany w sposób nie wiedzieć jak oryginalnie niepokojący… Spośród innych autorów wyróżnia się niezwykle ludzką wrażliwością, rozległością spojrzenia oraz tym, że potrafi nie wzdrygnąć się w obliczu okropności, a jednocześnie wciąż mieć nadzieję. Jej powieść ma ogromną moc”.
“New Statesman”
“Zniewalająca proza… Precyzyjnie kreślone portrety są główną siłą pierwszej (a przy tym olśniewająco udanej) powieściowej próby Yiyun Li”.
“The Times Literary Suplement”
“Wyjątkowo udana książka… Yiyun Li zdobywa bezwzględne zaufanie czytelników, ukazując im niuanse wewnętrznego świata swoich bohaterów… Rozleglejszy obraz społeczności zmiażdżonej przez represyjną władzę kreśli ze wściekłą, przenikliwą jak mróz wyrazistością”.
“The Metro”
“Li wkracza w obszar naszego języka, wnosząc weń wrażliwość i estetykę prostą, a zarazem nieugięcie śmiałą – udręczoną, a jednocześnie wspieraną przez duchy pradawnych opowieści… W jej książce raz po raz rozlega się rozdzierająca nuta”.
“The New York Times Book Review”
“Książka ta odznacza się konsekwentnym stylem i przepiękną symetrią tematu, który pociąga za sobą czytelnika. Każda postać jest żywa i fascynująca… W swojej zdumiewającej pierwszej powieści Yiyun Li zdołała połączyć jubilerską precyzję spojrzenia, z jaką pisała dotychczas opowiadania, i urzekającą wizję mocy ludzkiego ducha”.
“Chicago Tribune”
“Włóczędzy to ważna powieść – requiem dla zapomnianych ofiar i staranny, rzetelny obraz niedalekiej przeszłości Chin, namalowany w okresie, gdy wyłaniają się one z cienia tamtych lat”.
“The Observer”
“Yiyun Li, uważna obserwatorka codzienności, nie przeocza nawet najokrutniejszych jej detali… Znakomicie potrafi wykorzystać patos w książce, która bywa miażdżąco brutalna… W tej powieści wszystkie postaci mają w sobie coś z poszukiwaczy duchowych”.
“The New York Times”
“Styl Yiyun Li bez wysiłku wciąga czytelnika w rozpaczliwie surowy świat autorki. Starannie zbudowane zdania i postaci fascynują i prowokują. Od czasu książki Donny Tartt The Secret History nie czytałem debiutanckiej powieści, która byłaby tak zdumiewająco dobra i wnikliwa”.
“Australia Courrier Mail”
Yiyun Li urodziła się w 1972 roku w Pekinie, skąd w 1996 roku wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych. Publikowała m.in. w “The New Yorker”, “The Paris Review”, “The Gettysburg Review” i “A Public Space”. Była stypendystką Lannan Foundation i Whiting Foundation. Za swój debiutancki zbiór Tysiąc lat dobrych modlitw otrzymała szereg nagród, m.in. Frank O’Connor International Short Story Award, PEN/Hemingway Award, Guardian First Book Award i California Book Award. Powieść Włóczędzy znalazła się w 2009 roku w finale Center for Fiction First Novel Prize, a w 2010 roku została uhonorowana tytułem American Library Association Notable Book. Prestiżowy brytyjski magazyn literacki “Granta” zaliczył autorkę do grona najlepszych młodych pisarzy amerykańskich.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.