"Wydawnictwu potrzebna jest prywatyzacja. Marzenia schodzą tu na dalszy plan" – Jan Rurański, prezes WSiP

"Wydawnictwu potrzebna jest prywatyzacja. Marzenia schodzą tu na dalszy plan" – Jan Rurański, prezes WSiP

WaszWW: Tegoroczny sezon był chyba dla WSiP udany. Czy można mówić o jakichś porażkach, albo o niezrealizowanych planach?

JR: Wolimy mówić o sukcesach, tym bardziej, że mamy się czym pochwalić. Nasze publikacje cieszą się w tym roku naprawdę sporym powodzeniem. Prawdziwym hitem okazał się podręcznik do nauki niemieckiego "Alles klar". Można powiedzieć, że zaczynamy zdobywać rynek podręczników do nauki języków obcych.

WaszWW:  Na ile szacuje Pan udział podręczników WSiP w rynku, jak to wygląda w przypadku poszczególnych segmentów nauczania? Gdzie WSiP zyskuje, a gdzie traci?

Według naszych wstępnych danych w tym roku WSiP zwiększy udział w rynku podręczników o około 3-5%. W ubiegłym roku szacowano go na 32-36%. Tendencja wzrostowa dotyczy wszystkich segmentów.

WaszWW:  Jaki Wydawnictwo planuje zrealizować przychód i zysk na koniec tego roku? 

W tym roku wydawnictwo spodziewa się zysku netto o 20-30% wyższego niż ubiegłoroczny przy 5% wzroście sprzedaży (przychód w 2001r. – 197 mln zł., zysk netto – 17 mln zł., przyp. redakcji).

WaszWW: Które podręczniki okazały się hitami tego sezonu i sprzedawały się najlepiej?

Oprócz już wspomnianego "Alles klar" powodzeniem cieszyła się "Wesoła szkoła". Nauczyciele po raz kolejny potwierdzili wartość merytoryczną tego cyklu.

WaszWW:  Jak duża była sprzedaż bezpośrednia?

JR: Kanał bezpośredni jest obecnie w strukturze sprzedaży WSiP kanałem stabilnym i jego udział w całości obrotu jest na tym samym poziomie co w roku ubiegłym.

WaszWW: Na jakich warunkach WSiP sprzedawał swoje tytuły w tym roku: udzielane rabaty, terminy płatności.

JR: Warunki handlowe, na jakich WSiP oferuje swoje publikacje, są bardzo zróżnicowane w zależności od kanału sprzedaży oraz wiarygodności i skali działania danego kontrahenta. Ogólnie rzecz biorąc nie odbiegają one od warunków proponowanych przez inne podmioty funkcjonujące w segmencie książki edukacyjnej.

WaszWW: Na jakim etapie jest transakcja zakupu hurtowni Wkra? Największe wydawnictwo edukacyjne i największa (ale nie najprężniejsza) hurtownia razem. Co z tego wyniknie dla rynku, jaki model dystrybucji będzie lansował WSiP?

JR: Transakcja zakupu Wkry jest na etapie zatwierdzania przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Naszym zdaniem kanał dystrybucji hurtowej jest ciągle bardzo ważny w systemie rozprowadzania podręczników. Na tym obszarze wydawcy ze sobą nie konkurują – sprzedaż hurtowa zapewnia bezpieczną dostępność towarów na rynku. Jesteśmy przekonani, że nasze działania przyczynią się do stabilizacji rynku hurtowego i będą służyły zarówno nam, jak i innym wydawcom. Oczywiście w związku z zakupem akcji Wkry nie zamierzamy rezygnować ze współpracy z naszymi innymi kluczowymi odbiorcami.

WaszWW: Czy Muza jest wymarzonym inwestorem dla Wydawnictwa? Nie obawia się pan tego, o czym donosi prasa: że pieniądze WSiP mają posłużyć do powstania lewicowej gazety?

JR: Nie obawiam się tego. Nic mi nie wiadomo o planach utworzenia lewicowej gazety za pieniądze WSiP. A co do inwestora to mogę powiedzieć tylko tyle, że wydawnictwu potrzebna jest prywatyzacja. Marzenia schodzą tu na dalszy plan.

WaszWW:  I ostatnie pytanie, na temat planów wydawniczych. Na jakim etapie jest realizacja planów wejścia w rynek książek akademickich i okołoedukacyjnych i jaki inne segmenty rynku książki będzie chciał WSiP objąć swoją ofertą?

JR: Wydawnictwa mają w swojej ofercie książki okołoedukacyjne od lat – wydajemy słowniki, encyklopedie, multimedia. Rzeczywiście zamierzamy wejść w rynek książki akademickiej. Obecnie analizujemy sytuację w tym segmencie i podejmujemy pierwsze istotne kroki zmierzające do zrealizowania tych planów. Myślimy również o innych przedsięwzięciach, które dziś być może wydają się deficytowe, ale w dobie rozwoju nowych technologii nauczania z pewnością okażą się przyszłościowe i kiedyś będą przynosiły WSiP-owi dochód.

Agnieszka Kaczmarczyk

 

aktualności | archiwum | Sektory – Edukacja

Kategorie: Inne

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.