Czy książka to dobry prezent – sonda wśród księgarzy

Czy książka to dobry prezent – sonda wśród księgarzy

Pytanie o wzrost sprzedaży przedświątecznej i najbardziej popularne tytuły zadaliśmy kilku księgarzom z całego kraju:

Marek Wawrzyńczak, Księgarnia Arka, Warszawa
Jeżeli porównać obecny miesiąc grudzień z ubiegłorocznym to wzrost wynosi około 10%. Natomiast sprzedaż w tym miesiącu w stosunku do listopada wzrosła o około 30%. Najlepiej sprzedające się tytuły to te, które królują na listach bestsellerów: Harry Potter, Pianista, obie części dziennika Bridget Jones. Oprócz tego bardzo dobrze sprzedają się publikacje Wydawnictwa Könemann, które mimo tego że nie robi żadnych promocji, wygrywa na rynku bardzo niskimi cenami w porównaniu z innym wydawcami w tym segmencie rynku. Popularne są też albumy Wydawnictwa Twój Styl. Sprzedaż pozostałych tytułów wzrosła średnio o 20-30%. Wartość książek przeznaczonych na prezenty (co można łatwo odgadnąć po eleganckim opakowaniu) wynosi średnio 70 zł, natomiast średnia wartość jednej książki wynosi 38 zł.

Daniel Puczyłowski, Księgarnia Daniel, Gorzów
Obecnie, w miesiącu grudniu bardzo mało sprzedaję książek specjalistycznych z zakresu prawa i informatyki. Głównym powodzeniem zaś cieszą się albumy, np. Wydawnictwa Muza, których wiele zakupiłem z powodu ciekawej promocji i wysokich rabatów udzielanych przez hurtownie. Trudno mi określić średnią wartość zakupów, ale takie na kilkaset złotych zdarzają się bardzo rzadko – raz na kilka dni. W stosunku do listopada mogę mówić o 100% wzroście sprzedaży. Jednak ogólnie sytuacja nie jest taka różowa, ponieważ z roku na rok całoroczne obroty spadają o 2-3%.

Halina Tymoszczuk, Główna Księgarnia Naukowa, Warszawa
Nie dostrzegam gwałtownego wzrostu sprzedaży, a już na pewno jak dotychczas nie obserwuję żadnej gorączki przedświątecznej. Spodziewam się, że taki wzrost może nastąpić w przyszłym tygodniu. Obecnie na rynku jest duża konkurencja dla książek, jest dużo innych propozycji na prezenty. Niestety jeszcze 3-4 lata temu było inaczej – rzeczywiście można było mówić o gorączce przedświątecznej. Teraz po prostu widać pauperyzację społeczeństwa.

Kazimierz Klawikowski, Księgarnia Remus, Wejherowo
Profil księgarni można z grubsza określić jako edukacyjny. Z roku na rok procent udziału literatury pięknej zmniejsza się na koszt książki edukacyjnej i albumowej. Ten miesiąc w porównaniu z listopadem zaznaczył się 50% wzrostem sprzedaży, a w porównaniu z rokiem ubiegłym 15%. W ostatnich tygodniach bardzo popularne są romanse i albumy, szczególnie Wydawnictwa Arkady oraz literatura dla dzieci. Dużo sprzedaję książek Wydawnictwa Siedmiogród oraz Podsiedlik i Raniowski, które ma u mnie stoisko promocyjne w postaci tzw. samochodu pełnego książek. Przeciętna wartość koszyka świątecznego wynosi około 40 zł (dane sprzed tygodnia), a średnia wartość pojedynczej książki to 30 zł. Przy czym zaznaczam, że te statystyki są zaniżone przez bardzo tanie zeszyty ćwiczeń do szkół, które teraz u mnie również się dobrze sprzedają. Uważam, że ten wzrost sprzedaży przedświątecznej zawdzięczam m.in. temu iż bezpłatnie pakujemy klientom książki w elegancki papier, a to ludzi przyciąga.

Irena Jonasz, Haiku, Kraków
Porównując obecną sprzedaż z listopadową mogę powiedzieć, że sprzedajemy dwa razy więcej czyli odnotowujemy 100% wzrost sprzedaży. Najlepiej u nas sprzedaje się "Labirynt nad morzem" Zbigniewa Herberta, w drugiej kolejności Harry Potter, "Pianista" Szpilmana oraz "Encyklopedia Krakowa". Bardzo dobrze zaczęły się sprzedawać albumy z malarstwem, głównie takich wydawnictw jak Arkady i Könemann. Średnia wartość zakupów wynosi 80 zł, jednej książki około 40 zł.

Paweł Szwed, Bertelsmann
Ogólnie mówiąc sprzedaż przed świętami na rynku otwartym wzrasta o około 50%. W tym roku najlepiej sprzedają się dwa tytuły: "Kuchnia Polska" i "Księga królów i książąt polskich". To nie dotyczy jednak sprzedaży klubowej, która rządzi się cyklem publikacji katalogu, a nie datami roku kalendarzowego. Co prawda w grudniu wydaliśmy świąteczną edycję katalogu z ofertą dobraną z myślą o świętach i zakupach pod choinkę, jednak wyniki sprzedaży nie wskazują na istotny wzrost w porównaniu z poprzednią edycją katalogu. Specjalna oferta m.in. czterotomowe wydanie tzw. Biblii poznańskiej oraz "Święci na każdy dzień" cieszy się zainteresowaniem, ale nie są to najlepiej sprzedające się tytuły.

Kategorie: Inne

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.