Grupa Wydawców Prywatnych na Rzecz Rozwoju Handlu Hurtowego. Opinia na temat projektu "Klasa S.A."

Grupa Wydawców Prywatnych na Rzecz Rozwoju Handlu Hurtowego. Opinia na temat projektu "Klasa S.A."

W poniedziałek zamieścimy komentarz firmy konsultingowej BMR do działań podejmowanych przez Klasę S.A. 

Komunikat z posiedzenia 6.06.2001 r.

Na początku czerwca pojawiła się nagle nowa firma dystrybucyjna, "Klasa S.A.". Trudno nam zweryfikować wszystkie jej obietnice, niemniej spóźniony termin rozpoczęcia akcji zbierania zamówień oraz niedbale przygotowane materiały informacyjne do tej akcji (wykaz podręczników obejmuje zaledwie nieznaczną część oferty, błędnie podane są nazwiska autorów oraz ceny podręczników) w sposób naturalny budzą naszą nieufność. 

Działania "Klasy S.A." mogą ponadto zdestabilizować rynek podręczników, zabierając już złożone zamówienia księgarzom. Ten ostatni aspekt niepokoi nas najbardziej. Rynek księgarski w Polsce nie należy do najmocniejszych i na jego kondycję bardzo pozytywnie wpływa sezon podręcznikowy. Sprzedaż podręczników w sierpniu i wrześniu pozwala księgarzom sfinansować inne, trudniejsze i wolniej się sprzedające tytuły, bez których nasza kultura byłaby dużo uboższa. 

Działania "Klasy S.A." prowadzą do wyeliminowania hurtowników i księgarzy jako profesjonalnych pośredników w handlu podręcznikami. Dlatego nasza grupa odmówiła poparcia "Klasie S.A." i uczestnictwa w jej programie. Zdecydowaliśmy, iż firma Macieja Trawińskiego może kupować nasze podręczniki ze zwyczajowymi rabatami (ustalanymi indywidualnie przez poszczególnych wydawców) wyłącznie za gotówkę. Płatność musi nastąpić przed odbiorem towaru. 
Nie zgadzamy się również na darowiznę 5% wartości zamówienia w formie gratisowych podręczników. "Klasa S.A." pragnie rozdawać nasze książki w swoim własnym imieniu. Tymczasem wszystkie wydawnictwa prywatne przekazują nauczycielom i szkołom znaczną ilość gratisowych książek w formie promocji. Szkoły otrzymują ponadto od nas nie 5, a 10 lub 15% rabatu na nasze podręczniki, które szkoła może przeznaczyć bądź na wzbogacenie biblioteki szkolnej, bądź na obniżenie ceny każdego podręcznika dla uczniów. 
Bezpośrednio po naszym spotkaniu wysłaliśmy fax do M. Trawińskiego, informujący go o naszym stanowisku. Ku naszemu zdziwieniu pan Trawiński podziękował wydawcom z Grupy za zgodę na współpracę. Ogłaszamy zatem, iż nie bierzemy odpowiedzialności za sposób interpretacji naszych intencji przez prezesa M. Trawińskiego. Nie jesteśmy przekonani do działań "Klasy S.A." i obawiamy się zamieszania, jakie spowoduje ona na rynku dystrybucji podręczników. Dlatego zdecydowaliśmy się skierować do dyrektorów wszystkich szkół specjalny list prezentujący nasze stanowisko.

Wydawnictwa: Adam, Arka, Juka, Stentor, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Marek Rożak, Nowa Era, Żak

1. Nie znam szczegółów, ale na podstawie artykułu można wywnioskować że pojawił się nowy cudotwórca który chce "uzdrowić" rynek książki szkolnej czyimś kosztem. Mam nadzieję że nie damy się nabrać a skupimy się na porządkowaniu rynku hurtowego tak, by w możliwie krótkim czasie pozostały na nim firmy rzetelne typu "Wolumen".

Wydawca edukacyjny.

2. Dobrze się stało, że wydawcy książek ostro zareagowali na pomysł "szybki zysk i odwrót z długami" sezonowej gwiazdy.

Jeszcze lepiej by było, gdyby dostrzegli, że książki sprzedają się w kasięgarniach przez okrągły rok i z tego tytułu mają żywą gotówkę. Proszę pamiętać, że bezpośredniego fachowego kontaktu księgarza z klientem nic nie zastąpi. Nikt nie podcina gałęzi na której siedzi, dletego należałoby zadbać o dogodne warunki sprzedaży dla księgarń, aby miały większe możliwości stosowania marketingu bezpośredniego. Niestety dzisiaj często specjaliści od sprzedaży książek mylą książki z chrupkami.

I to o czym mowa była wcześniej, aby ratować polski rynek książki, księgarnie muszą mieć możliwość zarobienia na sprzedaży podręczników. W ten sposób ratuje się wiele dobrych wydawnictw, oferując oprócz literatury mniej lub bardziej ambitnej podręczniki szkolne. Wszyscy, którzy się cokolwiek orientują wiedzą, że ponad 90 % książek sprzedaje się w księgarniach.

Biorąc pod uwagę sytuację ekonomiczną polskich gospodarstw domowych, na pewno jeszcze długo dochodowa (deficytowa w jakimś stopniu tak) sprzedaż poprzez internet nie zastąpi sprzedaży prowadzonej przez księgarnie.

-Księgarnia EUREKA w Lublinie-

(więcej…)

Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.

Logowanie użytkownika
 Zapamiętaj mnie  
Rejestracja nowego użytkownika
*Pole wymagane
Kategorie: Inne

Ten wpis jest zabezpieczony hasłem. Wpisz hasło by zobaczyć komentarze.