Nowości wydawnicze w krakowskiej Oficynie „Impuls”
Nowości wydawnicze w krakowskiej Oficynie „Impuls”
Cykliczne, doroczne sesje naukowo-oświatowe z całą pewnością można traktować jako kuźnie, gdzie, w zbiorowym wysiłku najtęższych umysłów światło dzienne ujrzą reformatorskie, a nawet – rewolucyjne wizje przyszłości, w tym wypadku – edukacyjnej. Do takich inicjatyw należą niewątpliwie międzynarodowe konferencje, organizowane staraniem profesora Bogusław Śliwerskiego. To właśnie jednej z nich, VII Międzynarodowej Konferencji Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki poświęcona jest najnowsza publikacja Oficyny Wydawniczej „Impuls” o tym samym tytule. Podkreślona w tytule edukacja alternatywna (tak teoria, jak i praktyka) stanowi wyraz nowych, demokratycznych czasów, gdzie edukacja jest przede wszystkim edukacją do demokracji, co oznacza przede wszystkim wszechstronną humanizację procesów nauczania, tak różną od schematycznych ujęć, do których nas przyzwyczajono. By postulat humanizacji doczekał się realizacji, niezbędne jest zaprojektowanie alternatywnej szkoły rozumianej jako instytucja – tym zagadnieniom poświęcona jest część pierwsza publikacji, w której analizowane są teorie i poglądy wielkich reformatorów edukacji, m.in. Marii Montessori i Kena Robinsona. Część druga w całości pozostaje pod wpływem osoby i myśli Janusza Korczaka, „rzeźbiarza duszy dziecięcej”, jak pięknie ujęła to jedna z Autorek. Ostatnia część książki relacjonuje perypetie, z jakimi edukacja alternatywna boryka się w praktyce.
Więcej tutaj: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/edukacja-alternatywna-na-rzecz-demokratyzacji-procesu-ksztalcenia,1656.html
W czasach, gdy katolicyzm (czy szerzej – religia) i kwestie z nim związane budzą gorące spory, na szczególną uwagę zasługują Pedagogie katolickich zgromadzeń pod red. profesor Janiny Kostkiewiczowej. Tyleż niespodziewany, co w pełni zasłużony sukces pierwszych dwóch części zaowocował tomem trzecim – Historia i współczesność, kontynuującym założenia poprzednich części, tzn. realizującym zarówno założenia historii myśli pedagogicznej, jak i współczesnej teorii wychowania. Wbrew pozorom, publikacja ta nie jest przeznaczona dla wąskiego grona specjalistów, o czym przekonujemy się już podczas lektury Wstępu; historyczne ujęcie kolejnych zgromadzeń, podparte wolną od emocji, obiektywną statystyką, ma służyć jako materiał do rzeczowej, wolnej od uprzedzeń dyskusji, w której zwolennicy i przeciwnicy prezentowanego modelu wychowania próbują ustalić wspólny modus operandi. Każdemu ze zgromadzeń poświęcono jeden rozdział (w sumie, na kartach trzech tomów, jest ich blisko 50), zbudowany według określonego schematu: sylwetka założyciela/założycielki zgromadzenia, rozwój działalności pedagogicznej, stan współczesny. Warto na chwilę odłożyć spory ideologiczne i pochylić się nad instytucją, która przez stulecia stanowiła fundament polskiej oświaty.
Więcej tutaj: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/pedagogie-katolickich-zgromadzen-zakonnych-tom-3,1657.html
Oficyna Wydawnicza „Impuls” słynie m.in. z oryginalnego projektu wydawniczego, jakim jest wznowienie na zasadzie reprintu przedwojennych publikacji, pism, gawęd i kodeksów harcerskich, sygnowanych m.in. nazwiskami tej rangi co gen. Robert Baden-Powell, Stanisław Sedlaczek, Kazimierz Lutosławski, Maria Kapiszewska i wielu innych. Z nietajoną satysfakcją powitaliśmy ukazanie się kolejnych czterech tytułów (tym samym całkowita liczba publikacji w ramach serii „Przywrócić Pamięć” przekroczyła już magiczną połowę ze stu): Podstawy etyczne skauting u baden-powellowskiego Stanisława Sedlaczka, Skauting i wytyczne kierunki pracy narodowo-wychowawczej dra Hermana Mojmira, Czuwaj! Sześć gawęd obozowych o typie skautowym dra Kazimierza Lutosławskiego oraz Skauting i harcerstwo. Wybór pism charakteryzujących ruch młodzieży i system wychowawczy Aleksandra Kamińskiego (współczesnemu Czytelnikowi znanemu przede wszystkim jako autor Kamieni na szaniec). Idea jest ta sama, co poprzednio: przywrócić polskiemu Czytelnikowi pisma zapomnianych („zapomnianych” celowo, o czym warto pamiętać, gdyż dzieła te zostały w latach powojennych poddane celowej eksterminacji) ojców założycieli Związku Harcerstwa Polskiego i, pośrednio, wpłynąć na odbudowę moralną i fizyczną współczesnej młodzieży.
Poleca i zaprasza Oficyna Wydawnicza „Impuls”!
Artykuły powiązane:
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.