Metody stosowane przez wydawców przy promocji książek rzadko wykraczają poza pewien schemat. Na pewno — jak na razie — dość nietypową formą promocji jest reklama outdoorowa. Z tego co wiadomo prekursorem takich działań było W.A.B. Z informacji przekazanej przez Adama Widmańskiego pierwsze billboardy towarzyszyły książce Tomasza Raczka "Pies na telewizję" w czerwcu 1999 r.
Powierzchnię 200 billboardów uzyskali dzięki umowie barterowej z jedną z firm działających na rynku reklamy zewnętrznej. Sami płacili za druk plakatów (także ze zniżką, w zamian za ekspozycję logo drukarni na plakatach) i za rozwieszenie plakatów.
Zdaniem Adama Widmańskiego trudno wypowiadać się na temat skuteczności akcji. – Na sprzedaż książki wpływa wiele czynników. Wydaje mi się jednak, że w przypadku większości książek billboard ma znaczenie czysto informacyjne – informuje potencjalnych klientów, że książka jest, natomiast wątpliwa jest siła perswazji tego typu reklamy.
Obecnie tego typu akcje prowadzi Wydawnictwo Literackie, które już drugi raz reklamuje tytuł na bilboardach. Pierwszy raz miało to miejsce w kwietniu 2000 r. z okazji wydania nowej książki Stanisława Lema pt. Okamgnienie". Książka była prezentowana przez miesiąc na 50 billboardach w Warszawie. Oprócz tego książka była eksponowana na 100 citylightach o wymiarach ok. 2 x 1,2 metra na przystankach w centrum Warszawy. Zdaniem Artura Mrozowskiego z WL nie są oni w stanie zbadać skuteczności tej formy reklamy, ale z rozmów telefonicznych oraz z zamówień w księgarni internetowej i księgarni wysyłkowej, wynika że reklama była zauważona przez dużą liczbę odbiorców (tytuł osiągnął sprzedaż ok. 30 000 egz.).
W tej chwili promują najnowszą powieść Jerzego Pilcha "Pod Mocnym Aniołem" na 50 billboardach w Warszawie. Artur Mrozowski przyznał, że na przyszły rok również mają plany reklamowania książek w tej formie.
Bertelsmann co prawda nie promuje na billboardach pojedynczych tytułów, ale w ostatnim czasie rozpoczął kampanię outdoorową klubu Świat Książki. 1000 billboardów w całej Polsce będzie zachęcało do wstąpienia do Klubu przynajmniej do końca tego roku. Dotychczas również nie prowadzili oceny skuteczności akcji tego rodzaju.
Czy w takim razie istnieje metoda pozwalająca zmierzyć skuteczność takiej promocji?
Pytanie to zadaliśmy Piotrowi Żakowskiemu, dyrektorowi strategicznemu w Media Planning. Z jego wypowiedzi wynika, że w Polsce dotychczas nie prowadziło się pomiaru skuteczności kampanii outdoorowych, chociaż na świecie robi się takie badania. Tego typu system w Polsce dopiero się tworzy i jest już wstępne porozumienie w tej sprawie. Opinie o skuteczności omawianej formy reklamy na razie potwierdzają badania zachodnie, obserwacja i doświadczenie oraz wyniki sprzedaży.
Reklama na billboardach ma dwie główne cechy:
> po pierwsze kontakt z odbiorcą jest bardzo krótki (około 3 sek.) w związku z czym layout i forma przekazu musi być prosta i zrozumiała;
> po drugie jest to reklama skierowana do szerokiego grona odbiorców i dociera nie tylko do wybranej grupy, ale także do nie zainteresowanej produktem.
Na razie możemy się zapoznać z opiniami internautów na temat reklamy na billboardach (w nowym oknie otworzy się wykres)
Jak się okazuje jest to najbardziej preferowany typ reklamy (w nowym oknie otworzy się wykres), wyprzedzający nawet reklamę telewizyjną, być może dlatego, że najłatwiej się od niej zdystansować.
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4