Grupa Empik podsumowuje mocny czwarty kwartał 2024 roku

Przegląd

  • Co roku sezon przedświątecznych zakupów to kluczowy okres sprzedażowy dla Grupy Empik jako głównej destynacji prezentowej w Polsce. Spółka podsumowuje wyniki za okres październik-grudzień 2024 roku.
  • Empik zamknął czwarty kwartał z wzrostami we wszystkich kanałach sprzedaży. Platforma Empik.com zakończyła 2024 rok na silnej, czwartej pozycji w czołówce polskiego e-commerce, docierając miesięcznie do niemal 11 mln realnych użytkowników. Sprzedaż w ramach Empik Marketplace w grudniu wzrosła aż o 80 proc. rok do roku. Miniony kwartał to także dalsza ekspansja sieci salonów – na mapie Polski pojawiło 7 nowych sklepów, w tym flagowy Empik Marszałkowska w dawnym pawilonie Cepelii.
  • Pod koniec roku Grupa Empik zawarła także umowy nowego finansowania z pięcioma instytucjami bankowymi na łączną kwotę 350 mln zł. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na dalszą realizację strategii korporacyjnej Grupy.

W ostatnim kwartale roku liczba zamówień na Empik.com wzrosła o niemal 20 proc., a w samym grudniu o blisko 30 proc. względem 2023 roku. Miało to również odzwierciedlenie w rosnącym zasięgu platformy – w grudniu Empik.com odwiedziło niemal 11 mln realnych użytkowników, co oznaczało wzrost o ponad 15 proc. rok do roku i umocniło pozycję Empiku w TOP4 polskiego e-commerce (Gemius/Mediapanel XII 2024). Istotną rolę odegrała tu aplikacja Empik, która przyciągnęła o ponad 40 proc. więcej użytkowników w grudniu (MoM) i ugruntowała swoje miejsce w czołówce najlepszych aplikacji zakupowych w Polsce.

W 2024 roku lider omnichannel zanotował także rekordowy Black Friday z niemal 100 proc. dynamiką na Empik.com w porównaniu z rokiem poprzednim. Szczytowym dniem przedświątecznych zakupów był jednak 16 grudnia – tego dnia klienci złożyli na Empik.com ponad 214 tys. zamówień i kupili w ten sposób ponad 335 tys. sztuk produktów z oferty Empiku i sprzedawców Empik Marketplace. W efekcie spółka zamknęła dzień generując 25,8 mln GMV, co najlepiej ilustruje skalę i rolę Empiku jako głównej destynacji prezentowej.

Siłą napędową rozwoju platformy Empik.com pozostaje Empik Marketplace, którego udział w GMV Grupy stale rośnie. Dziś marketplace odpowiada już za niemal 50 proc. całej sprzedaży online. Tylko w czwartym kwartale sprzedawcy zewnętrzni zrealizowali ponad 2 mln zamówień. Pozwoliło to zamknąć grudzień z blisko 80 proc. wzrostem sprzedaży w modelu marketplace rok do roku.
Salony pozostają nieodłącznym elementem omnikanałowego ekosystemu Empiku – również w sezonie świątecznym to najchętniej wybierana metoda dostawy zamówień z Empik.com. Koniec roku należał także do intensywnych w obszarze ekspansji – w czwartym kwartale sieć powiększyła się o 7 nowych lokalizacji. Spośród nich na szczególną uwagę zasługuje flagowy Empik Marszałkowska w dawnym pawilonie Cepelii, do którego warszawiacy masowo ruszyli na świąteczne zakupy.

Kolejny rok z rzędu Empik może się także pochwalić wysokimi wskaźnikami satysfakcji (NPS), plasującymi spółkę w rynkowej czołówce. W czwartym kwartale – najgorętszym okresie sprzedażowym – poziom zadowolenia klientów odwiedzających salony przekroczył 80 punktów, a na Empik.com osiągnął poziom niemal 77 punktów.

Zaufanie i siła modelu biznesowego
Koniec 2024 roku dla Grupy Empik to także kolejny ważny krok w stronę dalszego rozwoju. Spółka zawarła nowe umowy finansowe na łączną kwotę 350 mln zł. Suma finansowania obejmuje kredyt długoterminowy oraz kredyt rewolwingowy w wysokości odpowiednio 230 mln oraz 120 mln.

W konsorcjum banków, które udzieliły finansowania Grupie Empik znalazło się pięć instytucji: BNP Paribas Bank Polska S.A., Santander Bank Polska S.A, PKO Bank Polski S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego oraz mBank S.A.

Chociaż 2024 r. upłynął pod znakiem wielu wyzwań na rynku, za nami kolejny rok dwucyfrowych wzrostów, a w szczególności mocny sprzedażowo czwarty kwartał. Zwieńczeniem tego roku były zawarte umowy finansowe. Bardzo nas cieszy, że renomowane instytucje bankowe darzą nas zaufaniem i, tak jak my, wierzą w sukces obranej przez nas strategii, potencjał rozwoju i siłę całego ekosystemu Grupy – podkreśla Piotr Świątek, Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu Grupy Empik i dodaje: Co istotne, z uwagi na dotychczasowy dobry standing finansowy i ujemny tzw. dług netto, po nowym finansowaniu Empik utrzyma bardzo umiarkowany poziom zadłużenia, zyskując nowe możliwości.

Pozyskane środki zostaną przeznaczone na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych. W szczególności pozwolą dalej umacniać pozycję wiodącego, polskiego multikategoryjnego gracza, lidera sprzedaży omnikanałowej i jednej z czołowych marek konsumenckich. Wśród strategicznych priorytetów można wyróżnić dalszy rozwój unikatowego ekosystemu Empiku – platformy e-commerce, z naciskiem na Empik Marketplace, i sieci stacjonarnej, która według planów ekspansji w 2025 roku zbliży się do 400 lokalizacji, a także dalszą rozbudowę oferty w ramach ponad 20 kategorii produktowych dostępnych w salonach i na Empik.com. To wszystko napędzane innowacją i inwestycjami w technologię.

Grupa Empik jest wiodącym podmiotem na rynku handlu detalicznego w Polsce, oferując produkty z ponad 20 kategorii, w unikatowym omnikanałowym modelu łączącym sieć 370 salonów stacjonarnych z bogatą ofertą dostępną na Empik.com, w tym marketplace i poprzez aplikację mobilną, za pomocą których ponad 10 mln Polaków rocznie dokonuje zakupów o wartości ponad 4 mld PLN.

Grupa systematycznie rozbudowuje swoją ofertę, udostępniając klientom już ponad 20 mln produktów w ponad 20 kategoriach – m.in. książki, zabawki, art. papiernicze, produkty cyfrowe, zdrowie i uroda, elektronika, dom i ogród czy sport. Na bazie swojej ponad 75-letniej historii Empik jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce, ciesząc się wysokim zaufaniem konsumentów.

Jednocześnie Grupa wzmacnia swoją ofertę dla Klientów poprzez ekosystem usług, oferując m.in. dostęp do cyfrowych treści – audiobooki, ebooki, podcasty (Empik Go), bilety na wydarzenia kulturalne i rozrywkowe (Going., Empik Bilety) czy działalność wydawniczą i dystrybucyjną.

 

 

źródło inf.pras.empik

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: EMPiK