Perły Literatury – październik 2024
Przegląd
- Typ: Bestsellery
- Marka: Ateneum
Ateneum ceni ambitne pozycje wydawnicze, stąd w ramach comiesięcznego cyklu Perły Literatury prezentuje i rekomenduje najwybitniejsze premiery literackie ostatnich tygodni, które zasługują na miejsce w każdej księgarni.
Sławomir Żywczak, PR Manager Ateneum, uzasadnia wybór do październikowego zestawienia Pereł Literatury:
Paweł Sołtys zabiera nas w liryczną podróż w głąb siebie, a także rodzinnych retrospekcji i zasłyszanych miejskich historii. W „Sierpniu” szeroką skalę szarości warszawskich ulic przeplata z bogatą paletą zwykłych i jednocześnie paradoksalnie interesujących bohaterów, cały czas kręcąc karuzelą czasu. Laureat Nagrody Literackiej Gdynia 2018 za fenomenalne „Mikrotyki” utrzymuje formę, co powoduje, że czytelnikowi słowa najnowszej książki wypełniają całą głowę i długo wirują w niej już po ostatniej kropce.
Wydawnictwo Karakter tej jesieni sprawiło nam nie lada niespodziankę, wznawiając dwutomowe zapiski Susan Sontag, obejmujące okres 1947–1980: od lat nastoletnich aż po rozkwit intelektualny jednej z największych dwudziestowiecznych myślicielek i ikon feminizmu. Mimo ambiwalentnych odczuć względem jej specyficznych prywatnych relacji z synem Davidem oraz partnerką życiową Annie Leibovitz pozostaje istotną postacią współczesnej kultury. „Dzienniki” Sontag to pasjonująca i obowiązkowa lektura.
Anne Applebaum zabiera również istotny głos, lecz w sprawie autokracji, największego zagrożenia dla demokratycznej części świata. W „Koncernie Autokracja” konsoliduje najważniejsze informacje na temat autorytarnych przywódców oraz tych o podobnych zapędach i działających jedynie pod przykrywką pseudodemokracji, a także zależności między nimi i zabiegów mających na celu destabilizację, a w przyszłości dekonstrukcję obecnego światowego porządku.
W październikowych Perłach Literatury znalazły się też dwie wydawnicze nowości laureatów Literackiej Nagrody Nobla: niezmiernie wyczekiwana druga część opus magnum Jona Fossego, która nie zawodzi zwolenników perfekcyjnego stylu norweskiego pisarza, oraz przesiąknięte złością i absurdem materializmu „Dane odosobowe” Elfriede Jelinek, mistrzyni kreślenia giętkim słowem pełni zmysłów, obrazów i nietuzinkowych koncepcji fabularnych.