GUS: Dynamika sprzedaży detalicznej w czerwcu 2023 roku
Przegląd
- Typ: Dane statystyczne
- Marka: GUS
Sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w czerwcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 4,7% (wobec wzrostu o 3,2% w czerwcu 2022 r.). W porównaniu z majem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,9%.
W okresie styczeń-czerwiec2 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,7% (w 2022 r. wzrost o 9,1%).
W czerwcu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 16,6% wobec spadku o 2,3% przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: „meble, rtv, agd” (o 14,4%), „pozostałe” (o 12,6%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 8,3%). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 3,8%.
Wykres 1. Sprzedaż detaliczna towarów (ceny stałe) – analogiczny okres roku poprzedniego=100
W czerwcu w porównaniu z majem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 8,9%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,5% w maju 2023 r. do 7,7% w czerwcu br.
Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,6% przed miesiącem do 16,9%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,2% do 21,2%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,1% do 14,4%).