Rozmowa o książce „Gra jako obiekt oporny. Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej”
Przegląd
- Typ: Spotkania z autorami
- Marka: Wydawnictwo UJ
30.03.2022 godz. 17:00
Kawiarnia Literacka
Ul. Krakowska 41
Justyna Janik, autorka książki „Gra jako obiekt oporny” w swoich badaniach stawia sobie za cel sprawdzenie w jaki sposób gra, projektowana przez człowieka i dla człowieka, staje się autonomicznym znaczeniotwórczym bytem i jednym z elementów transformujących rzeczywistość społeczno-kulturową. Wraz z naszymi gośćmi zastanowimy się czy gra komputerowa może być przedmiotem filozoficznej refleksji, jak wygląda relacja gry i gracza oraz w jaki sposób rozumieć tytułową oporność. W rozmowie udział weźmie dr hab. Tomasz Majkowski, dr Marta Błaszkowska-Nawrocka oraz Autorka. Zapraszamy do rozmowy o grach komputerowych, ich społecznym, ontologicznym i semantycznym wymiarze.
Spotkanie odbędzie się 30 marca 2022 r. o godzinie 17:00 w Kawiarni Literackiej ul. Krakowska 41 i będzie transmitowane na profilu Facebook i kanale YouTube Wydawnictwa UJ
dr Justyna Janik – kulturoznawczyni i groznawczyni. Pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badawczo interesuje się filozofią gier cyfrowych oraz ich aspektem przestrzennym. Działa w ramach krakowskiej grupy badaczy LvL.Up i Ośrodka Badań Groznawczych UJ. Publikowała swoje teksty w czasopismach „Journal of the Philosophy of Games”, „Game Studies” i „Journal of Gaming & Virtual Worlds”.
dr hab. Tomasz Z. Majkowski – groznawca, badacz literatury i kultury popularnej. Adiunkt w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i kierownik funkcjonującego tamże Ośrodka Badań Groznawczych. Członek założyciel stowarzyszeń Central and Eastern European Game Studies oraz Games and Literary Theory. Mieszka i pracuje w Krakowie.
dr Marta Błaszkowska-Nawrocka – literaturoznawczyni i groznawczyni prowadząca zajęcia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na kierunku game design w Wyższej Szkole Europejskiej, współpracowniczka Ośrodka Badań Groznawczych UJ. Bada fantastykę z perspektywy filozoficznej i kulturoznawczej, zajmuje się również kulturą popularną.
O książce
Co się dzieje, gdy spotka się gracz z grą? Zazwyczaj – nic przewidywalnego. Książka Justyny Janik koncentruje się na relacji między graczem a grą cyfrową, która jest opisywana w kontekście krytycznych pism Tadeusza Kantora i nowomaterialistycznej filozofii Karen Barad. Teorie te zostają wykorzystane w serii wnikliwych i krytycznych analiz różnych zjawisk, które pojawiają się w grach cyfrowych, takich jak glitche, speedruny, wewnątrzgrowe duchy oraz ruiny porzuconych gier sieciowych. Efektem takiego podejścia jest nowe rozumienie gry oparte na materialności i relacjach, gdzie gracz i gra są współtwórcami znaczeń płynących z aktu grania. Fenomen cyfrowej rozgrywki ujęty więc zostaje w odmiennym świetle, skłaniając do zastanowienia się, w jaki sposób gry mogą doprowadzić nas do wniosków na temat transformacyjnej siły spotkania z nie-ludzkim Innym.
„Autorka wprowadza do dyskursu groznawczego nowy poziom refleksji ontologicznej, który znacząco różni się od obecnych w literaturze specjalistycznej badań formalnych i egzystencjalnych. Traktując gry jako «obiekty oporne», oferuje nowatorski opis złożonego i multimodalnego fenomenu, jakim jest bio-obiekt gry cyfrowej”.
Z recenzji dra hab. Michała Kłosińskiego