Platforma Empik Marketplace – padł drugi milion zamówień

Przegląd

Empik Marketplace notuje 3-cyfrową dynamikę wzrostu rok do roku. To jeden z filarów omnichannelowego rozwoju Grupy Empik i odpowiada już za 20% całościowej sprzedaży online. Platforma właśnie przekroczyła próg 2 mln zamówień zrealizowanych przez partnerów marki, a kolejny milion spodziewany jest jeszcze w tym roku.

Dynamiczny rozwój i ambitne cele
Wartość rynku e-commerce w Polsce w minionym roku osiągnęła ok. 83 mld zł. Sektor ten odpowiadał za 14% całościowej sprzedaży detalicznej dóbr, a prognozy na 2021 wyglądają równie optymistycznie1. Sprzedaż online w ostatnich 12 miesiącach charakteryzowała się największą dynamiką wzrostu w historii, stanowiąc dla sieci handlowych pewny kanał dystrybucji w zaistniałych okolicznościach społeczno-gospodarczych. Co istotne, aż 85% Polaków zamierza zachować swoje nowe przyzwyczajenia zakupowe po zakończeniu pandemii2.

W odpowiedzi na zwiększone zainteresowanie konsumentów zakupami w internecie firmy postanowiły przyspieszyć rozwój swoich kanałów online. Wiele z nich zdecydowało się na uruchomienie własnych e-sklepów lub rozpoczęcie sprzedaży na platformach typu marketplace. Skalę rosnącego zainteresowania sprzedażą pod szyldem silnej i uznanej marki pokazują wyniki Empik Marketplace. Na platformie swoje produkty wystawia już 2 tysiące sprzedawców, czyli ponad 3-krotnie więcej niż rok temu. Do końca 2021 r. Empik planuje pozyskać kolejne 2 tysiące nowych partnerów. Tak dynamiczny rozwój spowodował, że pod koniec lutego br. marka zanotowała 2 mln zamówień zrealizowanych wyłącznie na platformie Empik Marketplace.

– Osiągnięcie pierwszego miliona zajęło nam ponad dwa lata od startu Empik Marketplace w 2017 r. Na drugi czekaliśmy już tylko 9 miesięcy, a trzeciego spodziewamy się jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Świadczy to o dużym zaufaniu do naszej marki zarówno ze strony klientów, ceniących sobie szeroki wybór jakościowych produktów, jak i ze strony sprzedawców, dla których jesteśmy rzetelnym partnerem oferującym szereg korzystnych rozwiązań.

Mirek Drab, Dyrektor Empik Marketplace

Zintegrowany ekosystem
Jednym z priorytetów Empiku jest wspieranie rozwoju sprzedaży obecnych partnerów. Jak wyjaśnia Mirek Drab: – Stopniowo wdrażamy kolejne usprawnienia, mające na celu m.in. płynniejszą integrację z naszym systemem oraz ułatwienie późniejszego zarządzania ofertą i wynikami, co następnie przekłada się na rozwój sprzedaży. Z drugiej strony marka nieustannie pracuje nad poszerzaniem oferty produktów dla swoich klientów – zarówno poprzez pozyskiwanie nowych sprzedawców, jak i bliską współpracę z obecnymi już na platformie.

– Stawiamy na współpracę z dużymi i średnimi firmami, w tym znanymi i popularnymi markami. Partnerów dobieramy selektywnie, co dla naszych klientów stanowi gwarancję jakości i bezpieczeństwa zakupów – dodaje przedstawiciel Empiku.
W minionych miesiącach platformę wzmocniły takie marki jak: Tchibo, Intersport, Inglot, Miele, Dr Irena Eris, DUKA, Lavazza czy Foods by Ann. Aktualnie klienci mają do dyspozycji 16 kategorii, a do tych najpopularniejszych należą Elektronika oraz Dom i ogród. W ubiegłym roku na Empik.com po raz pierwszy pojawiły się także oferty motoryzacyjne – wyposażenie aut oraz akcesoria samochodowe. Wkrótce klienci będą mogli kupować też wybrane spożywcze produkty delikatesowe, m.in. z kategorii bio.

– Marketplace odpowiada już za 20% całościowej sprzedaży na Empik.com, a przewidujemy, że w tym roku utrzymamy w tym obszarze trzycyfrową dynamikę wzrostu. Rozwój platformy stanowi ważną część strategii Grupy i budowania omnichannelowego ekosystemu usług pod parasolem subskrypcji Empik Premium. Dlatego też podstawą naszych obecnych działań jest rozszerzanie programu o kolejnych sprzedających, jak i dynamiczny rozwój sieci punktów odbioru zamówień. W minionym roku dołączyło do niej ponad 7 tys. sklepów Żabka w całej Polsce.

Karol Ignatowicz, dyrektor ds. e-commerce i zarządzania wartością klienta w Grupie Empik

Od kilku lat sieć mocno inwestuje także w nowe rozwiązania podnoszące komfort zakupów internetowych i stacjonarnych. Wdrożona w ubiegłym roku usługa Premium Pay&Go umożliwia samodzielne skanowanie produktów w sklepie i opłacanie ich z poziomu aplikacji mobilnej. Programy Empik Premium i Empik Premium Free zrzeszają już ok. 6 mln osób, które mogą korzystać z bezpłatnych dostaw zamówień internetowych oraz szeregu promocji i benefitów kulturalnych.

 

 

1. Model rynkowy PwC oparty o m.in. Euromonitor, PMR, Marketline, Gemius, GUS, Eurostat, Fitch; wywiady eksperckie; analiza PwC, luty 2021.
2. Badanie Difference market research, analiza PwC, luty 2021.

 

zródło: Empik

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: EMPiK