Rok liturgiczny z kartami pracy. Część 1

Przegląd

Karty pracy powstały z myślą o uczniach z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Można je wykorzystywać w szkołach specjalnych oraz integracyjnych a także w domu jako materiał podtrzymujący proces edukacyjny. Służą przybliżeniu uczniom świąt i wydarzeń w całym roku liturgicznym. Zawierają znaki komunikacji alternatywnej oraz ilustracje dostosowane do percepcji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zadania są zróżnicowane pod względem stopnia trudności i mogą być dostosowywane do możliwości uczniów.

„Rok liturgiczny z kartami pracy” to materiał edukacyjny opracowany z myślą o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnością intelektualną. Publikacja ta jest przeznaczona przede wszystkim dla uczniów szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych i klas integracyjnych, a także jako materiał podtrzymujący proces edukacyjny w domu. Karty pracy ułożone zostały tematycznie zgodnie z rokiem liturgicznym Kościoła katolickiego. Służą one do przybliżenia uczniom świąt i wydarzeń w całym roku liturgicznym.

Karty pracy zostały skonstruowane w taki sposób, aby katecheta/rodzic miał wiele możliwości ich zastosowania, w zależności od umiejętności i potrzeb swoich podopiecznych. Może on korzystać z gotowych poleceń i zadań lub może je wybierać, modyfikować do potrzeb i możliwości uczniów zgodnie z zasadą indywidualizacji.

Każdy temat zawiera duże zdjęcia i ilustracje, dłuższy tekst wprowadzający, krótki tekst do czytania uczestniczącego z symbolami komunikacji alternatywnej, różnorodne zadania dotyczące poruszanych treści–puzzle, kolorowanki, dobieranki, rebusy, wycinanki, proste quizy, zdania z lukami do uzupełnienia i wiele innych ćwiczeń dostosowanych do możliwości i percepcji uczniów na różnych poziomach edukacji.

Materiał wyróżnia wprowadzenie do każdej katechezy symboli komunikacji alternatywnej – PCSy z programu Boardmarker by Tobii. W publikacji znaleźć można utworzone przez zespół nowe znaki, które uzupełnią treściowo aktualną bazę programu. Zastosowanie znaków komunikacji alternatywnej pomoże uczniom zrozumieć prezentowane zagadnienia, a także samodzielnie wypowiadać się na ich temat (używając, jeśli tego potrzebują, znaków). Rozszerzenie słownika czynnego i biernego uczniów pozwoli im lepiej uczyć się, bardziej adekwatnie funkcjonować w sytuacjach społecznych, szczególnie w kościele oraz komunikować się z otoczeniem.

Uczniowie, pracując z kartami, zdobywają i utrwalają wiedzę o wydarzeniach z życia Jezusa i Maryi, poznają wydarzenia i święta z roku liturgicznego oraz rozwijają różnorakie umiejętności szkolne.

więcej TUTAJ

Kategorie: Edukacja
Tagi: Jedność