W tym roku rodzice wydadzą więcej na wyprawkę szkolną
Przegląd
- Typ: Badania rynku
- Marka: EMPiK
Tegoroczny powrót do szkoły stawia przed rodzicami uczniów wiele dodatkowych wyzwań. Pomimo licznych niewiadomych, przygotowania do nowego roku szkolnego ruszyły pełną parą. Jak wynika z badania SW Research dla Empiku*, rodzice nie zamierzają oszczędzać na wyprawce szkolnej – aż 59% badanych deklaruje, że wyda na ten cel więcej niż przed rokiem, wybierając zarówno sklepy stacjonarne, jak i zakupy w Internecie.
Większe budżety
Tegoroczny trend jest czytelny – większość rodziców deklaruje, że wyda na zakupy szkolne więcej niż w 2019 roku. Jednocześnie tylko 13% respondentów wskazuje, że przeznaczy na ten cel mniejszy budżet. Najwięcej Polaków (34%) przeznaczy na szkolną wyprawkę dla jednego dziecka od 301 do 500 zł. Niemal ¼ wyda na ten cel od 501 do 700 zł. Jedynie 2% badanych zamknie zakupy szkolne w kwocie do 100 zł, a 3% rodziców jest gotowe na wydatek rzędu ponad 1500 zł.
Zakupy zgodne z potrzebami
Wyraźnie widać dwa podejścia dorosłych do zakupów wyprawki. W badaniu SW Research dla Empiku 55% osób deklaruje, że kupi tylko te produkty, które wymagają wymiany. Niewiele mniejsza grupa respondentów (47%) zamierza kupić swoim dzieciom całą nową wyprawkę do szkoły.
Dzieci współdecydują
Tylko 4% rodziców samodzielnie decyduje o wyborze artykułów szkolnych. Dla większości liczy się zdanie dzieci i ich preferencje. Wyprawka jest kompletowana wspólnie, choć widać różnice w podstawowych kryteriach wyboru między pokoleniami.
Z obserwacji dorosłych wynika, że uczniowie zwracają uwagę przede wszystkim na ogólny wygląd produktów do szkoły, koncentrując się na estetyce i kolorach (71% wskazań). Niezwykle istotna jest dla nich również zgodność z modą i aktualnymi trendami (63%), a na trzecim miejscu wymieniają obecność popularnych osób lub bohaterów z bajek na motywach i wzorach artykułów szkolnych (55%).
Dla rodziców ważna jest przede wszystkim funkcjonalność (56%) i trwałość wykonania (49%) – oraz cena (46%). Widocznym silnym trendem wśród badanych jest ekologia – aż ¾ osób stwierdziło, że ma dla nich znaczenie, czy produkt jest wykonany z materiałów wtórnych oraz to czy producent realizuje politykę proekologiczną.
Zauważamy że choć kwestie estetyczne i modowe nadal stanowią priorytet przy wyborze wyprawki szkolnej, trend proekologiczny z każdym sezonem nabiera jeszcze większego znaczenia. Staramy się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom, stale rozwijając ofertę certyfikowanych ekologicznych artykułów papierniczych od producentów dbających o zrównoważony rozwój. Sporym zainteresowaniem klientów cieszy się chociażby plecak wykonany z recyklingowanych plastikowych butelek. Innymi popularnymi w tym sezonie trendami są zeszyty satynowe w dotyku, tak zwane soft touch, zeszyty tematyczne – przedmiotowe oraz takie z anegdotami na okładkach. Dorota Rębkowska, Manager Działu Art.Pap. w Empiku
Zakupy offline i online
Przy kompletowaniu wyprawki rodzice będą najczęściej łączyć zakupy w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych (54% badanych). Co trzecia osoba skorzysta wyłącznie z oferty sklepów stacjonarnych, podczas gdy mniej więcej co dziesiąty rodzic (12%) ograniczy się do produktów zamawianych wyłącznie przez Internet.
Z danych zebranych w poprzednich latach w ramach programu Mój Empik widzimy, jak dynamicznie zmieniają się przyzwyczajenia rodziców przy poszukiwaniach wyprawek szkolnych. W samym 2019 roku na zakup artykułów szkolnych i podręczników przez Internet zdecydowało się o ponad 37% więcej klientów niż przed rokiem. W okresie wakacji rodzice coraz chętniej zamawiają przez internet również meble do urządzenia kącika do nauki. Na Empik.com dużą popularnością cieszą się m.in. takie, które rosną z dzieckiem a także ergonomiczne krzesła biurowe. Spodziewamy się, że trend zamówień online będzie coraz silniejszy, podczas gdy forma odbioru, na przykład w sklepie stacjonarnym lub dostawa kurierem, będzie zależeć już od prywatnych preferencji klienta. Kasper Yearwood, Dyrektor ds. Zaawansowanej Analityki i CRM w Empiku
Rodzice przygotowują się na to, że w nowym roku szkolnym nauka może przebiegać nie tylko w tradycyjnej formie. W sklepie internetowym Empik.com widać wyraźny wzrost zainteresowania produktami, które mogą być przydatne przy zdalnym nauczaniu. Poziom sprzedaży laptopów, tabletów i kamerek internetowych od początku sierpnia jest o 67% wyższy niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. W przypadku drukarek jest widoczny 2-krotny wzrost sprzedaży. Eksperci Empik.com przewidują, że ten trend będzie się utrzymywać.
Mimo tego, że sama forma nauczania nie jest w 100 procentach pewna, a rok szkolny może przybrać kształt hybrydowy, kompletowanie wyprawki szkolnej toczy się według utartych reguł i pozostaje ważnym wydarzeniem w życiu uczniów i rodziców. Dobór praktycznych przyborów szkolnych, odpowiadających gustom dzieci, może pomóc uczniom w zachowaniu poczucia komfortu niezależnie od trybu nauczania.
Warsztaty online dla uczniów
Niepewność i wątpliwości co do kształtu nauki rodzą dodatkowy stres i wyzwania, z którymi wielu uczniom i rodzicom trudno będzie sobie poradzić. Odpowiadając na te potrzeby we wrześniu Empik zaprosi ich na cykl bezpłatnych warsztatów online. Zajęcia będą dotyczyć m.in. opanowania lęku i stresów związanych z powrotem do szkoły oraz wejściem w “starą” rzeczywistość i rutynę, sposobów na skuteczną naukę czy efektywnego korzystania z nowych technologii. Zajęcia będą prowadzone przez uznanych edukatorów, nauczycieli i pedagogów.
* Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku. Metoda CAWI na grupie 463 respondentów (rodzice dzieci w wieku szkolnym do 15 roku życia). Sierpień 2020 r.