Narzędzie dla wirtualnych wydawców wśród przykładów Dobrych Praktyk

Narzędzie dla wirtualnych wydawców wśród przykładów Dobrych Praktyk

Przegląd

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju opublikowało na swojej stronie informacje o narzędziu, które umożliwia tworzenie interaktywnych wydawnictw, e-podręczników i zasobów multimedialnych o najwyższym stopniu “dostępności”, czyli wpisującym się wytyczne WCAG 2.0.

Na uwagę zasługuje mAuthor, czyli stworzony przez gdańską firmę Learnetic edytor treści interaktywnych, z którego korzysta obecnie kilkadziesiąt największych wydawnictw edukacyjnych z całego świata. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa: “Dostępność to cecha, dzięki której z produktów, usług i przestrzeni może korzystać na równi jak największa liczba osób.” Learnetic jest jedyną prywatną firmą z branży edukacyjno-technologicznej, której produkt został wymieniony jako przykład stosowania dobrych praktyk wpisujących się w założenia Programu Dostępność Plus.

Skąd to wyróżnienie dla mAuthor? Artur Dyro, Prezes Learnetic SA wyjaśnia: – Mówiąc obrazowo: w mAuthor pracujemy jak w typowym narzędziu graficznym, nie potrzebujemy znajomości programowania. Treści, które stworzymy stają się po „wyjściu z programu” interaktywnymi materiałami, które nie tylko oferują bogactwo multimediów i ćwiczeń z informacją zwrotną, lecz także posiadają szereg udogodnień zwiększających ich dostępność. To rewolucja dla osób, które mają problemy np. ze wzrokiem lub motoryką i dla których dostęp do np. e-podręczników był wcześniej niemożliwy. Szacunki mówią, że około 30% społeczeństwa potrzebuje różnego typu ułatwień: począwszy od rozwiązań architektonicznych dla osób o niepełnosprawności ruchowej, po właśnie łatwiejszy dostęp do wiedzy np. dla uczniów słabowidzących. Jako ekspert od innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych skupiamy się na tym ostatnim punkcie.

Jakie funkcje e-podręczników stworzone w mAuthor wpisują się w idee WCAG 2.0? Do najważniejszych ułatwień należą:

  • obsługa klawiaturą,
  • definiowanie kilku widoków (alternatywny widok kontrastowy, większa czcionka),
  • wbudowany czytnik ekranu pozwalający na pełną obsługę wysoce interaktywnych modułów przez osoby niewidome/niedowidzące,
  • określanie poprawności zadania nie tylko kolorem (dla daltonistów),
  • teksty alternatywne dla ilustracji/wideo oraz dla fragmentów tekstu (co pozwala na opis skomplikowanych wzorów matematycznych/fizycznych),
  • możliwość dodania audiodeskrypcji do wideo.

Learnetic SA jest sygnatariuszem Partnerstwa na rzecz dostępności.
I choć temat tworzenia dostępnych materiałów edukacyjnych może nie brzmieć to tak fascynująco, jak choćby temat robotyki w szkolnictwie, to po pierwsze: dostępność e-materiałów dotyczy bardzo dużej liczby uczniów, którym pomaga w nauce wszystkich przedmiotów, po drugie zaś: dziś każdy nauczyciel w Polsce musi korzystać podczas lekcji z nowoczesnych technologii, takich jak tablica interaktywna, ta zaś bez multimedialnych materiałów najwyższej jakości, stanie się tylko niepotrzebnym meblem na szkolnej sali.

Dla wszystkich osób zainteresowanych WCAG 2.0 w kontekście e-wydawnictw edukacyjnych Learnetic opublikował interaktywny przewodnik dotyczący tworzenia materiałów dostępnych (kliknij tutaj), który stanowi doskonałe źródło wiedzy dla wydawnictw i instytucji zainteresowanych tematem

Tagi: Learnetic