Ruszyła nowa Nagroda na rynku książki – Nagroda literacka ArtRage!
Przegląd
- Typ: Nagrody Literackie
- Marka: Nagroda literacka ArtRage!
ArtRage rusza z nową nagrodą literacką – jak zwykle z ukłonem w stronę czytelników
Przyglądając się szerokiemu krajobrazowi nagród literackich można odnieść wrażenie, że istnieją tylko dwa ich rodzaje (niekiedy pożenione we wspólną formułę): stajemy albo przed werdyktem eksperckiego Jury złożonego z krytyków literackich z ogromnym dorobkiem, albo przed plebiscytem popularności – w którym czytelnicy głosują „na to, co już znają” bądź wręcz na „ulubionych autorów”. I nie chodzi o to, że takie nagrody są niepotrzebne – wręcz przeciwnie, wiele nam mówią. Jednak pozostaje pewien niedosyt i pytanie: czy nie da się inaczej?
„Da się!” – mówią twórcy Nagrody literackiej ArtRage – i, jak zwykle, w swojej odpowiedzi stawiają przede wszystkim na Czytelników. W pierwszej kolejności na to, by Czytelnicy mieli dostęp do nominowanych tytułów i mogli się z nimi zapoznać. Dlatego nominacje nagród połączone zostały z możliwością zakupu pakietu dziesięciu e-booków w cenach raczej niespotykanych w księgarniach (kto zna ArtRage, ten wie, że to właśnie tą formułą kilka lat temu powiedzieli „da się inaczej” na polskim rynku książki jako takiej i postawili na książki w formule „płać, ile chcesz”).
Oto 10 nominowanych tytułów:
Weronika Gogola “Po trochu” wyd. Książkowe Klimaty
Michał Cichy “Pozwól rzece płynąć” wyd. Czarne
Michał Cetnarowski “Bestia najgorsza” wyd. Powergraph
Konrad Janczura “Przemytnicy” wyd. Ha!Art
Michał R. Wiśniewski “Hello World” wyd. Krytyka Polityczna
Jakub Małecki “Rdza” wyd. Wydawnictwo SQN
Robert Rient “Duchy Jeremiego” wyd. Wielka Litera
Maciej Piotr Prus “Przyducha” wyd. Ha!Art
Wojciech Chmielarz “Zombie” wyd. Czarne
Łukasz Orbitowski “Exodus” wyd. SQN
Ale trzeba mieć czas by przeczytać dziesięć książek! O tym twórcy też pomyśleli. Choć sam pakiet książek można zakupić tylko do 26 lutego, to głosowanie dla czytelników trwa aż do 22 czerwca! Dzięki temu można mieć nadzieję, że przynajmniej część Czytelników skorzysta z szansy i zapozna się z książkami przed oddaniem głosu.
Zaś w wyborze tej najlepszej ma Czytelnikom pomóc Nagroda Jury, do którego zaproszeni zostali pasjonaci literatury, żyjący nią na co dzień i ją popularyzujący:
Jury:
Agata Napiórska – redaktor naczelna, Zwykłe Życie
Olga Wróbel – recenzentka i redaktorka, Kurzojady
Marceli Szpak – redaktor, tłumacz, poeta
Robert Drózd – Świat Czytników
Jakobe Mansztajn – poeta i bloger, Make life harder
Michał Michalski – założyciel i przedstawiciel ArtRage
I choć formuła Nagrody Jury wygląda w tym przypadku dość tradycyjnie, różni się przede wszystkim rolą, jaką ma odegrać w całości. Otóż – ma być przede wszystkim wskazówką dla Czytelników, głosem ludzi zaangażowanych, którzy proponują swój typ, nie zaś przyznają „Nagrodę Główną”. Najważniejsza pozostaje wola grona Czytelników.
Ogłoszenie tej wskazówki nastąpi jeszcze przed końcem pakietu (między 22 a 24 lutego), a osoba nią wyróżniona – otrzyma statuetkę i oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 PLN. Zaś osoba, którą w czerwcu wybiorą Czytelnicy…
Tu dochodzimy do jeszcze jednej kwestii wyróżniającej nagrodę ArtRage: wysokość nagrody Czytelników ustalają… Czytelnicy! Kupując pakiet nominowanych książek każdy nie tylko decyduje, ile zapłaci za pakiet, ale także wskazuje, jaki procent z wpłacanej sumy ma się znaleźć na koncie zwycięzcy! (Do dyspozycji kupujących są trzy suwaki, kolejno wskazują: jaką kwotę dostaną Wydawcy, jaką Zwycięzca, a jaką ArtRage).
Można by powiedzieć, że twórcy nagrody, którzy „bezczelnie chcą mieć okazję, by nagradzać trud pisarek i pisarzy” przy okazji chcą też rozpieszczać Czytelników danymi im możliwościami. Jeśli dodamy jeszcze, że uzasadniając swój wybór można wygrać czytnik InkBook Prime? No cóż… Nie pierwszy raz ArtRage pokazuje, że Czytelnicy naprawdę się liczą!
CO, KTO, GDZIE I KIEDY”:
Pakiet nominowanych książek można kupować: od 12 do 26 lutego 2018 tu: https://artrage.pl/bookrage
Ogłoszenie Nagrody Jury: między 22 a 24 lutego 2018
Kto może głosować na Nagrodę Czytelnikow: każdy, kto założy konto na ArtRage.pl i zakupi pakiet „Nagroda literacka ArtRage 2017”.
Głosować można: od 12 lutego do 22 czerwca 2018 tu: https://artrage.pl/award
Czym jest ArtRage?
ArtRage.pl to serwis, który powstał z chęci pogodzenia dwóch, pozornie sprzecznych, przekonań:
Po pierwsze, primo, że kultura powinna być jak najbardziej dostępna – również dla tych, których na co dzień na “wolnorynkowy” dostęp do niej nie bardzo stać.
Po drugie, również primo, twórcy należy się za jego pracę zwyczajnie wynagrodzenie.
Nie do pogodzenia? A jednak. Sposób musiał się znaleźć – i się znalazł. To “płać, ile chcesz”, model coraz bardziej powszechny na całym świecie i doskonale pasujący do naszych założeń. W ArtRage kupisz: książki i komiksy zarówno w formie cyfrowej jak i papierze. Gry planszowe, oraz printy prac różnych artystów.
Początkowo więc na polu książek… teraz również w kilku innych zakresach, ArtRage oferuje swoim użytkownikom ograniczone czasowo pakiety elektronicznych dóbr kultury w takiej właśnie formule. Jednocześnie oferując więcej “dobra” tym, którzy zdecydują się zapłacić więcej oraz oddając użytkownikom również decyzję, jaki procent tego, co zapłacą wyląduje u autora, jaki zostanie przekazany na działanie ArtRage a jaki wspomoże dany cel charytatywny bądź organizację.
W ten sposób każdy ma do kultury dostęp za przysłowiową złotówkę, a kto chce docenić autora bardziej (i dostać jeszcze więcej), ten może zapłacić dowolnie większą sumę.
Do powyższego dołączyliśmy jakiś czas temu formułę “Rewers”… która pozwala nam sprzedawać na również bardzo fajnych dla ludzi warunkach – kulturę w “kopiach fizycznych”. W tej formule pojawiają się pakiety książek, plakatów, komiksów czy gier planszowych. W przeciwieństwie do “zwykłych” pakietów – te dostępne są w ograniczonej ilości i podzielone na progi.
Tutaj “kto pierwszy, ten ma taniej” (ceny zaczynają się również od 1 zł), a kto kupuje ostatnie pakiety, ten zbliża się do cen rynkowych, ale nigdy ich nie przekracza. Zwykle są to pakiety końcówek serii, mało dostępne na rynku (co sprawia, że nabierają wartości – z lekką przesadą – białych kruków), bądź też tworzone specjalnie na potrzeby pakietu (np. w przypadku plakatów). Co ważne – aby do użytkowników trafiły ich zamówione książki, muszą wyprzedać się wszystkie pakiety (podobnie jak w crowdfundingu). Też niczego sobie, zwłaszcza przy cenach książek, jakie znaleźć możemy w księgarniach…
Artykuły powiązane:
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.