Miłość rodzicielska jest miłością bezwarunkową, a jej kształt wyznacza oddanie i poświęcenie, tym większy więc strach i niepokój, gdy coś idzie nie tak, gdy rozwój malucha nie podąża utartymi ścieżkami. Jednak w przekonaniu Autorek Dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych… współcześni rodzice nie są już tak bezbronni jak jeszcze kilkanaście lat temu; do swej dyspozycji mają potężny arsenał, jaki podsuwa im rozwój nauk, tak humanistycznych, jak i przyrodniczych, czyniący z wiedzy o rozwoju naukę interdyscyplinarną. Psychologia, pedagogika, logopedia czy muzykologia jednoczą siły, by stworzyć spójny obraz małego człowieka – w ten oto sposób powstała książka, nie będąca niczym innym jak zapisem codziennych zmagań i wieloletnich doświadczeń w pracy nad terapią dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzoną w Ośrodku Edukacyjno-Rehabilitacyjno-Wychowawczym w Ustroniu. Wobec mnogości zagadnień Autorki wybierają kilka, w ich ocenie szczególnie reprezentatywnych, by na ich przykładzie pokazać możliwe formy terapii, a także, co jest szczególnie ważne, by ułatwić współpracę na linii terapeuta – rodzic, przy czym ten drugi ujmowany jest jako „najważniejszy z terapeutów”.
Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii
Dorota Kohut
Zdrowie i kultura fizyczna. Na przestrzeni wieków
Bielski Janusz i Blada Ewa
Kalokagathia, czyli ideał pięknego życia, zdefiniował czasy antyczne. Nie mogło być inaczej, skoro dla Greków piękno złączone było nierozerwalnym węzłem z dobrem: to, co piękne, było zarazem dobre i cnotliwe, i odwrotnie. Nic zatem dziwnego, że w kwestii wychowania paideia i etyka podały sobie ręce – harmonijnie rozwinięte, kipiące zdrowiem i witalnością ciało młodego Greka miało warunkować cnotliwość jego charakteru. Filozofia chrześcijańska, ze swymi ideami umartwiania i poświęcenia, zdetronizowała model helleński na długie stulecia, nie zdołała go jednak unicestwić; od tej chwili model antyczny i model ascetyczny dzielą między siebie rozwój myśli o wychowaniu. Książka Ewy Bladej i Janusza Bielskiego opisuje historyczny moment narodzin oraz ewolucję kultury fizycznej i wychowania do zdrowia, łączących aspekty obu wspomnianych wzorców. Pokazuje, jak zaledwie kiełkujące w średniowieczu wychowanie fizyczne z każdym stuleciem przybiera na sile, a pojedyncze głosy humanistów i pedagogów w rodzaju Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Johna Locke’aczy Jeana Jacquesa Rousseau przerodziły się w falę działalności instytucjonalnej, dając współczesnym ogródki jordanowskie, obowiązkowe wychowanie fizyczne w szkole, wreszcie – wznowione w 1896 (nomen omen – w Atenach!) Igrzyska Olimpijskie. Być może za wcześnie jeszcze na tezę o historii zataczającej koło, tym razem w dziedzinie zdrowia i kultury fizycznej, niemniej schyłek wieku XX i początek XXI naznaczone są (chyba już) kultem zdrowia i młodości, będącym czymś więcej niż lansowaniem określonego stylu życia – warto więc pamiętać, skąd bije źródło nowożytnej tradycji.
http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/zdrowie-i-kultura-fizyczna,1524.html
W grudniu 2013 publikacja uzyskała tytuł Najlepszej Książki na Gwiazdkę!
http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/ortodoksja-i-chaos,1521.html
Odmienną propozycję ideologiczno-metodologiczną odnajdziemy w monografii Barbary Smolińskiej-Theiss, poświęconej sylwetce Janusza Korczaka. Korczakowskie narracje pedagogiczneprzeplatają rysy biograficzne z ideami pedagogicznymi, czym nie tylko potwierdzają wielkość indywidualności Korczaka, lecz – przede wszystkim – dokumentują nierozdzielną całość, jaką współtworzyły koleje losu Starego Doktora i głoszone przezeń poglądy. Wydaje się, że to właśnie ten nierozerwalny splot stanowi najsilniejszy z argumentów, jakie pedagogika może przedstawić Czytelnikowi; podobnie jak w przypadku Jeana-Jacquesa Rousseau czy Johna Locke’a biografia wystawia świadectwo idei. Historia niezmiennie udowadnia, że tylko takie postacie zyskują nieśmiertelność i trwałe uznanie wśród potomnych, nieważne, jaką dziedzinę czy rodzaj postawy reprezentują. Zawarta w Korczakowskich narracjach… lekcja stanowi dla Czytelnika wyzwanie, zmuszając go do weryfikacji własnej postawy moralnej i trudnego przecież rachunku sumienia, bezlitośnie obnażającego wszelkie niedostatki. Portretowi, nakreślonemu ręką Smolińskiej-Theiss, daleko jednak do ideału, do jakich przyzwyczaiły nas monografie starej daty; w ujęciu Autorki Korczak jest przede wszystkim człowiekiem, ze wszelkimi wadami i zaletami swej kondycji – i tu może właśnie bije źródło przejmującej siły tej publikacji.
Komunikacja jest fundamentem – przypomina nam w Przedmowie do publikacji Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych pod red. Barbary Winczury prof. Krystyna Ferenz. Czy rzeczywiście trzeba nam o tym przypominać? Czy w czasach, gdy wszystkie dziedziny życia podporządkowane są ściśle wymogowi szybkiej i skutecznej komunikacji, potrzebne są jeszcze powroty do podstaw? Okazuje się, że tak. Komunikacja, sprowadzona do swych fundamentów, a więc języka i towarzyszących mu kodów, nie jest tylko sposobem na wyrażenie/przekazanie informacji. Tkwiące w języku czy komunikacji możliwości stanowią bazę, nad którą nadbudowywana jest kultura i – szerzej – cywilizacja. Język jako źródło ikon i symboli, język jako zbiór norm i nakazów/zakazów, wreszcie – język jako odbicie doświadczeń pokoleniowych, staje się podstawową tkanką tradycji i przekazu kulturowego, niezbędnych do określenia własnej tożsamości oraz odnalezienia swego miejsca w wybranej społeczności. Jeśli więc z jakichkolwiek przyczyn rozwój umiejętności komunikacyjnych zostanie zakłócony, zaburzeniu ulega cała osobowość, co skazuje jednostkę na społeczne wyobcowanie – i tu bije źródło, z którego powstała najnowsza książka doktor Winczury, stanowiąca wyraz troski o dzieci, które z racji różnego rodzaju zaburzeń (autyzm, FAS, zespół Downa, rozszczepienie podniebienia etc.) mają utrudniony proces przyswajania reguł komunikacji.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.