Nagroda dla profesora Piotra Piotrowskiego

Nagroda dla profesora Piotra Piotrowskiego
Piotr Piotrowski, historyk sztuki, były dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie i jeden z autorów Domu Wydawniczego REBIS – laureatem nagrody im. Igora Zabla przyznawanej w dziedzinie kultury i teorii przez międzynarodowe jury. 

Wręczenie nagrody odbyło się w Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie i poprzedzone było konferencją dotyczącą historiografii Europy Środkowej i Wschodniej. Przyznawana co dwa lata Igor Zabel Award for Culture and Theory została ustanowiona w 2008 roku dla uczczenia pamięci słoweńskiego kuratora, krytyka i pisarza Igora Zabla , dzięki któremu słoweńska sztuka zaistniała na międzynarodowej scenie.

Tegoroczny laureat prof. Piotr Piotrowski jest profesorem zwyczajnym na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, byłym dyrektorem Instytutu Historii Sztuki UAM. Wykładał między innymi w Center for Curatorial Studies, Bard College i na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Napisał kilkanaście książek, w tym wydane przez REBIS i nominowane do Nagrody Nike Znaczenia modernizmu i Awangardę w cieniu Jałty, za którą otrzymał m.in. Nagrodę Jana Długosza oraz premiera RP za wybitne osiągnięcie naukowe. W listopadzie do księgarń trafiła kolejna jego książka Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie.

Zdaniem P. Piotrowskiego Agorafilia to słowo klucz do analizy kultury artystycznej Europy, jaka się  ukształtowała po zimnej wojnie i upadku komunizmu. Autor opisuje procesy artystyczne  i konkretne dzieła sztuki twórców, których ambicją było i jest uczestnictwo w tworzeniu demokracji. Analiza prowadzona jest zarówno w perspektywie historycznej, w odniesieniu do tradycji artystycznej tej części Europy sprzed 1989 roku, jak też w synchronicznym porównaniu doświadczeń kulturowych różnych krajów dawnej Europy Wschodniej. Nie jest to systematyczny wykład historycznoartystyczny, raczej studium konkretnych zjawisk, układające się jednak w zwartą propozycję wizji historii sztuki czasów transformacji. Konkretne analizy takich zagadnień, jak: topografia artystyczna, gender, biopolityka, pamięć, presja nacjonalizmów, cenzura polityczna, nowe muzea itp., poprzedza próba teoretycznego uporządkowania terenu badawczego, skupiona wokół wielowymiarowego rozumienia roku 1989 w badaniach historycznoartystycznych.
 

Kategorie: Inne

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.