Hachette – podsumowanie 2008 roku

Hachette – podsumowanie 2008 roku
2008 rok był dla Hachette Polska trudnym, choć bardzo dobrym i ciekawym rokiem. 
 
Był to przede wszystkim pierwszy rok, w którym nie tylko wydawano, ale samodzielnie dystrybuowano ofertę licencyjną Larousse’a. Liderem oferty Larousse jest seria edukacyjna dla dzieci Moje Pierwsze Encyklopedie Larousse , postrzegana jako seria premium wśród oferty edukacyjnej dla dzieci, wyróżniająca się wysoką merytoryczną i edytorską jakością od tytułów innych wydawnictw.  

W listopadzie Wydawnictwo wprowadziło na rynek nową formułę książek dla dzieci wydawanych pod wspólnym logo „Magiczny Klub”, opisujących losy popularnych bohaterów kreskówek dedykowanych młodym czytelnikom. „Truskawkowe Ciastko” i „Horseland”, na licencji DIC Entertainment oraz  „Code Lyoko” na licencji  MoonScoop,  to serie które zapoczątkowały „Magiczny Klub”, a wyniki ich sprzedaży  skłoniły Zarząd do rozszerzania oferty wydawniczej w tym segmencie. Ponadto jest to segment literatury dziecięcej, w którym Hachette we Francji odnosi sukcesy od ponad 100 lat, zapewniając spółce w Polsce szerokie możliwości licencyjne i wsparcie koncepcyjne.

W 2008 roku wydawnictwo Hachette zdecydowało się na debiut  na rynku literatury non-fiction oraz fantasy. Obydwie inwestycje pokazały potencjał skłaniający do kontynuacji rozwoju w tym zakresie. 

Kanon literatury non-fiction tworzy seria historii „Pisanych przez życie”, opisujących prawdziwe losy bohaterów żyjących w różnych częściach świata i doświadczonych przez życie.  

Już pierwsza książka fantasy wydana przez Hachette: Maximum Ride (Tom I) Jamesa Pattersona, okazała się sukcesem:  cały pierwszy nakład  4.200 egzemplarzy sprzedał się w ciągu 3 tygodni od daty publikacji. W pierwszej połowie 2009 roku Hachette planuje wydać kolejne trzy tomy Maximum Ride oraz sprzedającą się z sukcesem zagranicą trylogię zapoczątkowaną tytułem Stoneheart, której autorem jest Charlie Fletcher.

Na liście 25 najlepiej sprzedających się tytułów w 2008 roku 10 tytułów to książki wydane w „Magicznym Klubie”, kolejne 3 to wszystkie wydane do tej pory książki non-fiction, zaś na pierwszym miejscu jest Maximum Ride Jamesa Pattersona (fantasy). Wszystkie podjęte przez firmę inwestycje w nowe segmenty rynku książki zakończyły się sukcesem i zdecydowały o dalszym rozwoju w obranych kierunkach w przyszłych latach.

Stabilnie silnym segmentem, w którym Hachette jest vice-liderem są przewodniki turystyczne. Cieszy sukces autorskiej serii przewodników po Polsce Miejsca Niezwykłe (nowości 2008 roku to SPA i Uzdrowiska oraz Zamki, Turnieje, Rycerze), w której Hachette szykuje kolejne nowości w 2009 roku. Niekwestionowanym liderem wśród serii turystycznych są tradycyjnie Przewodniki Wiedzy i Życia, wydawane na licencji Dorling Kindersley. Seria ta liczy już ponad 70 tytułów a w roku 2009 poszerzy się o kilka pozaeuropejskich destynacji, w tym USA, Kubę, Brazylię i Peru. Wśród tekstowych przewodników praktycznych dynamicznie zwiększa swój udział w rynku seria Globtroter. W segmencie przewodników dla masowego odbiorcy stabilne miejsce zajmowała seria Thomas Cook i TOP10.

W segmencie książki ilustrowanej Hachette odniósł również  kilka znaczących sukcesów, wśród których jest  nowa seria „Gotowanie z Gwiazdami”, poradniki o winach (Winoteka Hachette) oraz nowości z serii Kolekcja Wiedzy i Życia.

 
Stabilną sprzedaż zapewniają spółce rok rocznie podręczniki do nauki języka francuskiego. Najlepiej w 2008 roku sprzedawały się podręczniki dla młodzieży szkół ponad gimnazjalnych i dla dorosłych TAXI!, dla początkujących uczniów gimnazjum EXTRA!  i Le Mag’, dla kontynuujących naukę języka francuskiego gimnazjalistów. W 2008 roku wydawnictwo zanotowało dużą dynamikę wzrostu sprzedaży na nowej serii podręczników dedykowanej  starszej młodzieży i dorosłych Alter Ego, dla której również spółka zaoferowała nauczycielom tablice interaktywne umożliwiające nową jakość metodyczną.

Dynamiczny wzrost obrotu osiągnął dział Kolekcji Hachette, wysiłkiem którego w 2008 roku ukazała się kolekcja Najpiękniejsze Powieści Historyczne, Power Rangers, Wojsko Polskie, Skarby Wiary i Biblioteka Filozofów. Firma kontynuowała również  z sukcesem sprzedaż kolekcji ABC Uczę się, skierowanej do najmłodszych.

Rok ubiegły był poza tym rekordowym

W 2008 roku zmienił się prezes spółki,  którym została w listopadzie Catherine Cussigh, piastująca stanowisko dyrektora ds. rozwoju międzynarodowego w Hachette Livre SA w Paryżu. Powołanie na prezesa spółki Catherine Cussigh, która  zdobyła 8-letnie doświadczenie w Grupie Hachette na stanowisku Dyrektora Generalnego spółki operującej w segmencie  literatury, oraz udany debiut  Hachette  na polskim  rynku literatury w 2008 roku, determinują dalszy kierunek rozwoju spółki w Polsce.  2009 – 2011 to lata, w których Grupa Hachette zamierza znacznie umocnić swoją pozycję rynkową w Polsce oraz zwiększyć notowane obroty. Oznacza to dla polskiego oddziału Hachette  lata dalszej, intensywnej pracy, zaangażowanie w nowe projekty, wejście w nowe segmenty rynku książki.

W 2008 roku wydawnictwo Hachette Livre Polska osiągnęło przychód ze sprzedaży książek wynoszący 47,59 mln zł  wypracowując 28,2% wzrost w stosunku do roku 2007. W roku ubiegłym nakładem wydawnictwa Hachette ukazało się 419 tytułów, w tym 365 nowości.

 
1 marca 2009 roku spółka przenosi swą siedzibę z ulicy Dzielnej do nowego biura na ulicy Postępu 6. Obserwatorzy i uczestnicy rynku książki poznają wówczas również nowe logo spółki, która zmieni dodatkowo swą nazwę z Hachette Livre Polska sp. z o.o. na krótszą: Hachette Polska sp. z o.o.  Jest to związane z ujednoliceniem nazw i logotypów wszystkich firm wchodzących w skład Grupy Hachette.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.