TOP 20 Polskiego Rynku Wydawniczego za 2007 rok

TOP 20 Polskiego Rynku Wydawniczego za 2007 rok
Stabilizacja czyli wzrost
TOP 20 polskiego rynku wydawniczego za 2007 rok
 
 
L.p.
Wydawnictwo

Sprzedaż w mln zł  

Zmiana w %

 

                    2007

                    2006

 
1 168,39 155,76 8,1
2 147,68 137,48 7,4
3 140,66 128,96 9,0
4 136,19 124,10 9,7
5 133,50 121,00 10,3
6 131,00 128,00 2,3
7 127,20 123,00 3,4
8 81,78 77,66 5,3
9 75,00 63,50 18,1
10 61,71 44,74 37,9
11 54,94 51,91 5,8
12 45,50 44,55 2,1
13 42,13 38,18 10,3
14 38,00 36,00 5,6
15 37,60 28,13 33,7
16 37,13 31,04 19,6
17 35,65 11,57 208,1
18 34,49 35,25 -2,2
19 31,89 45,00 29,1
20 30,73 26,10 17,7

                        

* Przychody ze sprzedaży kolekcji
** Przychody ze sprzedaży elektronicznych publikacji edukacyjnych 
 
*** Przychody Grupy Muza (Muza SA – 21,65 mln zł, Wilga – 13,99 mln zł.)  
Patrząc na czołówkę polskich wydawnictw 2007 roku, można odnieść wrażenie, że jest ona niezwykle podobna do tej z zestawienia za rok 2006. Brak rewolucji nie oznacza jednak kryzysu bądź zastoju w polskiej branży wydawniczej. Wręcz przeciwnie, większość wydawnictw w ubiegłym roku zanotowała dość znaczne wzrosty obrotów. Nawet, jeżeli pominiemy rekordowy wzrost obrotów Grupy Muza o 24 mln złotych, czyli ponad 208%, który spowodowany był głównie poprzez fuzję z wydawnictwem Wilga, to warto zanotować, że w stosunku do 2006 roku obroty pierwszej 20-stki wzrosły o 125 mln złotych. Tu warto zaznaczyć, iż właśnie dzięki tej konsolidacji Grupa Wydawnicza Muza jest jedynym nowym wydawnictwem, które znalazło się w tegorocznym rankingu.
 
Identycznie jak rok 2006, tak również i zeszły rok zapewnił medalowe pierwsze trzy miejsca „żelaznej” czołówce. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne zajmujące 1 pozycję w naszym rankingu zanotowały wzrost obrotów, aż o 8,1% (z 155,76 do 168,39 mln zł). Na 2 miejscu utrzymał się największy w Polsce klub książki Readers Digest, który po kryzysie w roku 2006 (spadek obrotów o ponad 14% w stosunku do 2005 roku), wyszedł na prostą, aby ostatecznie zwiększyć swoje obroty w minionym roku o 10 mln zł (7,4% wzrost z 137,48 na 147,68 mln zł). Brązowy medal za 3 miejsce przypada podobnie jak roku ubiegłym wydawnictwu Wolters Kluwer, które publikując książki z zakresu prawa i administracji, potwierdza fakt, iż wydawanie literatury specjalistycznej w Polsce opłaca się. Wynik tego wydawnictwa, jakim jest 140,66 mln zł obrotu oraz 9% wzrost w stosunku do roku 2006 mówi sam za siebie.
 
Agora po gwałtownym spadku i utracie pozycji lidera w naszym rankingu w 2006 roku, zanotowała w roku ubiegłym 3,4% wzrost obrotów z 123 mln zł na 127,20 mln zł. Wynik Agory i 7 lokata w roku 2007 świadczy o tym, iż największemu spośród wydawców prasowym udało się utrwalić swoją pozycję na mapie publikacji książkowych. 
 
Wśród wydawnictw naukowych i specjalistycznych kolejność w rankingu 2007 jest identyczna jak w roku 2006. Lider sektora, Grupa PWN zajmuje 4 pozycje ze 136,19 mln zł obrotu (9,7% wzrostu w stosunku do roku 2006), i zbliża się coraz bardziej do podium naszego rankingu (od miejsca 3 dzieli PWN już niecałe 5 mln zł). Wiedza i Praktyka mimo dużego wzrostu obrotów (aż o 18, 1% do 75 mln zł) nadal nie awansowała w naszym zestawieniu i zajmuje to samo, co w roku 2006 miejsce 9. Natomiast awans o 1 oczko z miejsca 15 na 14 zaliczyło wydawnictwo C.H. Beck, zwiększając swoje obroty o 5,6% z 36 mln zł na 38 mln zł. C.H. Beck odgonił tym samym w rankingu wydawnictwo Lexis Nexis, które jako jedyne obok wydawnictwa Klub Dla Ciebie zanotowało spadek obrotów w TOP 20 2007. Pomimo tego, iż było to nieznaczne wahnięcie z 35,25 mln zł na 34,49 mln zł, jednak Lexis Nexis w rankingu 2007 spada aż o 2 pozycje w stosunku do roku 2006 (z 16 na 18 miejsce). Wydawnictwo Helion, które co prawda spadło z miejsca 19 (2006 rok) na miejsce 20 (2007 rok) tym samym zamykając nasz ranking Top 20, odnotowało jak co roku duży wzrost obrotów aż o 17,7%, osiągając obrót 30,73 mln zł i podnosząc tym samym poprzeczkę wejścia do Top 20 o ponad 5 mln zł.    
 
Dwóm klubom książki udało się wydostać z poważnego kryzysu, który miał miejsce w 2006 roku i zanotować znaczący wzrost obrotów.  Świat Książki, co prawda spadł z 4 miejsca rankingu na miejsce 6 ale zanotował 2, 3% wzrost obrotów w stosunku do roku 2006, w którym to roku zaliczył spadek o 7,3%. Nie wiemy dokładnie jak się ma sytuacja z Klubem dla Ciebie, gdyż wynik 31,89 mln zł, który pomimo spadku w stosunku do 2006 roku zapewnił mu 19 miejsce w tegorocznym rankingu, dotyczy jedynie obrotu na publikacjach wydanych przez Wydawnictwo KDC ale bez tytułów kupowanych do klubu od obcych wydawców.   
 
Wśród wydawnictw szkolnych podobnie jak w roku 2006 v-ce liderem pozostaje wydawnictwo Nowa Era, które awansowało aż o 2 pozycje w rankingu w stosunku do roku 2006 (z miejsca 7 na miejsce 5). Awans ten Nowa Era zawdzięcza dużemu bo aż o 10,3% wzrostowi obrotów z 121 mln zł (2006 rok) na 133,5 mln zł (2007 rok). Na 3 miejscu w sektorze podobnie jak w roku ubiegłym znajduje się Young Digital Planet, którego obroty ze sprzedaży publikacji edukacyjnych, wydawanych wyłącznie w wersji elektronicznej, przekroczyły 81 mln zł. Tak doskonały wynik YDP i 8 pozycja w rankingu top 20 2007 świadczy o tym, iż popularność multimedialnych publikacji tego wydawcy wciąż stoi na najwyższym poziomie. Wzrost obrotów na podręcznikach w wersji multimedialnej nie przekłada się na spadek zainteresowania klasycznymi, papierowymi wydaniami podręczników językowych. Świadczą o tym doskonałe wyniki wydawnictwa Pearson Education, który w roku 2007 zajął 11 pozycję w naszym rankingu z wynikiem 54,9 mln zł. Pearsonowi pomimo wzrostu obrotów nie udało się jednak wyprzedzić w rankingu innego wydawnictwa z sektora edukacji czyli Grupy Edukacyjnej  MAC SA, które zanotowało aż 37,9% wzrostu i z obrotem 61,71 mln złotych przeskoczyło z pozycji 12 w rankingu 2006 roku na 10 pozycję w 2007.  
 
Podobnie jak w roku 2005 i 2006 tak i również w roku 2007 największym sprzedawcą tradycyjnej sprzedaży rynkowej pozostała Grupa Publicat SA, awansując z miejsca 13 na 12 z 2,1% wzrostem obrotów (45,50 mln zł za ubiegły rok). Egmont odnotował w 2007 roku wzrost obrotów aż o 10,3% (z 38,18mln zł na 42,13mln zł) i jest coraz bliżej lidera tego sektora, zajmując 13 pozycję, zaraz za grupą Publicat.  Rok 2007 był również pomyślny dla wydawnictwa Znak, które wzrostem obrotów o ponad 33,7% z 28,13mln zł na 37,6mln zł pokazało, iż potrafi doskonale sprzedawać swoje tytuły nie tylko dzięki naszemu Papieżowi. Hachette Livre Polska również awansowało w rankingu za rok 2007 z miejsca 17 (rok 2006) na miejsce 16 aż z 19,6% wzrostem obrotów (37,13 mln zł za 2007 rok). Zaraz za wydawnictwem Hachette Livre na miejscu 17 pojawiła się grupa wydawnicza Muza, która po konsolidacji z wydawnictwem Wilga odnotowała ponad 208% wzrostu obrotów, co pozwoliło jej z wynikiem 35,65mln zł pojawić się pierwszy raz w rankingu Top 20 polskiego rynku wydawniczego.
 
Ciekawostką tegorocznego rankingu wydawnictw jaki znajdziemy na Portalu WirtualnyWydawca.pl jest pierwsza piątka wydawców poza TOP 20. Wszystkie poza Belloną zanotowały znaczący wzrost obrotów. Na 21 pozycji Pascal z obrotem 26,39 mln złotych i wzrostem o 19,8%, na 22 pozycji Bellona bez wzrostu ale też i bez spadku, z obrotem 25,74 mln zł. Na kolejnym miejscu Wydawnictwo Forum ze wzrostem o 5,9% zanotowało obrót na poziomie 25 mln zł.  Na 24 miejscu Rebis z obrotem 22,7 mln i wzrostem aż o 27% oraz na 25 miejscu LektorKlett ze wzrostem o 21% i obrotem na poziomie 22,5 mln złotych.  Oto lista pretendentów do TOP 20 w 2008. Wszystkim wydawcom życzymy powodzenia i nie tylko wzrostu obrotów, ale i zysków. 
Kategorie: Rynek Polski

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.