Wyniki badania czytelnictwa – 70 proc. rodziców czyta swoim dzieciom co najmniej raz w tygodniu
Przegląd
- Typ: Wydarzenia
- Marka: Fundacja Powszechnego Czytania
Blisko połowa rodziców pozwala swoim dzieciom samodzielnie wybierać książki, a 70% czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu – pokazują wyniki badania SW Research, na zlecenie marki Lajkonik. Dorośli widzą w tej czynności przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności oraz umiejętności językowych swoich dzieci. W tym procesie kluczową rolę mogą odegrać szkoły, wspierając świadomy wybór lektur i pomagając dzieciom odkrywać radość płynącą z czytania.
- Więcej niż co trzeci rodzic (37%) czyta dziecku kilka razy w tygodniu. Przynajmniej raz w tygodniu dziecku łącznie czyta siedem na dziesięć osób.
- Najważniejsze zalety, jakie rodzice widzą w czytaniu dzieciom, to rozwijanie wyobraźni i kreatywności (62%), wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60%) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59%).
- W przypadku co drugiego rodzica (49%), jego dziecko samo wybiera książki dla siebie. Co trzeci badany korzysta z poleceń znajomych lub rodziny (34%), zaś nieco mniejszy odsetek (32%) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły, przedszkola.
Regularne czytanie jest jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój dziecka. Wystarczy nawet 20 minut codziennego czytania dziecku, aby przyswoiło ono około 1,8 miliona słów w ciągu roku*. Taki nawyk wzmacnia zdolności poznawcze i językowe, a także rozwija umiejętność koncentracji oraz poszerza słownictwo.
Lajkonik jest partnerem programu „Ratownicy Czytelnictwa” – inicjatywy Fundacji Powszechnego Czytania, której misją jest wspieranie uczniów oraz nauczycieli poprzez promowanie skutecznych metod upowszechniania czytania w szkołach i bibliotekach, a także budowanie społeczności eksperckiej. We współpracy z agencją SW Research, Lajkonik wraz z Fundacją Powszechnego Czytania, przeprowadził badanie pokazujące, że więcej niż co trzeci rodzic (37%) czyta swojemu dziecku kilka razy w tygodniu, a przynajmniej raz w tygodniu robi to siedmiu na dziesięciu rodziców. Dorośli dostrzegają w tej czynności wiele korzyści, przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności, a Lajkonik, kierując się hasłem strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę”, podkreśla, że czytanie rozwija możliwości intelektualne oraz emocjonalne i wspiera budowanie więzi międzypokoleniowych.
– Książki nie tylko rozwijają umiejętności językowe i pobudzają wyobraźnię, ale również stają się narzędziem, które pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem oraz budować ich emocjonalną inteligencję. – wyjaśnia Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. – Codzienna lektura, nawet w krótkich, kilkuminutowych sesjach, przynosi wymierne efekty, wspierając rozwój koncentracji oraz poszerzając horyzonty dziecka. Czytanie staje się zatem ważnym elementem edukacyjnym, ale również formą budowania więzi rodzinnych.
– Cieszymy się, że tak wielu rodziców odkrywa korzyści płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, traktując to nie tylko jako czas na rozwój, ale także na budowanie bliskości. W Lajkonik wierzymy, że radość płynąca z czytania jest ważnym aspektem w prawidłowym rozwoju i wspieraniu młodych pokoleń w kształtowaniu ciekawości świata oraz empatii. Dlatego z chęcią wzięliśmy udział w tej inicjatywie – mówi Joanna Sterna, Senior Brand Manager marki Lajkonik.
Czytanie rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo
Na pytanie, jakie najważniejsze zalety rodzice dostrzegają w czytaniu dzieciom, najczęściej wskazywali rozwój wyobraźni i kreatywności (62%). Na kolejnych miejscach, z bardzo zbliżoną liczbą wskazań, znalazły się: wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60%) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59%). Mniej niż połowa badanych dostrzegła znaczenie czytania dla kształtowania koncentracji i redukcji stresu (43,5%), a także rozwijania logicznego myślenia i umiejętności analitycznych (41,1%).
Rodzice zapytani o inspirację przy wyborze książek, najczęściej wskazywali na wybór książek przez własne dzieci (49%). Co trzeci badany korzysta natomiast z poleceń znajomych lub rodziny (34%), a nieco mniejsza grupa (32%) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły lub przedszkola. Z poleceń innych rodziców inspirację czerpie 28% respondentów.
– Czytanie książek już od pierwszych miesięcy życia jest niezwykle ważne, pozwala na prawidłowy rozwój mowy, uczy rozumienia emocji i pomaga zbudować nawyk codziennej lektury – komentuje Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania i dodaje – Później ta przyjaźń z książką może być kontynuowana w przedszkolu lub szkole. Zależy nam, by nauka samodzielnego czytania była kojarzona z przyjemnością. Stąd nasza już czwarta edycja akcji Ratownicy Czytelnictwa, pod hasłem „Radość płynie z czytania”. Bezpłatne materiały szkoleniowe, merytoryczne wsparcie ekspertów, webinary czy spotkania promujące literaturę dziecięcą mogą zachęcić dyrektorów oraz nauczycieli do organizowania działań promujących czytelnictwo wśród dzieci.
Jak czytać z dzieckiem?
A jak w prosty i efektywny sposób czytać książki wspólnie ze swoimi dziećmi? Proces warto rozpocząć jak najwcześniej. Już u niemowląt czytanie na głos wspiera rozwój dziecka i umacnia jego więzi z rodzicami. Na początku pociecha będzie w stanie skupić się na lekturze przez kilka minut. To w zupełności wystarczy – później czas ten powinien się stopniowo wydłużać. Podczas czytania warto naśladować różne głosy, zadawać dziecku pytania, a także pozwalać mu przewracać kartki. Dziecko, z którym rodzice czytają̨ i rozmawiają̨, już w wieku trzech lat rozumie dwukrotnie więcej słów niż dzieci, którym rodzice
nie ofiarowali tego prezentu**.
Dobrym pomysłem jest również wspólne wyjście do biblioteki lub księgarni i umożliwienie dziecku wyboru lektury, którą chce przeczytać. Badania University of Sussex pokazują, że już 6 minut czytania pomaga zredukować poziom stresu o ponad 60% – spowalnia pracę serca, zmniejsza napięcie mięśni, wycisza umysł***. Co ciekawe, w tym ostatnim przypadku czytanie jest bardziej skuteczne niż słuchanie muzyki, pójście na spacer czy granie w grę komputerową. Czy nie warto zatem znaleźć czas na czytanie już teraz?
Więcej o akcji: https://www.ratownicyczytelnictwa.pl
—-
Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania i Lajkonik w ramach akcji „Ratownicy czytelnictwa” na grupie 421 rodziców dzieci w wieku 7-11 lat osób, 01–05 października 2024.
* Nagy, W. E., Anderson, R. C., & Herman, P. A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24(2), 237–270. https://doi.org/10.2307/1162893
** Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing.
*** Lewis, D. (2009) Galaxy Stress Research. Mindlab International, Sussex University, East Sussex.
—-
Lajkonik – Produkty Lajkonika wypiekane w Skawinie pod Krakowem to przekąski nieprzerwanie towarzyszące rodzinom od pokoleń. Idealna chrupkość i prosty skład sprawiają, że smak Lajkonika jest legendarnie niepowtarzalny – uwielbiają go konsumenci w całej Polsce. W ofercie marki znajdują się paluszki, krakersy, talarki, precelki, Mini Krakersy, produkty Junior czy produkty z linii Dobry Chrup. Celem firmy jest dostarczać przekąski, które łączą Radość z Życia i Odpowiedzialność.
www.lajkonik.pl
Fundacja Powszechnego Czytania od 6 lat działa na rzecz naprawy stanu polskiego czytelnictwa i walki z wykluczeniem obywateli. Nieczytanie traktuje jako dzisiejszy problem społeczny. Chce docierać do rodzin i środowisk ludzi nieczytających w ogóle. Celem Fundacji jest, aby każde polskie dziecko miało równe szanse edukacyjne, na co ogromny wpływ ma regularny kontakt z książką. Działania Fundacji skupiają się wokół pomocy wykluczonym dzieciom, edukowania liderów oraz wspierania rodziców. Do najważniejszych kampanii FPC należą Ratownicy Czytelnictwa, Książka Na Receptę. Recepta na Sukces, Książka Chroni oraz ogólnopolska kampania społeczna #TataTeżCzyta. FPC jest inicjatorem nieformalnej koalicji Czytająca Polska, w ramach której wypracowano publikacją „Czytająca szkoła – refleksje wokół funkcjonowania książki w szkole.