Koń galopujący na pomidorze. Herezje XXXII Festiwalu Ars Cameralis
Przegląd
- Typ: Festiwale
- Marka: Festiwal Ars Cameralis
Joel & Ethan Coen, Ridley Scott, Wiliam Szekspir, Zyta Rudzka – czy wielkie nazwiska zdominują ostatnie dni tegorocznego festiwalu Ars Cameralis?
Literatura, kino, teatr, muzyka – Festiwal Ars Cameralis nigdy nie ogranicza się do jednego medium, za to zawsze zachęca do spotkania. W tym roku tematem przewodnim wydarzenia są HEREZJE. Przedstawiamy program ostatnich dni festiwalu.
Kino – krótki i pełny metraż
W poniedziałek 20 listopada zobaczymy filmy krótkometrażowe wyróżnione w tym roku przez Brytyjską Akademię Sztuk Filmowych i Telewizyjnych (BAFTA). Sześć niezwykłych opowieści fabularnych i animowanych, które pokazują w inny sposób, jak jedno spotkanie może wpłynąć na całe życie i całkowicie je odmienić. W programie znalazły się: „Bazigaga” (reż. Jo Ingabire Moys), „Bus Girl” (reż. Jessica Henwick), „Chłopiec, kret, lis i koń” (reż. Peter Baynton, Charlie Mackesy), „Irlandzkie pożegnanie” (reż. Tom Berkeley, Ross White), „Middle Watch” (reż. John Stevenson, Aiesha Penwarden), „Your Mountain Is Waiting” (reż. Hannah Jacobs).
Podczas przeglądu „Buntowniczki, marzyciele, heretycy”, który zaczyna się 21 listopada, zostaną zaprezentowane filmy z bohaterami, którzy – zamiast cieszyć się bezpieczeństwem i statusem quo – odrzucają ustalony porządek, buntują się i próbują podążać własną ścieżką. W programie znalazły się następujące filmy: „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” (reż. Peter Weir, 1989), „Ścieżka strachu” (reż. Joel & Ethan Coen, 1990) oraz „Thelma & Louise” (reż. Ridley Scott, 1991).
Koncerty – The Necks i Lambchop
„New York Times” nazwał ten zespół jednym z najlepszych na świecie, a Los Angeles Times wychwalał magiczny trans podczas ich koncertów. O The Necks można powiedzieć wiele. To australijskie trio, które od prawie czterdziestu lat tworzy w niezmienionym składzie. Chris Abrahams (fortepian), Tony Buck (perkusja) i Lloyd Swanton (bas) prezentują długie, hipnotyzujące brzmienia, które wymykają się jakiejkolwiek klasyfikacji. Nietuzinkowe połączenie awangardy, minimalizmu, ambientu i jazzu sprawia, że twórczości The Necks nie da się zaszufladkować. Można się z nią jednak spotkać bezpośrednio, najlepiej w czwartek 23 listopada w Jazz Clubie Hipnoza w Katowicach.
Po trzynastu latach od pierwszego koncertu na Festiwalu Ars Cameralis Lambchop wraca do Katowic! Tym razem będzie jednak zupełnie inaczej. „An Intimate Piano Performance from Lambchop” to wyjątkowe, bardzo kameralne przeniesienie muzyki zespołu na głos i fortepian! Kurta Wagnera nie trzeba przedstawiać – w końcu to jedna z najważniejszych postaci amerykańskiej muzyki alternatywnej. W Katowicach towarzyszyć mu będzie Andrew Broder, producent i muzyk znany chociażby z eksperymentalnej grupy Fog. Artyści znają się od dawna, razem pracowali nad niektórymi z najbardziej uznanych albumów Lambchop. Podczas koncertów na trasie „An Intimate Piano Performance from Lambchop” Wagner i Broder osiągają wyżyny kreatywności i ekspresji. Artyści wystąpią w katowickim Kinoteatrze Rialto w sobotę 25 listopada.
Ishbel Szatrawska i Zyta Rudzka
– Nie da się ukryć: Ishbel Szatrawska nieźle namieszała. Udała jej się rzecz trudna, wprowadziła bowiem dramat do literackiego mainstreamu. Jej „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”, nie dość, że zdobył uznanie krytyki, to jeszcze był szeroko komentowany (i uwielbiany!) przez czytelników. Trzeba mieć nadzieję, że to właśnie dzięki pisarce wzrośnie zainteresowanie dramatem wśród osób czytających – informują organizatorzy Festiwalu Ars Cameralis. Rozmowę z autorką poprowadzi Monika Ochędowska, krytyczka związana z „Tygodnikiem Powszechnym”. Spotykamy się w piątek 24 listopada o godz. 18:00 w katowickim Black Woolf Coffee & Books.
Zyta Rudzka za swoją ostatnią powieść – „Ten się śmieje, kto ma zęby” otrzymała w tym roku Nagrodę Literacką Nike. Z kolei „Późne życie” Ingi Iwasiów z miejsca zdobyło serca krytyków i czytelników, o czym świadczą pozytywne reakcje chociażby na Bookstagramie. Podczas Festiwalu Ars Cameralis porozmawia z nimi jeden z najważniejszych polskich krytyków i badaczy literatury Dariusz Nowacki. To już ostatnie spotkanie literackie Festiwalu Ars Cameralis. Rozpocznie się jak zawsze o godzinie 18.00 w Black Woolf Coffee & Books, Katowice. Rezerwujcie czas w niedzielę 26 listopada. Wstęp bezpłatny. Każde ze spotkań będzie tłumaczone na polski język migowy.
Koń na pomidorze
Ars Cameralis to także warsztaty. W ostatni weekend festiwalu, 25 i 26 listopada ciekawie będzie w katowickim BWA. Organizatorzy chcą w nas rozbudzać ducha surrealizmu. Kolaże, wiersze z kapelusza i maski, ćwiczenie wrażliwości, patrzenie na świat ciągle nowymi oczami. Czego właściwie możemy się spodziewać? – Zapraszam do skoku w magiczne przepaści, prześwitujące spomiędzy białych i czerwonych kwadratów obrusa. Spróbujemy wyjść z myślowych torów i tworzyć w sposób irracjonalny, pomijając reguły i przyzwyczajenia, zdając się na intuicję, przypadek czy iskrę poezji – informuje Bożka Rydlewska, autorka warsztatów. Wstęp wolny, obowiązują zapisy: edukacja@bwa.katowice.pl.
„Więcej światła” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. To już druga odsłona festiwalowych warsztatów teatralnych dla dzieci. Tym razem poznamy tajniki teatru cieni. Osob0 (ulgowe) uczestniczące stworzą własne lalki, a następnie poznają możliwości gry światłem i kształtem. Zwieńczeniem warsztatów będzie udział w tworzeniu i prezentacji etiud teatru cieni. Spotkania odbędą się w poniedziałek 27 listopada, zapisy: bow@teatr-rozrywki.pl.
„Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie
Polski Teatr Tańca w Poznaniu i niemiecki kolektyw bodytalk zderzają ekstatyczny i wyzwalający taniec z duszną rzeczywistością pandemii. Przywołują słynny dramat Szekspira, by zwielokrotnić tytułową parę bohaterów i opowiedzieć jednocześnie kilka historii miłosnych o tym samym tragicznym finale. Analogia pomiędzy plagą koronawirusa i epidemiami czasów renesansu jest budowana wielozmysłową paletą środków. Muzyka na żywo, szept i krzyk, imponująca gra światłem, karnawałowe kostiumy i eksplodujący młodzieńczą energią ruch tworzą ekspresyjną przestrzeń dla najbardziej uniwersalnych ludzkich doświadczeń: miłości i śmierci. „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” balansuje pomiędzy miastem marzeń i miastem traum, w którym odwieczna potrzeba bliskości zderza się z przymusem społecznego dystansu, skazującego na samotność i fizyczne oddalenie. Spektakl zdobył Nagrodę Złoty Yorick za najlepszą polską inscenizację na 26. Festiwalu Szekspirowskim 2022. Możemy go zobaczyć we wtorek 28 listopada w chorzowskim Teatrze Rozrywki, bilety 40 (ulgowe) zł i 60 zł.
Co dalej?
Intensywna część Festiwalu Ars Cameralis kończy się 28 listopada, ale to nie koniec spotkania z herezjami. Do 10 grudnia możemy odwiedzać festiwalowe wystawy. „O ulotności słów: Michał Smandek, Yannick Vey” jest prezentowana w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach. U podstaw tego wydarzenia leżą wspólne peregrynacje, jakie artystom zaproponowali Marek Zieliński i Vincent Gobber, kuratorzy projektu. Mit Orfeusza i studia przyrodnicze Jana Dzierżona to bezpośrednie inspiracje. Pasieka postrzegana jest tu jako obiekt, instalacja artystyczna. „Pszczoły zostały zniewolone przez człowieka” mówią artyści. Pszczoły niejako stają się twórcami sztuki – wartości i form uważanych za doskonałe, jak sześciokąt obserwowany w plastrze pszczelego wosku. Artyści zastanawiają się nad socjologicznymi i antropologicznym aspektami życia owadów, ich współistnienia z człowiekiem.
Z kolei „INNY [NIE] OBCY” to wystawa prezentowana w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu. – Prezentowane tu fotografie Arkadiusza Goli są zapisem spotkań w gronie romskich przyjaciół, próbą przeniknięcia rzeczywistości, która odsłania się przed jego oczyma. To trudne wyzwanie odczytać mity ich świata, tak często niszczonego ciosami cywilizacji, uderzanego przez wszechmocną historię, brutalną politykę i brak tolerancji. Gola zaczyna więc obserwować proste i banalne czynności dnia codziennego, chwile przymierzanych, a następnie nakładanych ubrań, przedmioty, często o wymiarze magicznym, wypełniające ich mieszkania. Uwiecznia słowa wpadające w jego oczy, chce zrozumieć ich brzmienie i odkryć tajemnicę języka – mówi Marek Zieliński, kurator wystawy.
Ars Cameralis wydaje
Festiwal wznawia działalność wydawniczą serią poetycką „Herezje / marzenia”, którą redagują Marek Zieliński i Tobiasz Melanowski, a za opracowanie graficzne dwóch pierwszych tomów odpowiada Wojciech Kucharczyk. W listopadzie premierę mają dwa tytuły: „Iskierka w tunelu” Zbigniewa Macheja oraz „Portret słońca w schronie przeciwbombowym” Daryny Hładun i Lesyka Panasiuka (który również odpowiadał za warstwę wizualną wydawnictwa) w tłumaczeniu Anety Kamińskiej. Oba tomy są niezwykle aktualne – Machej komentuje rzeczywistość, a Hładun i Panasiuk we wspólnych wierszach opowiadają o wojnie w Ukrainie. Obie książki będą dostępne na stronie www.arscameralis.pl.
źródło inf. pras.