“Tango milonga, czyli co nam zostało z tamtych lat”?, Ryszard Wolański. Już 10 września w księgarniach!
Przegląd
- Typ: Literatura faktu
- Marka: Rebis
10 września do księgarń trafi Tango milonga, czyli co nam zostało z tamtych lat, Ryszarda Wolańskiego. Tango milonga to czarująca opowieść o tętniącej życiem międzywojennej Warszawie i losach Andrzeja Własta – najpopularniejszego i najpłodniejszego przedwojennego tekściarza, twórcy przebojów Eugeniusza Bodo, Zuli Pogorzelskiej, czy Hanny Ordonówny.
Książka, dzięki unikatowym fotografiom i dołączonej płycie z kultowymi utworami lat 20. i 30. XX wieku, przywraca życie temu co dzisiaj wspominamy z sentymentem.
„Fachowcem jest autor tej książki, Ryszard Wolański. Badając dostępne informacje i dokumenty dotyczące bohatera tej pracy, znakomitego poety i tekściarza Andrzeja Własta, nieustępliwie docierał do wszystkich osiągalnych źródeł. Wolański daje swojemu tekstowi niepodważalny atest autentyczności przedstawianych w nim informacji. Ten doświadczony dziennikarz muzyczny prezentuje nam postać i losy wielce zasłużonego dla polskiej kultury artysty tragicznego, o którym należy wiedzieć dużo, dużo więcej niż tylko to, że napisał słowa do Tanga milonga.” – Wojciech Mann
Barwna opowieść z okresu międzywojennego, pisana przez pryzmat losów najpopularniejszego i najpłodniejszego autora tamtych czasów – Andrzeja Własta.
Andrzej Włast był jedną z najważniejszych postaci międzywojennej polskiej estrady. Tworzył niezapomniane do dziś przeboje dla ówczesnych supergwiazd rewii i teatrów – Lody Halamy, Eugeniusza Bodo, Ludwika Sempolińskiego, Hanki Ordonówny i Zuli Pogorzelskiej. To on zresztą wymyślił słowo „przebój” jako zamiennik dla niemieckiego „szlagieru”.
Włast znakomicie wyczuwał gusty publiczności i bez skrupułów je wyzyskiwał. Uruchamiał działalność najsławniejszych scen rewiowych stolicy: Perskiego Oka, Morskiego Oka, Reksa, kinoteatru Hollywood, Wielkiej Operetki, Wielkiej Rewii oraz Ali Baby. Pisał dla nich libretta operetkowe i scenariusze programów kabaretowych. Nieczuły na przejawy kryzysu ekonomicznego, zaczepki złośliwej krytyki i epitety zazdrośników, którzy nazywali go „pierwszym grafomanem drugiej Rzeczpospolitej”, tworzył do samego wybuchu wojny. Niestety los obszedł się z nim tragicznie. Wkrótce po wkroczeniu hitlerowców do Warszawy „fabrykant szlagierów” – jak określiła go jedna z gadzinówek – trafił na roboty przymusowe, a następnie do getta.
Książka, ilustrowana unikatowymi fotografiami i materiałami graficznymi, porządkuje fakty i ujawnia nieznane dotąd informacje z życia twórcy Tanga milonga oraz obrosłych w legendę życiorysów gwiazd wykonujących jego przeboje – największe z nich, w interpretacji Chóru Dana, Mieczysława Fogga, Eugeniusza Bodo, Hanki Ordonówny, Adolfa Dymszy i innych, znajdują się na dołączonej płycie CD.
Ryszard Wolański – dziennikarz muzyczny, absolwent warszawskiej PWSM, przez wiele lat związany z polskim radiem i telewizją. Autor licznych reportaży i relacji z najważniejszych imprez i festiwali muzycznych. Pomysłodawca i autor edycji radiowej, cyklu telewizyjnego, pierwszego w kraju wydawnictwa multimedialnego oraz książki pod wspólnym tytułem Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, STOART-u i ZAiKS-u, laureat licznych nagród za całokształt działań na rzecz popularyzacji polskiej muzyki rozrywkowej i jazzowej, m.in. nagrody TVP, ZAiKS-u, PSJ, Gloria Artis. Autor książek o tematyce muzycznej i biografii gwiazd międzywojennego dwudziestolecia: Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie (nagroda Klio 2010) oraz opublikowanych przez REBIS Eugeniusz Bodo. „Już taki jestem zimny drań” (nagroda TVP, Polskiego Radia i Instytutu Pamięci Narodowej w postaci tytułu „historycznej książki roku 2012”), Tola Mankiewiczówna. „Jak za dawnych lat” i Aleksander Żabczyński. „Jak drogie są wspomnienia”.