Edukacyjna propozycja Impulsu
Dzisiejszy przegląd nowości tygodnia będzie miał charakter wybitnie pedagogiczny, a ściślej – edukacyjny. Witrynę nowości Oficyny Wydawniczej Impuls zdominowały trzy tytuły: Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej, Nauczyciel doskonały Janusza Dębskiego i Starość. Między tradycją a współczesnością pod red. Moniki Doroty Adamczyk.
Jak powszechnie wiadomo, logopedia i jej okolice należy do najmocniejszych stron Oficyny Wydawniczej Impuls, więcej – nasze publikacje należą do wiodących w tej dziedzinie. Naszych wiernych czytelników ucieszyła zatem informacja o nowości autorstwa Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej. Niewątpliwie największą zaletą Zaburzeń artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną jest esencjonalizm; jak pisze w recenzji wydawniczej prof. Anna Kowalska, najnowsza publikacja autorstwa Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej z powodzeniem może zastąpić opasłe tomy akademickie, zawartą w nich wiedzę podając w sposób zwięzły, a przy tym w niczym tym pierwszym nieustępujący. Rzut aktualnego stanu badań na przeszłe dokonania wspomaga tylko zorientowanie się w temacie. Autorka nie poprzestaje na nakreśleniu historii zagadnienia, lecz w sposób płynny przechodzi do charakterystyki tytułowych zjawisk (ze szczególnym naciskiem na normy artykulacyjne spółgłosek polskich), a następnie, podsumowując swe rozważania, kończy szeregiem rad i wskazówek dla logopedów i pedagogów, także tych przyszłych.
Nie wystarczy materiał dydaktyczny, nawet jeśli towarzyszy mu żądny wiedzy uczeń; by proces nauczania się powiódł, potrzebny jest nauczyciel, i to nie byle jaki. A jaki zatem? Z odpowiedzią spieszy Janusz Bielski, pisząc Nauczyciela doskonałego. Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii – Jan Władysław Dawid – w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: „Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich”4. Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela. W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności? Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie? Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać? Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy.
Życie studenckie na emeryturze? A dlaczego nie! Mówią, że starość nie radość. Może i maja rację, a może po prostu nie znają teorii, nakazujących traktować wiek podeszły jako nowy okres rozwojowy, o odmiennych możliwościach i innych niż dotychczas zadaniach. Niewątpliwym atutem starości jest mądrość, ujmowana jako suma życiowych doświadczeń. Niech nikt więc nie myli idei uniwersytetu trzeciego wieku z pomysłem, by sadzać seniorów w szkolnej ławie! Edukację należy tu rozumieć nie jako budowanie pewnego zasobu wiedzy i wyposażanie w zestaw społecznie pożądanych umiejętności, lecz raczej jako poszerzanie i aktualizowanie wiedzy/umiejętności już posiadanych. Tym samym uniwersytety te stają się miejsce wymiany doświadczeń z młodszą generacją, walnie przyczyniając się do integracji międzypokoleniowej. Starość. Między tradycją a współczesnością stanowi pewnego rodzaju relację, będąc zbiorem artykułów i referatów wygłoszonych podczas międzynarodowej konferencji, jaka odbyła się we wrześniu 2015 r. w Lublinie, wieńcząc spotkanie członków zarządu AIUTA – Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Trzeciego Wieku (Association Internationale des Universités du Troisième Âge).
Zapraszamy!
impulsoficyna.com.pl
Artykuły powiązane:
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.