Piosenki, zabawy i scenki – w przedszkolu w szkole i w domu
Piosenki, zabawy i scenki – w przedszkolu w szkole i w domu
nowość poleca Oficyna Wydawnicza „Impuls“
Książka niniejsza powstała z myślą o dostarczeniu nauczycielom przedszkoli i młodszych klas szkół podstawowych nowych materiałów do wykorzystania w ich pracy. Polecam ją również rodzicom i dziadkom umiejącym grać na instrumentach lub też posługującym się nagraniami płytowymi w domu w zabawach z dziećmi.
Gdy uczyłam w czasach studenckich w przedszkolach, a następnie wiele lat później, już na emeryturze, stwierdziłam permanentny brak nowości. Do dzisiaj wznawia się te same „nieśmiertelne” piosenki (zresztą wydaje się je w pięknych szatach graficznych). Nowości nauczyciele przekazują sobie po znajomości, ale jest ich niewiele i nie do wszystkich docierają. Na własne potrzeby zaczęłam pisać więc teksty i melodie, które wykorzystywałam (z dobrym skutkiem) w pracy z dziećmi.
Tak powstał pomysł wydania „podręcznika”, w którym zawarłam pięćdziesiąt jeden piosenek z komentarzami dotyczącymi ich realizacji.
Piosenki o różnej skali trudności wokalnych oraz o bardzo zróżnicowanej tematyce i przeznaczeniu dostosowane są do potrzeb dzieci w różnym wieku. Są wśród nich piosenki:
– w rytmach tanecznych (oberek, krakowiaczek, mazurek, polka, walczyk),
– do wykonania solowego (Chmura, Muzyka, Wiosna),
– „poetyckie” (Latawce, Muzyka, Wiosna, Wróżka),
– krótkie zabawy (Kot i myszy, Mróz i Słonko, Zające, Lis i wrony),
– inscenizacje (Muchomorek, Król grzybków, Łąka, Leśne kłopoty, Kwiatki, Wrona, Kotek, Deszcz i Słota).
Te ostatnie mogą się przydać na występy dzieci przy okazji różnych uroczystości. Uczą je też podstaw aktorstwa.
W zapisie nutowym umieściłam oznaczenia prostych funkcji harmonicznych (akordów) do akompaniamentu (wykaz z objaśnieniami na końcu książki).
W załączeniu jest płyta zawierająca nagrania piosenek w porządku alfabetycznym. Znaleźć na niej można melodie bez tekstów, z prostym akompaniamentem, wykonane na instrumencie klawiszowym solo. Stanowią pomoc dla nauczycieli nieumiejących grać na instrumentach. Zaletą takiego rozwiązania jest również to, że włączając nagranie, nauczyciel nie jest zmuszony do siedzenia przy instrumencie, lecz może pomagać dzieciom i być blisko nich. Ponadto na płycie zamieszczone zostały również wykonania wokalne piosenek z towarzyszeniem aranżu, które są przeznaczone do słuchania (każde wykonanie wokalne umieszczono po odpowiadającej mu wersji instrumentalnej i oznaczono literą „a”).
Życzę nauczycielom, aby moja książka dobrze im posłużyła, pomogła im w pracy i uatrakcyjniła zajęcia. Życzę dzieciom beztroskich zabaw, radości, śmiechu i udanych początków „aktorstwa”.
Krystyna Grochowalska-Wojciechowska
Do książki dołączona została płyta w dwóch wersjach CD z 51 piosenkami:
jedna wersja wokalna, a druga wersja instrumentalna
Artykuły powiązane:
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.