Szkoły, które zgłaszają się do konkursu otrzymują do biblioteki szkolnej bezpłatny egzemplarz wybranej przez Instytut na dany rok książki niemieckiego autora, w polskim przekładzie. Nauczyciele języka niemieckiego dostają większy fragment w języku niemieckim. Udostępniają go uczniom przystępującym do etapu szkolnego. Konkurs polega na indywidualnym, jak najpiękniejszym przeczytaniu, w języku niemieckim, wybranej strony tekstu. Laureaci eliminacji szkolnych zostają zaproszeni do drugiego etapu, odbywającego się na początku czerwca w Goethe-Institut w Krakowie. Uczestnicy czytają w swojej kategorii wiekowej: osobno uczniowie szkół podstawowych i osobno gimnazjaliści oraz w dwóch kategoriach językowych: dla uczniów uczących się języka niemieckiego, jako obcego i dla uczniów dwujęzycznych, a także tych, dla których język niemiecki jest językiem ojczystym.
Ta druga kategoria z roku na rok staje się coraz liczniejsza.
Konkursowi towarzyszą organizowane przez Goethe-Institut w Krakowie warsztaty dla nauczycieli oraz wystawy i spotkania z autorami wybranych książek.
Do tej pory uczniowie czytali:
Szkoły podstawowe:
2009 „35 Maja” Erich Kästner
2010 „Pan Bello“ Paul Maar
2011 „Mały rycerz Trenk” Kirsten Boie
2012 „Rico, Oskar i głębocienie” Andreas Steinhöfel
2013 „Rozbójnik Hotzenplotz” Otfried Preussler
2015 „Michałek z pudełka od zapałek” Erich Kästner
Gimnazja
2009 „35 Maja” Erich Kästner
2010 „Błysk flesza“ Christian Linker
2012 „Krabat“ Otfried Preussler
2013 „Król złodziei” Cornelia Funke
2015 „Czik” Wolfgang Herrndorf
Szkoły średnie
2011 “Jetzt ist hier” Tamara Bach
2012 „Piękną być“ Jana Frey