Pedagogika głębi – powrót do źródeł

Pedagogika głębi – powrót do źródeł
Wydawnictwo ENETEIA poleca:

PEDAGOGIKA A PARADYGMAT NIEŚWIADOMOŚCI
Tomasz Olchanowski

 

Głównym celem monografii jest zwrócenie uwagi na doniosłość koncepcji Junga dla współczesnej pedagogiki, szczególnie w zakresie relacji pedagogicznych. Spojrzenie przez pryzmat procesów nieświadomych na współzależność samowychowania i wychowania pozwoliło autorowi rozwinąć zagadnienie w oparciu nie tylko o jungowską psychologię analityczną, ale też klasyczną psychoanalizę, psychologię egzystencjalną i ewolucyjną oraz, by tak rzec, psychopedagogikę buddyjską. Wśród rozpatrywanych zagadnień m.in.: indywiduacja a ideologizacja, pedagogia a inicjacja, rodzina jako środowisko inicjacyjne, alienacja, autoanaliza, samooszustwo, los, samowyzysk, pedagogika głębi.

Liczba stron: 257
Rok wydania: 2013
Oprawa: miękka
Wydanie: pierwsze
ISBN: 978-83-61538-52-3
Seria: Wymiary Duszy
Format: 145 x 205 mm
Cena detaliczna: 39,00 zł

Spis treści:

Wprowadzenie
Rozdział 1. Współzależność wychowania i samowychowanie
Rozdział 2. Umysł a psyche
Rozdział 3. Indywiduacja a ideologizacja
Rozdział 4. Idea samowychowania w psychologii analitycznej
Rozdział 5. Pedagogia a inicjacja
Rozdział 6. Rodzina jako środowisko inicjacyjne. Problem Edypa, Cień Lajosa i wyzwanie Sfinksa
Rozdział 7. Zachowanie dziecka jako test projekcyjny dla wychowawców
Rozdział 8. Relacja matka – dziecko w świetle teorii archetypów
Rozdział 9. Proces indywiduacji w pierwszej połowie życia
Rozdział 10. Samowychowanie a problem persony
Rozdział 11. Nieświadomość i los. Fenomen nieświadomości rodzinnej
Rozdział 12. Sublimacja, desublimacja i transformacja
Rozdział 13. Autoanaliza a samooszustwo. Praca ze stanami umysłu jako podstawa samowychowania i wychowania
Rozdział 14. Samowychowanie a pułapka samowyzysku
Rozdział 15. Jungowski fenomen alienacji jako problem pedagogiczny
Zakończenie: Czym miałaby być pedagogika głębi?
Bibliografia

O Autorze:

Tomasz Olchanowski – dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Psychoanalizy i Myśli Humanistycznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku; od 2007 roku członek Zespołu Redakcji kwartalnika (obecnie półrocznika) „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury”.
Zainteresowania Autora koncentrują się na zagadnieniach związanych z psychologią głębi i antropologią (destrukcyjne i twórcze tendencje w ludzkiej psychice, źródła kultury i problematyka przemiany duchowej, refleksja filozoficzna nad naukami humanistycznymi i społecznymi). W swej działalności naukowej i w życiu osobistym odnajduje również inspiracje w technikach pracy nad ciałem i świadomością, które powstały w tradycji niektórych szkół buddyjskich, neoplatonizmu, stoicyzmu i mistyki chrześcijańskiej.
Autor książek: Jungowska interpretacja mitu ojca w prozie Brunona Schulza (2001), Psychologia pychy (2003), Duchowość i narcyzm (2006), Wola i opętanie. Enancjodromia a rzeczywistość (2008, wyd. II poszerzone 2010). Autor ponad pięćdziesięciu artykułów z omawianego zakresu, które były publikowane w periodykach: „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury”, „Zagadnienia Naukoznawstwa” „Świat Psychoanalizy”, „Kartki”, „Acta Universitatis Nicolai Copernici”, „Test” i in. Opublikował również liczne utwory prozatorskie (opowiadania, proza poetycka).

Książka dostępna w dobrych księgarniach oraz na stronie internetowej www.eneteia.pl

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.