Grupa Empik podsumowuje 2023 rok
Przegląd
- Typ: wyniki finansowe
- Marka: EMPiK
- Empik opublikował raport finansowy, podsumowujący kolejny rok dynamicznego rozwoju.
- Grupa zanotowała wzrosty we wszystkich obszarach działalności – GMV przekroczyło 3 mld PLN, a EBITDA wzrosła do poziomu 265 mln PLN.
- Głównymi czynnikami napędzającymi rozwój Grupy w 2023 roku była sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku, w szczególności stale rosnący obszar digital, a także dalsza koncentracja na rozbudowie multikategoryjnej oferty i akwizycji klientów.
Grupa Empik przedstawiła wyniki finansowe za 2023 rok. Raport pokazuje wzmocnienie we wszystkich obszarach działalności i dalszą realizację ambitnej strategii.
W 2023 roku najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w ramach omnikanałowego ekosystemu Empiku: sieci salonów stacjonarnych, platformy Empik.com i aplikacji mobilnej, wyprzedzając tempo wzrostu rynkowego. Wzrósł także udział obszaru digital w GMV Grupy, który odpowiada za ponad 50% łącznej sprzedaży.
W całym roku Grupa zrealizowała również szereg inicjatyw, które przełożyły się pozytywnie na efektywność operacyjną.
– Za nami kolejny ważny rok dla rozwoju całej Grupy Empik. Zakończyliśmy 2023 r. z wynikiem EBITDA na poziomie 265 mln PLN i po raz pierwszy w historii przekroczyliśmy 3 mld PLN GMV, notując wzrosty wszystkich naszych kanałów i biznesów w ramach Grupy. Osiągnięte wyniki to najlepsze potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej trajektorii rozwoju i jako organizacja jesteśmy gotowi – operacyjnie, biznesowo, technologicznie – na dalsze, rentowne skalowanie biznesu, bardzo dobrze odpowiadając na potrzeby Klientów – mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.
Multikategoryjna oferta
Jednym z kluczowych filarów strategii rozwoju Grupy jest silna rozbudowa multikategoryjnej oferty produktowej. Tylko w 2023 r. oferta została rozszerzona o kolejne 4 mln produktów. Obok kategorii wydawniczych, dostępnych w Empiku od wielu lat (tj. książki, prasa, muzyka), Grupa oferuje coraz większą paletę produktów z takich kategorii jak Zabawki, Artykuły Papiernicze, Sport, Elektronika, Zdrowie i Uroda oraz Dom i Ogród i inne, które łącznie odpowiadają już za ponad połowę obrotów Grupy. Jednocześnie w 2023 r. dwucyfrowe dynamiki notowały tradycyjne kategorie wydawnicze.
Omnichannel siłą Empiku
Z roku na rok coraz więcej klientów w Empiku kupuje omnikanałowo. Rozwój ekosystemu omnichannel był jednym z priorytetów w 2023 r. – zagęszczanie sieci salonów stacjonarnych, poszerzanie zasięgu platformy Empik.com i aplikacji Empik oraz dalsza rozbudowa portfolio usług łączących ścieżki zakupowe pomiędzy kanałami sprzedaży.
Sieć salonów zamknęła rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 13% r/r. Spółka kontynuowała realizację założonego planu ekspansji – w ciągu roku na mapie Polski pojawiło się 21 nowych salonów pod szyldami Empik i Papiernik by Empik. W efekcie cała sieć urosła do ponad 350 lokalizacji na koniec 2023 r.
2023 rok minął również pod znakiem dalszego rozwoju Empik.com. Platforma zanotowała wzrost sprzedaży mierzonej wskaźnikiem GMV na poziomie ponad 28% r/r, umacniając jednocześnie pozycję w TOP4 platform e-commerce w Polsce pod względem liczby użytkowników. Było to wynikiem m.in. inwestycji w rozwój samej platformy, co miało również przełożenie na wzrost wszystkich kluczowych metryk klienckich. Jedną z dźwigni wzrostu Empik.com pozostaje marketplace (EmpikPlace), który w porównaniu z poprzednim rokiem osiągnął dynamikę sprzedaży GMV na poziomie 54%. Liczba Sprzedawców obecnych na marketplace Empiku i wystawianych przez nich ofert wzrosły o odpowiednio 57% i 60% rok do roku.
Ulubionym kanałem klientów Empiku, a przy tym najlepiej konwertującym w 2023 roku, był mobile, który odpowiadał za zdecydowaną większość wszystkich transakcji na Empik.com. Aplikacja Empik została pobrana do tej pory ponad 12 milionów razy, a jej wysokie oceny kolejny rok z rzędu potwierdzają, że jest to jedna z najlepiej ocenianych aplikacji w Polsce.
Najchętniej wybieraną formą dostawy klientów Empik.com w 2023 roku niezmiennie pozostawał odbiór w sklepie stacjonarnym, który stanowi niemal 70% wszystkich zamówień. Co istotne, ponad 90% takich przesyłek zostało dostarczonych w ramach ekodostawy, bez żadnych dodatkowych opakowań ani wypełniaczy. Dla pozostałych zamówień w 2023 roku wdrożony został nowy standard bardziej ekologicznego pakowania.
Najlepsze doświadczenie klienta
Dzięki rozbudowie oferty produktowej i wdrażanym rozwiązaniom w kanałach sprzedaży systematycznie rośnie grono klientów Grupy. W całym 2023 roku liczba kupujących we wszystkich kanałach zwiększyła się o ponad 2 mln. Wzrosło także zaangażowanie klientów, częstotliwość zakupów czy liczba aktywnych użytkowników usługi subskrypcyjnej Empik Premium.
Kolejny rok z rzędu Empik umocnił także pozycję w rynkowym topie pod względem wskaźników satysfakcji i doświadczenia klienta: – Empik jest jedną z ulubionych konsumenckich marek Polaków z ponad 75-letnią historią. Rozpoznawalność brandu i zaufanie klientów to nasz mocny wyróżnik, ale i duża odpowiedzialność. Tym bardziej cieszą nas wyniki oceny satysfakcji klientów za 2023 rok, przekraczające 76 punktów, co ma również swoje odzwierciedlenie w wysokim wskaźniku powracalności na poziomie niemal 75% – dodaje Ewa Szmidt.
Inwestycje w efektywne operacje i zrównoważony rozwój
W 2023 roku magazyn centralny Empiku obsłużył realizację ponad 11 mln przesyłek do klientów Empik.com w ramach sprzedaży własnej. Jednocześnie rozpoczęta w 2022 r. praca nad poprawą efektywności procesów sprawiła, że w okresie świątecznym magazyn centralny był w stanie procesować wolumeny nawet o 40% większe niż w roku poprzednim.
Empik postawił również na inwestycje w obszar ESG. Na przełomie roku firma dokonała pierwszej w swojej historii certyfikacji zrównoważonego rozwoju z firmą EcoVadis. Spółka otrzymała Committed Badge, uzyskując dobry wynik, a na bazie wniosków z ratingu zaplanowała na 2024 rok wdrożenie nowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Ambicje na 2024
W 2024 r. Grupa kontynuuje dalsze zwiększanie skali prowadzonej działalności w oparciu o rozwój multikategoryjnej oferty produktowej w omnikanałowym modelu biznesowym. Strategia na ten rok zakłada rozbudowę sieci salonów stacjonarnych o około 30 nowych lokalizacji. Spółka planuje także dalsze przyspieszenie akwizycji nowych klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej retencji w obu kanałach. W całym 2024 roku Empik zakłada utrzymanie tempa wzrostu GMV Grupy na poziomie ok. 20%, zbliżonym do lat poprzednich.
Grupa Empik jest wiodącym podmiotem na rynku handlu detalicznego w Polsce, oferując produkty z ponad 20 kategorii, w unikatowym omnichannelowym modelu łączącym ponad 350 salonów stacjonarnych z bogatą ofertą dostępną na Empik.com, w tym marketplace (EmpikPlace) i poprzez aplikację mobilną, za pomocą których ponad 7 mln Polaków rocznie dokonuje zakupów o wartości ponad 3 mld PLN.
Grupa systematycznie rozbudowuje swoją ofertę, udostępniając klientom już ponad 15 mln produktów w ponad 20 kategoriach – m.in. książki, zabawki, art. papiernicze, produkty cyfrowe, zdrowie i uroda, elektronika, dom i ogród czy sport.
Na bazie swojej 75-letniej historii Empik jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w handlu detalicznym w Polsce, ciesząc się wysokim zaufaniem konsumentów.
Jednocześnie Grupa Empik wzmacnia swoją ofertę dla Klientów poprzez rozwijany ekosystem usług, oferując m.in. dostęp do cyfrowych treści – audiobooki, ebooki, podcasty (Empik Go) czy bilety na wydarzenia kulturalne i rozrywkowe (Going., Empik Bilety).