Dynamika sprzedaży detalicznej w maju 2024 roku

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 5,0% (wobec spadku o 6,8% w maju 2023 r.). W porównaniu z kwietniem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,1%. W okresie styczeń-maj 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,5% (wobec spadku o 5,9% w analogicznym okresie 2023 r.).

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

W maju 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 23,8%), „pozostałe” (o 23,5%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 10,2%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 9,0%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 1,0%.

W maju 2024 r. w porównaniu z majem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 6,8%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w maju 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,5% do 8,6%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „meble, rtv, agd” (z 15,1% przed rokiem do 16,4%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,2% do 22,3%). Jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” wykazały natomiast spadek udziału (z 22,6% do 22,5%).

źródło GUS

 

źródło GUS

 

 

 

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: GUS