„Pałac wszystkich przyszłości” – komiksowa fantazja na temat Pałacu Saskiego

Przegląd

Wydawnictwo Egmont, wraz z Pałacem Saskim, prezentują pierwszy tom serii komiksowej „Pałac wszystkich przyszłości”. Składają się na niego trzy opowieści science-ficton łączące się w intrygę o kosmicznej skali i potencjalnie katastrofalnych konsekwencjach. Autorem scenariusza jest Tobiasz Piątkowski, a rysunki stworzyli Marek Oleksicki, Wiesław Skupniewicz i Przemysław Kłosin. Autorem okładki jest Robert Adler. Oficjalna premiera tomu pierwszego już 29 maja br. Przedpremierowo album będzie dostępny na stoisku wydawnictwa Egmont podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie. W targową sobotę, 25 maja o godzinie 15:00 w Rotundzie PKO BP odbędzie się spotkanie z autorami komiksu.


Błyskotliwy naukowiec uruchamia urządzenie dające mu supermoce. Udaje mu się powstrzymać wybuch II wojny światowej i zapewnić bezpieczeństwo Polsce. Zrozpaczony podchorąży porzuca człowieczeństwo, by jako upiór mścić się na zaborcach. Pogańskie rytuały odkrywają przed nim prawdę straszniejszą niż klęska Powstania Listopadowego. Zbuntowana licealistka wymyka się na pokaz kultowego dokumentu o kosmicznej inwazji. Jej życie zmieni się na zawsze, kiedy filmowe potwory okażą się jak najbardziej realne.
Czy coś łączy te historie? Jaką rolę pełni pojawiający się w każdej z nich Pałac Saski? Która z wersji rzeczywistości jest prawdziwa? Odpowiedzi na te pytania znajdą czytelnicy albumu „Pałac wszystkich przyszłości”.

Próbując wypracować (…) formułę odnajdowania się w świecie, wracam myślami do zajęć z urbanistyki na Wydziale Architektury i pojęcia landmarku. Zarówno w planowaniu przestrzeni publicznych, jak i w projektowaniu gier komputerowych z otwartym światem przydatne są punkty orientacyjne – widoczne z różnych miejsc, charakterystyczne, niosące treść. Dzięki nim ludzie (użytkownicy czy gracze) mogą ustalić swoją pozycję i odległość od celu, mimo że poruszają się swobodnie w różnych kierunkach. Tu dochodzimy do kwestii Pałacu Saskiego i jego odbudowy. To, co najbardziej mnie w niej inspiruje, to okazja do stworzenia takiego (pop)kulturowego landmarku. – tak o genezie powstawania albumu opowiada scenarzysta, Tobiasz PiątkowskiCo najważniejsze, nie jest to tworzenie od zera, a raczej operacja przywrócenia pamięci po doznanym urazie. Operacja skomplikowana, obarczona ryzykiem, gdzie najwięcej zależeć będzie od rehabilitacji, czyli funkcjonowania zrekonstruowanego Pałacu w życiu kolejnych pokoleń. W życiu tych, którzy myślą, że nie mają wobec historii żadnego długu. Tobiasz Piątkowski podkreśla, że choć rodzima literatura fantastyczna podejmuje temat historii alternatywnych regularnie, to właśnie komiks pozwala zobaczyć pomysły autorów na własne oczy. Wypełnić lukę po nieistniejącym przez osiemdziesiąt lat budynku obrazami ekscytujących wydarzeń. Będziemy rozbudowywać uniwersum Pałacu Saskiego, mając nadzieję, że wkrótce realnie odbudowany obiekt stanie się tłem przygód nowego pokolenia i landmarkiem dla ich wyobraźni. – podsumowuje scenarzysta.

 

Przywrócenie zniszczonej podczas wojny zachodniej pierzei pl. marsz. J. Piłsudskiego to nie tylko wypełnienie ustawy z 2021 roku dotyczącej odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie. Odtworzenie reprezentacyjnej zabudowy, w której murach działały jedne z najważniejszych instytucji niepodległej już Polski, czyli Sztab Generalny WP oraz MSZ, to przede wszystkim symboliczne zakończenie powojennej odbudowy stolicy. Sławomir Kuliński, rzecznik prasowy Pałacu Saskiego podkreśla, że koncepcja odbudowy zachodniej pierzei placu marsz. J. Piłsudskiego w Warszawie jako nowego miejsca kultury jest oparta na ideach otwartości i łączenia: Otwartości na ciekawe pomysły, łączenia poprzez sztukę, kulturę i historię. To wszystko znalazło swe odzwierciedlenie w projekcie tego komiksu. Budowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz trzech kamienic ma nie tylko uatrakcyjnić życie w mieście, poprawić jakość życia mieszkańców Warszawy. Ma przeobrazić miasto i zagospodarować miejsce dotąd niewykorzystane lub wykorzystywane inaczej na potrzeby kultury i sztuki. Naszym celem jest przeznaczenie części odbudowywanej pierzei na cele kulturalne. Chcemy zmienić ogólnospołeczny odbiór tego miejsca, przywrócić dawną świetność i ideę otwartego salonu Warszawy. Miejsca łączącego społeczeństwo, centralnego hub’u kultury na mapie Stolicy naznaczonego wielowiekową historią.

Autorem scenariusza jest Tobiasz Piątkowski („Bradl”, „Bazyliszki”, „Paneuropa vs. Smog”, „Status 7”, „48 stron”), a rysunki przygotowali Przemysław Kłosin („Paneuropa vs. Smog”), Marek Oleksicki („Odmieniec: Trzy”, „Bradl”, „Zero”) i Wiesław Skupniewicz („Bazyliszki”). Ilustrację do okładki stworzył Robert Adler („Status 7”, „48 stron”).

Zapraszamy na spotkanie z autorami komiksu „Pałac wszystkich przyszłości” na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Spotkanie odbędzie się w sobotę, 25 maja o godzinie 15:00 w Rotundzie PKO BP przy ul. Marszałkowskiej 100/102. Po spotkaniu, w godzinach 16:00-17:00 twórcy wezmą udział w sesji autografów w strefie Komiksowej Warszawy na pl. Defilad (namioty O, P, R), a od 17:00 – 18:00 będą podpisywać komiksy na stoisku wydawnictwa Egmont (nr O5, pl. Defilad).

O autorach

Tobiasz Piątkowski – scenarzysta, absolwent Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury. Współautor m.in. serii „Status 7”, „48 stron”, „Rezydent”, „Koszmary zebrane”, „Pierwsza brygada”, „Nowe przygody Stasia i Nel”, „Bradl”, „Bazyliszki”, „Nowele polskie”, „Ekspozytura „Rygor””, a także komiksów i magazynów dziecięcych. Pracuje jako art director.

Marek Oleksicki – absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki. Pracuje w branży reklamowej, jest też plakacistą i rysownikiem komiksów. W Polsce zilustrował takie albumy, jak: „Odmieniec: Trzy”, „Ursynowska Specgrupa od Rozwałki: Metametal”, „Ekspozytura „Rygor””, zbiór „Nowele Polskie” i „Bradl”. Jego prace można znaleźć też w antologii o Powstaniu Warszawskim – „Powstanie ’44”. Tworzy głównie dla zagranicznych wydawnictw, a jego najbardziej znane komiksy to “Frankenstein’s Womb” (scen. Warren Ellis), “28 Days Later” (scen. Michael Alan Nelson) oraz “The Darkness: Close Your Eyes” I “Zero” (oba: scen. Ales Kot).

Wiesław Skupniewicz (ur. 1974) – ilustrator. Absolwent Schola Posnaniensis. Debiutował w numerze 25 „Świata Komiksu” krótką formą Lucija to piękna kobieta. Od 1998 r. jako freelancer pracuje w reklamie, ilustruje storyboardy, książki, komiksy, tworzy modele 3D i animuje. Ilustrator dwutomowej powieści fantasy Central Park. Kraina
Koe autorstwa Joego Windy’ego (Olafa Jarzemskiego) oraz serii „Bazyliszki”.

Przemysław Kłosin (ur. 1982) – ilustrator. Debiutował komiksem S-F “Zaraza” w czasopiśmie “Awantura 2.0”. Rysuje głównie dla wydawnictw zagranicznych. W 2018 roku wziął udział w antologii “100 na 100”, z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Rysował również komiks „Paneuropa vs. Smog”.

 


Pałac wszystkich przyszłości, tom 1
Scenariusz: Tobiasz Piątkowski
Rysunki: Marek Oleksicki, Wiesław Skupniewicz,
Przemysław Kłosin
Oprawa: twarda
Objętość: 64 strony
Format: 216×304
Cena: 49,99
ISBN: 978-83-281-7072-8
Język oryginału: polski
Seria: Pałac wszystkich przyszłości
Kategoria: komiks polski
Tematyka: historyczny/science fiction

 

 

 

Kategorie: Fantastyka