Dźwięk bez granic – Audioteka publikuje przełomowy audioserial

Dźwięk bez granic – Audioteka publikuje przełomowy audioserial

Przegląd

 

Trzy miesiące przygotowań, 25 aktorów, 30 osób pracujących na planach w 10 lokalizacjach i 15 dni nagraniowych – tak wyglądała produkcja audioserialu Spalona ziemia, który dzięki innowacyjnemu procesowi realizacji zapewni słuchaczom niespotykane do tej pory wrażenia.

  • Projekt był realizowany poza studiem nagrań, w naturalnych lokalizacjach, co znacznie zwiększa immersję odbiorców.
  • Dialogi oraz atmosferę lokalizacji nagrywano przy użyciu mikrofonów ambisonicznych, które można porównać do kamery 360 stopni.
  • W produkcji będzie można usłyszeć m.in.: Bartosza Bielenię, Mariana Dziędziela, Sandrę Drzymalską i Jacka Belera

Katastrofa klimatyczna, upadek demokracji i osobista tragedia

Twórcami serialu są Wojciech i Jerzy Oleksiakowie. Dokumentaliści przyznają, że podczas tworzenia scenariusza inspirowani się wydarzeniami i postaciami historycznymi z kilku ostatnich dekad w Europie Środkowo-Wschodniej. Spalona ziemia to paradokumentalna fikcja, która przenosi słuchaczy do roku 2036 w Republice Arny, gdzie nękająca susza i groźba wojny domowej stanowią mroczne tło dla opowieści o Josim (Bartosz Bielenia), który po osobistej tragedii, spowodowanej panującą w kraju przemocą, dołącza do radykalnego Frontu Pokoju. Szybko jednak zostaje uwikłany w skomplikowaną sieć tajnych powiązań między stronami konfliktu, który pustoszy państwo.
Aktorzy świetnie odpowiadają charakterom głownych postaci. Pisaliśmy serial z myślą o konkretnej obsadzie i niesamowite dla nas było, że pół roku później spotkaliśmy. Najwspanialsze jest to, że aktorzy pchnęli role o krok dalej – komentuje Wojciech Oleksiak, współautor scenariusza.

“Filmowa” produkcja audio

Twórcom i realizatorom Spalonej ziemi zależało na jak najwierniejszym odwzorowaniu świata zapisanego w scenariuszu, dlatego zdecydowano się na realizację nagrań do serialu poza tradycyjnym studiem nagrań, w którym aktorzy często nagrywają dialogi w kabinach, bez osób z którymi grają. Dzięki wykorzystaniu atmosfery naturalnych lokalizacji, a także – zwiększających poczucie immersji – mikrofonów ambisonicznych, dźwięki otoczenia pobudzają wyobraźnię słuchaczy, przejmując jednocześnie rolę tradycyjnego narratora.

Kiedy czytałam scenariusz najważniejsze dla mnie było to, że nie ma narratora, wszystko dzieje się w dialogu i w akcji. Wybór ambisonii to duże wyzwanie. Mikrofon można porównać do kamery 360 stopni wokół której aktorzy mogą grać. Gra przestrzeń i ruch, a aktorzy rozmawiają ze sobą jak w scenach filmowych. Najprzyjemniejsze w tej pracy jest to, kiedy w tak trudnych okolicznościach dostaje się świetny efekt, jakim jest wspaniale zagrana scena, albo kolejny dubel, który jest zaskakujący – komentuje Katarzyna Szczerba, realizatorka dźwięku.

Bardzo ciekawym wyzwaniem było realizowanie scen, w których nie było dialogów, a budowaliśmy całą scenę na dźwięku. Dźwięk wiele mówi o świecie, w którym żyjemy i można nim zbudować obraz. Skupienie się tylko i wyłącznie na stworzeniu wrażenia otoczenia i postaci było inspirujące i uruchomiające wyobraźnie – dodaje Katarzyna Iskra, II reżyserka.
To, jak powstawał audioserial, można zobaczyć w materiale making of, dostępnym pod załączonym linkiem. Pierwsze dwa odcinki najnowszej produkcji będą dostępne dla użytkowników Audioteka Klub od 30 sierpnia. Premiery kolejnych odcinków będą odbywały się co środę.

 

Kategorie: Wydarzenia

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4