Dority S. Berger, Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu
Przegląd
- Typ: Poradniki
- Marka: Wydawnictwo UJ
Dorita S. Berger
Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu
Jak wykorzystać terapeutyczną moc dźwięków
Przekład: Aga Rewilak
Seria: Spektrum
ISBN: 978-83-233-5254-9
Format: 14,5×20,5 cm
Data publikacji: 17.04.2023
Wykorzystaj terapeutyczną moc muzyki
Muzyka od najmłodszych lat towarzyszy nam w nauce, zabawie i wypoczynku. Wiele dzieci w spektrum autyzmu czuje z nią naturalną więź. Nie zawsze jednak łatwo jest im uczestniczyć w zajęciach muzycznych i rozwijać swój talent. Książka Dority S. Berger pokazuje, jak pokonać tę trudność i wykorzystując muzykoterapię, wspomagać ich rozwój intelektualny, emocjonalny i sensomotoryczny.
Autorka, psychoterapeutka i pianistka, wyjaśnia, w jaki sposób nauka gry na instrumencie uczy systematyczności i stanowi trening umiejętności społecznych. Opisuje różnice między lekcjami muzyki, umuzykalnianiem a muzykoterapią i tłumaczy, jak stosowanie tej ostatniej może pomóc w radzeniu sobie z konkretnymi problemami. Praktyczne wskazówki Berger pomogą wprowadzić muzykę do codziennego życia dziecka, wybrać odpowiedni dla niego instrument i motywować je do ćwiczeń. Poradnik zawiera również informacje na temat przygotowania dziecka do występów publicznych i udziału w koncertach oraz zapobiegania przeciążeniu sensorycznemu.
Książka Dzieciaki, muzyka i spektrum autyzmu odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące edukacji muzycznej dzieci z ASD. Objaśnia, jak dzięki muzykoterapii rozwijać potencjał dziecka, obniżyć poziom lęku i niepokoju oraz rozładować napięcie psychofizyczne. To wsparcie dla rodziców, terapeutów i pedagogów poszukujących nowych rozwiązań.
O tym, że muzyka łagodzi stres i zmniejsza napięcie, poprawia nastrój, pobudza, a czasem także wspomaga koncentrację – jednym zdaniem: ma moc terapeutyczną – wiemy nie od dziś. Dorita S. Berger pokazuje, jak wielką rolę może ona odegrać w terapii dzieci w spektrum autyzmu, jak głęboko może odmienić ich życie. Podaje mnóstwo konkretnych wskazówek i rozwiązań. Gorąco polecam jej książkę wszystkim rodzicom dzieci w spektrum autyzmu oraz specjalistom.
Joanna Grochowska, Fundacja SYNAPSIS
W procesie terapeutycznym osób w spektrum autyzmu sięgamy po różnorodne terapie wspomagające, chcąc optymalizować rozwój naszych podopiecznych. Dorita S. Berger przekonuje, że warto skorzystać z właściwości muzyki w wielu aspektach. Począwszy od wsparcia procesów z zakresu integracji sensorycznej oraz usprawniania komunikacji, poprzez rozwijanie zainteresowań i poszukiwanie pasji, po techniki wyciszania i relaksacji. Dziecko lubi muzykę i chcesz wykorzystać ten aspekt w terapii? Zastanawiasz się, jak przekonać do muzyki dziecko z deficytami sensorycznymi w zakresie zmysłu słuchu? Może moc dźwięków to właśnie ten rodzaj oddziaływań którego szukasz.
Ewelina Ciarka, oligofrenopedagożka, terapeutka SI, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, socjoloźka, Fundacja Pomoc Autyzm
Kolejna wspaniała książka Dority S. Berger, którą powinien przeczytać każdy muzykoterapeuta, nauczyciel i rodzic. Łatwa w odbiorze lektura, pełna informacji o wpływie muzyki na procesy neurologiczne. Jako matka sama wiele się dowiedziałam!
Aksana Kavaliova-Moussi, terapeutka muzykoterapii neurologicznej
Wychowując nastolatka ze spektrum autyzmu, mogę potwierdzić, jak ważną rolę muzyka odegrała, i dalej odgrywa, w jego życiu – od nauki mówienia po dołączenie do orkiestry dętej. Książka zawiera praktyczne wskazówki dotyczące wyboru nauczyciela, instrumentu, a także motywowania do systematycznych ćwiczeń. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chciałby, żeby jego dziecko doświadczyło korzyści obcowania z muzyką.
Angela Scarpa, profesorka psychologii i dyrektorka Virginia Tech Autism Clinic & Center for Autism Research
Dorita S. Berger – doktor psychologii, pianistka koncertowa, edukatorka i certyfikowana muzykoterapeutka. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne w terapii sensomotorycznej bazującej na muzyce, skierowanej do dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu oraz z innymi diagnozami neuropsychologicznymi. Prowadzi warsztaty, wygłasza prelekcje na temat roli muzyki w nauce i medycynie, a także udziela konsultacji z zakresu muzykoterapii.