Polacy kochają dobrze opowiedziane historie

Przegląd

Audioteka udostępnia swoim użytkownikom ponad 25 000 audiobooków, audycji i podcastów – to miliony godzin historii do wysłuchania. Jednak słuchacze bez problemu odnajdują w bibliotece serwisu interesujące ich tytuły, a ich preferencje mają odzwierciedlenie w statystykach popularności poszczególnych produkcji i gatunków. Czego słuchali Polacy w 2022 roku?

Mróz o każdej porze roku

Polacy kochają kryminały. Wśród najczęściej słuchanych audiobooków, to właśnie ten gatunek gościł na podium zestawień miesięcznych, pojawiając się na nim ponad 20 razy w ciągu całego roku. Niekwestionowanym królem kryminałów w 2022 r. był Remigiusz Mróz, goszczący niemal w każdym miesięcznym zestawieniu popularności, niejednokrotnie z więcej niż jedną pozycją. W gusta słuchaczy trafiły szczególnie: Behawiorysta, czytany przez Jacka Rozenka; Skazanie, w którym słyszeliśmy Karolinę Gorczycę; Nie ufaj mu z głosami Agnieszki Więdłochy, Antoniego Pawlickiego i Grzegorza Damięckiego.

Pomimo, że na początku zeszłego roku użytkownicy wybierali raczej produkcje fantasy (Diuna, seria o Harry’m Potterze), a w okresie wakacyjnym popularnością cieszyły się luźniejsze i komediowe tytuły (Wspólnota mieszkaniowa, Siekierki), zainteresowanie tytułami Mroza nie malało.

Królowały superprodukcje

Zagranicznym autorem, cieszącym się w minionym roku największą popularnością wśród słuchaczy Audioteki, był Ken Follett, którego dzieła aż 11 razy pojawiały się w zestawieniach najchętniej słuchanych audiobooków. Najczęściej wybieranym tytułem autora była superprodukcja Świat bez końca, która pojawiała się 1/3 rankingów najchętniej słuchanych dzieł. Do pracy przy wersji audio kontynuacji Filarów Ziemi, jednej z najpopularniejszych sag historycznych w dziejach literatury, Audioteka zaprosiła ponad 100 aktorów, w tym m.in.: Krzysztofa Gosztyłę, Aleksandrę Hamkało, Danutę Stenkę i Marcina Bosaka. Wynikiem ponad rocznego przygotowywania materiału jest 50 godzin docenionej przez użytkowników, wciągającej opowieści.

Warto zaznaczyć, że w minionym roku słuchacze przywiązywali wagę nie tylko do rozpoznawalności danego autora i swoich preferencji odnośnie gatunku, ale również do jakości realizacji. Dużą popularnością cieszyły się więc zrealizowane z rozmachem superprodukcje oparte na klasykach literatury, takich jak m.in.: Mistrz i Małgorzata (z udziałem Andrzeja Chyry i Magdaleny Różczki), Bracia Karamazow (w głównych rolach m.in. Bartłomiej Błaszczyński i Dariusz Chojnacki), czy Wichrowe wzgórza (z głosami Michała Żurawskiego i Marii Sobocińskiej). Pomimo kilkudziesięciu tysięcy tytułów dostępnych w swej bibliotece, to właśnie produkcje stworzone przez Audiotekę spotkały się z najlepszym przyjęciem wśród słuchaczy, regularnie znajdując się na podium najchętniej słuchanych audiobooków w danym miesiącu.

W bieżącym roku Audioteka planuje premiery nowych superprodukcji i seriali audio w gwiazdorskiej obsadzie, a pierwsze trendy i informacje o preferencjach użytkowników będzie można poznać już na początku lutego.

 

***
Audioteka – powstała w 2008 roku, zostając prekursorem branży audiobooków w Polsce. Jej słuchacze dzięki m.in. superprodukcjom czy audioserialom mogą oddać się jakościowej, cyfrowej rozrywce. Obecnie, za pośrednictwem swoich produktów, zapewnia dostęp do największego katalogu audio po polsku, z biblioteką zawierającą ponad 19 500 pozycji, w tym superprodukcje z najlepszymi reżyserami i największymi polskimi gwiazdami oraz świetną oprawą muzyczną. Audioteka to także jakość oferowanych produktów cyfrowych, którą zapewnia doświadczony zespół ekspertów. Oferuje wyselekcjonowane treści w 11 językach, m.in po niemiecku, czesku, hiszpańsku i turecku. Produkuje ponad 30 000 godzin treści rocznie na nasze trzy główne platformy – “Audioteka”, “Lecton”, oraz dedykowane pracownikom firm “Inspiro”. Audioteka to nie tylko tradycyjne audiobooki. Jej produkcje obejmują nowe formaty, takie jak audioseriale, treści edukacyjne, audio dokumenty, programy informacyjne, medytacje prowadzone, treningi uważności czy audycje podróżnicze. Tworzy ją zespół doświadczonych specjalistów, znających nie tylko swoich słuchaczy, ale też potrzeby rynku. Dlatego też marka mocno wspiera kulturę, czego przykładem jest autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający finansowo projekty związane z pisaniem scenariuszy, tekstów, spin-offów oraz produkcją treści.

 

Kategorie: Bestsellery
Tagi: audioteka