Literatura młodzieżowa i Young Adult rosną w siłę

Literatura młodzieżowa i Young Adult rosną w siłę

Przegląd

„Heartstopper” od czterech miesięcy nieprzerwanie okupuje czołówkę listy bestsellerów Empiku. Nastoletni czytelnicy masowo sięgają po komiks Alice Oseman, a poszczególne tomy tylko wymieniają się na podium. Do tej pory w Empiku sprzedało się blisko 160 tys. książek z tej serii. Jedna jaskółka wiosny nie czyni? Od wybuchu pandemii zauważyć można wyraźny, nawet 100-procentowy wzrost zainteresowania literaturą młodzieżową i Young Adult. Wszystko zaczęło się od powrotu do ponadczasowego Harry’ego Pottera i viralowego sukcesu powieści „Nasz ostatni dzień” Adama Silvery. Jakie inne tytuły podbiły serca młodzieży?

W ciągu roku do oferty Empiku trafia ok. 360 tytułów, które można zakwalifikować jako literatura młodzieżowa lub Young Adult. Wydawać by się mogło, że to stosunkowo niedużo – w 2021 roku na wirtualnych i fizycznych półkach sieci pojawiło się łącznie aż 18 tysięcy książkowych premier we wszystkich kategoriach. Młodzi czytelnicy mają jednak swoje sposoby, aby odkrywać najciekawsze nowości i dzielić się rekomendacjami. Efektem pełnych pasji dyskusji na Bookstragramie, BookTubie czy BookToku jest silna obecność literatury kierowanej do nastolatków na liście bestsellerów Empiku. W ostatnim notowaniu, na 10 pierwszych pozycji, aż połowa to książki młodzieżowe lub YA. Ta kategoria jest także na 5. miejscu wśród najpopularniejszych w Empik Go.

– Co najmniej kilka wydawnictw, m.in. Poznańskie, Kobiece czy Muza, zdecydowało się w ostatnim czasie stworzyć imprinty dedykowane książkom dla nasto- i dwudziestoparoletnich czytelników. Ich konta na Instagramie gromadzą tysiące zaangażowanych obserwatorów, a promocja nowych tytułów coraz częściej przypomina działania wokół seriali czy albumów muzycznych – atmosfera podgrzewana jest wśród fanów na długo przed premierą. Wszystko to odbywa się w środowisku naturalnym dla pokolenia Z, czyli w mediach społecznościowych. Dzięki prężnie rozwijającemu się gronu czytelniczych influencerów, efekt viralowy zaczął dotyczyć także książek – kiedy dany tytuł zostanie polecony przez kilka osób, wkrótce następne pokazują go na swoich profilach, docierając do kolejnych potencjalnych czytelników – tłumaczy Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Moda na czytanie rozpoczęła się niedługo po wybuchu pandemii – nie tylko wśród młodzieży. Badanie stanu czytelnictwa przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową w 2021 roku wyraźnie wskazywało, że w tym szczególnym czasie więcej Polaków, niezależnie od wieku, sięgnęło po książki.

– Najpierw młodzież powróciła do lektury obowiązkowej millenialsów, czyli kultowej serii o Harrym Potterze. Niedługo później zaobserwowaliśmy, że młodzi czytelnicy szukają kolejnych tego typu tytułów. Fenomenem w mediach społecznościowych stała się powieść „Nasz ostatni dzień” Adama Silvery. Chociaż ukazała się w Polsce w marcu 2019 roku, szczyt jej sprzedaży odnotowaliśmy na przełomie kwietnia i maja 2021 roku – dodaje Joanna Marczuk, Menadżerka Działu Online Books w Empiku.

Co czyta młodzież?
Trend w tej grupie wciąż się utrzymuje – sprzedaż tytułów młodzieżowych i YA w pierwszym półroczu bieżącego roku jest o 70% wyższa niż w roku ubiegłym. Największym hitem ostatnich miesięcy jest oczywiście niedawno zekranizowana powieść graficzna „Heartstopper” Alice Oseman (Jaguar). Dotychczas ukazały się cztery tomy serii o perypetiach nastoletnich Brytyjczyków, Charliego i Nicka oraz ich przyjaciół. „Heartstopper” po raz pierwszy trafił do Polski we wrześniu 2021 roku i już wtedy podbił serca tysięcy czytelników. Każdy kolejny tom notował jeszcze lepsze wyniki niż poprzedni, a apogeum popularności tytułu można obserwować w tej chwili. I to nie tylko „w papierze”, lecz także w „cyfrze” – ostatnia część komiksu dotarła do 3. miejsca zestawienia najchętniej wybieranych e-booków w aplikacji Empik Go. Dotychczas przygody bohaterów „Heartstoppera” poznało już blisko 2 tys. abonentów.

To jednak niejedyny młodzieżowy tytuł, który z sukcesem konkuruje na rynku z hołubionymi przez Polaków kryminałami i powieściami obyczajowymi. Młodzi czytelnicy uwielbiają serie, a do ich ulubionych należą obecnie cykle „Lato” Jenny Han (Young), „Okrutny książę” Holly Black (Jaguar), „Z krwi i popiołu” Jennifer L. Armentrout (You&YA) czy „Trylogia Grisza” Leigh Bardugo (Wyd. Mag). Ich uznanie zdobyły również takie światowe bestsellery jak „Loveless” Alice Oseman (Jaguar), „Arystoteles i Dante odkrywają sekrety wszechświata” Benjamina Alire Saenza (We Need YA), „Perfect on Paper” Sophie Gonzales (Young) i „Królestwo nikczemnych” Kerri Maniscalco (You&YA). Dużą popularnością cieszą się także książki polskich autorów, np. „Flawless” i „All of Your Flaws” Marty Łabęckiej (Editio), „Opowiem o tobie gwiazdom” Edyty Prusinowskiej (Moondrive), „Mój ostatni miesiąc” Marcela Mossa (Wyd. Filia) czy „Obiecałem ci gwiazdy” Weroniki Schmidt (Imagine Books).

Co ciekawe, większość tych tytułów utrzymuje się w zestawieniach bestsellerów od długich miesięcy – wśród młodzieży dobre wrażenia po lekturze odbijają się szerokim echem, a wieść o wartej przeczytania książce niesie się długo. Na ten silny trend odpowiedział również zespół wydawniczy Empik Go, wprowadzając do oferty dwa tytuły własne: „Gdzie ja się kończę, tam ty się zaczynasz”, dostępny w formatach audio, e-booka i w druku na życzenie (tzw. Print on demand) oraz „Still with you”, którego premierę, również w opcji multiformatów, zaplanowano na 20 lipca.

Wreszcie, jeden z największych przebojów ostatnich miesięcy, „Opowiem o tobie gwiazdom” Edyty Prusinowskiej (Moondrive), po niecałym roku od premiery doczekał się już nowego wydania. Z tej okazji, 18 lipca autorka pojawi się w studiu Empiku i odpowie na pytania fanów podczas spotkania z cyklu Premiera online.

Kategorie: Wydarzenia
Tagi: EMPiK