Top25 Nielsen BookScan
Przegląd
- Typ: Bestsellery
- Marka: Nielsen Bookscan Polska
Przypomnijmy, że wojna zaczęła się w ósmym tygodniu roku, dane z tygodni dziewięć i dziesięć nie wskazwały na to, że Polacy przestali kupować książki, tak przynajmniej widzieliśmy to w panelu BookScan. W tygodniach jedenastym i dwunastym widać lekki spadek. Po pierwsze nie kupujemy już tylu kolorowanek co na początku wojny. To było niesamowite, na początku marca tanie książeczki aktywizujące były zbiorowym zwyciężcą w naszych topach sprzedaży. Wygląda na to, że dzięki zbiorowemu wysiłkowi, aby osłodzić życie małym uchodźcom, rynek książki nie przeżył szoku. Oznaczało to przy okazji, że średnia cena sprzedaży w początkowych tygodniach wojny dla całego panelu spadła. Z kolei w ostatnich dwóch tygodniach marca po pierwsze cena “wróciła” do poziomów sprzed wojny i kształtowała się na poziomie 27 zł. Po drugie rynek wrócił do “normy”, na szczytach króluje z powrotem sensacja, trochę romansu. Mamy też sporo książek dla dzieci, widać podręczniki. Książki o Putinie już nas tak nie interesują. – komentuje Renek Mendruń.
Panel BookScan prowadzony przez Nielsen BookData działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Od listpada 2021 roku dane do Bookscan Polska pochodzą z ponad 700 punktów stacjonarnych: Bookszpan&Liber, Książnica Polska, Lagardere Travel, Między Kartkami, Świat Książki oraz z kanału online: allegro.pl, bee.pl, bookdepository.com, gandalf.com.pl, ksiazkomat.pl, taniaksiazka.pl, swiatksiazki.pl.