Pół roku polskiego Amazona. “Konkurencja nie ma się czego obawiać”
Przegląd
- Typ: Rynek Polski
- Marka: Amazon
Po pół roku od oficjalnego startu Amazona w Polsce o serwisie jest na razie względnie cicho. Zdaniem ekspertów Amazon wybrał taki model działania, bo chce spokojnie przeanalizować polski rynek. A jego konkurencja nie ma na razie się czego obawiać – donosi Business Insider.
Polska wersja Amazona ruszyła oficjalnie na początku marca tego roku. Wcześniej, bo od jesieni 2017 r. w Polsce zaczął działać niemiecki Amazon. Od wiosny można już kupować i sprzedawać w polskiej wersji platformy.
Amazon polskim firmom zaoferował narzędzia do wystawiania ofert, które obsługują wszystkie osiem europejskich serwisów Amazon, całodobowe wsparcie online, a także raporty i narzędzia analityczne. Platforma nie podaje jednak, ilu sprzedawców znad Wisły aktualnie sprzedaje na Amazon.pl.
– W 2020 r. ponad 2,5 tys. polskich małych i średnich przedsiębiorstw prowadziło sprzedaż na Amazon, a po zapowiedzi uruchomienia Amazon.pl liczba ta jeszcze wzrosła. W 2020 r. lokalne MŚP sprzedały za pośrednictwem naszych sklepów ponad 15 milionów produktów i utworzyły 10 tys. pośrednich miejsc pracy. Sprzedaż ponad 500 polskich MŚP oferujących swoje produkty na Amazon przekroczyła w 2020 r. 100 tys. euro, a dla ponad 50 polskich MŚP po raz pierwszy wyniosła ponad 1 milion euro – wylicza w rozmowie z Business Insider Polska Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.
– Prowadzimy działania marketingowe na mniejszą skalę, jednak naszym celem jest budowanie silnego biznesu w perspektywie długoterminowej. Dlatego też od momentu rozpoczęcia działalności skupiamy się na ciągłym ulepszaniu doświadczeń naszych klientów, poprzez zwiększanie oferty produktowej i zapewnianie szybszych dostaw – mówi nam Mourad Taoufiki.
Z danych Mediapanelu przygotowanych dla Business Insider Polska wynika, że w marcu stronę Amazon.pl odwiedziło 3,7 mln realnych użytkowników, a w maju już 4,2 mln. Spadek nastąpił w lipcu, gdy do serwisu zajrzało 2,6 mln odwiedzających, co można tłumaczyć okresem wakacyjnym.
Nadal niekwestionowanym liderem wśród platform jest Allegro, które w lipcu odwiedziło 17,5 mln internautów (w maju 18,1 mln). Solidną pozycję ma chiński Aliexpress, który w lipcu miał w naszym kraju ponad dwa razy więcej realnych użytkowników niż polska wersja Amazona.
Spółka Allegro rozpoczęła tworzenie własnej sieci automatów paczkowych, podpisała też umowę na budowę centrum logistycznego Allegro. Podobnie jak Amazon wprowadzi nową usługę dla sprzedających obejmującą przechowywanie, pakowanie i wysyłkę towarów. Ma ona zwiększyć liczbę zamówień dostarczanych klientom w dniu zamówienia lub kolejnego dnia. Zatrudnienie w centrum logistycznym znajdzie 1200 osób.
Z raportu finansowego firmy wynika, że liczba aktywnych kupujących na Allegro w II kwartale br. wzrosła o 7,2 proc.
Polscy klienci Amazona czekają cały czas m.in. na program Prime, który zapewnia dostęp do specjalnych zniżek, promocji czy darmowych dostaw. Na razie brak deklaracji, kiedy może on pojawić się na Wisłą. Od dawna Polacy mogą wykupić dostęp do serwisu streamingowego Prime Video, ale nie jest on powiązany z ofertą zakupową Amazona.
Amazon mimo powolnego startu platformy w Polsce nie rezygnuje z budowy kolejnych centrów logistycznych, które obsługują też zamówienia z innych krajów Europy. We wrześniu ruszy już 10. magazyn – powstaje on w lubuskim Świebodzinie. Pozostałe centra logistyczne giganta znajdują się w: Sadach pod Poznaniem, Sosnowcu, Kołbaskowie koło Szczecina, Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), w Pawlikowicach koło Łodzi, w Łodzi, Okmianach koło Bolesławca i w Gliwicach – magazyny te zatrudniają w sumie ponad 18 tys. osób. W Gdańsku z kolei zlokalizowane są biura Amazon Web Services (usługa chmurowa koncernu) i Centrum Rozwoju Technologii Amazon.
więcej https://businessinsider.com.pl/